Koga E-WorldTraveller-S met Rohloff eShift

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/koga-e-worldtraveller-s-met-rohloff-eshift/

Handig als je veel gaat klimmen Bron: Koga.com Elektronisch schakelen is altijd een aanrader op een elektrische fiets. TestKees heeft de prijzige Rohloff eShift op de Koga E-World Traveller-S getest. Als je geen elektronische schakelaar hebt moet je altijd je benen stilhouden voor je kunt schakelen. Rohloff heeft nu, samen met Bosch, ook een elektronisch…

Voor een e-Bike met Rohloff klinkt dit een logische combinatie.

Voor een gewone fiets met een gewone versnelling zie ik de nadelen (zwaar schakelen, kwetsbare kabels, lastig losmaken) niet zo, wat ik wel aantrekkelijk vindt is dat de twee kabels bij het stuur kunnen vervangen worden door een stroomdraad die je bijna via elke route naar je achternaaf kan laten gaan. Helaas lijken de onderdelen niet los verkrijgbaar.

Ik vind dat Koga hier een slecht doordacht product aanbied.
Ik zal dat toelichten.

Mensen die een Koga met Rohloff kopen, zijn geen gelegenheidsfietsers die mee gaan in een hype.
Ik rangschik hen in de categorie van ervaren fietsers.
Zeker als je hen een fiets aanbied met WorldTraveller in de typenaam.
Ervaren fietsers fietsen met een hogere cadans, bijv 90 rpm.
En niet met de 80 rpm die een Bosch motor hen oplegt.

Elke motor heeft een koppel-toerenkromme.
Afhankelijk van het toerental presteert de motor beter/slechter.
Bosch heeft er voor gekozen om een motor te leveren die het best presteert bij 80rpm (van de fietser)

Als je als fietser niet 80 rpm wilt draaien, maar 90 rpm, moet je 10% sneller trappen, maar de Bosch volgt je daarin niet.
Die gaat dan 5% minder goed presteren.
Voor een beetje snelheidswinst, moet je moet dus onevenredig meer extra hard trappen dan een fietser zonder motor.

Ik vind dat een motor voor World Travellers zijn optimum in de koppel toerenkromme moet hebben bij 100 rpm.
Dan wordt je als fietser beloond met wat extra ondersteuning van de motor, als je de cadans verhoogt van 80 rpm naar 90 rpm.

Noot: de hierboven genoemde percentages zijn indicatief.

Simulatietool voor naafmotoren.

Ik vind het typerend dat Rohloff zegt dit systeem te hebben ontwikkeld om de krachten op het aandrijfsysteem van de ebike te beteugelen.
Maar er zitten nog steeds twee separate knoppen op het stuur.
Een voor het ondersteuningsniveau van de motor, en een voor de Rohloff.
De integratie met het CAN-BUSsysteem had automatisch terug schakelen mogelijk gemaakt bij een te lage cadans op een steile helling.
GoSwiss bijv heeft het CAN-BUSsysteem gebruikt om de motorondersteuning te integreren met een hartslagmeter.
De ondersteuning van de motor beweegt mee met je hartslag.
Je zou zo maar eens moe kunnen worden.
BionX bijv was ooit begonnen om het ondersteuningsniveau van de motor en de daarbij horende aanslag op de accu, af te stemmen op de route die je in hun routeplanner had geprogrammeerd.

Ik weet niet waarom Rohloff er voor heeft gekozen om dit systeem alleen voor ebikes aan te bieden.
Feit is dat de schakeling stroom onttrekt aan de accu van de ebike, en je via het display van de ebike kan zien welke versnelling is geschakeld.
De Rohloff heeft van zichzelf geen enkel display.
Misschien wilde Rohloff vermijden dat je hun 1000% failsafe reputatie te grabbel gooit op het moment dat de batterij van de schakeling op een ongelegen moment raakt uitgeput.
Als de accu van de ebike leeg is, wordt er niet gefietst, en hoeft er ook niet geschakeld te worden?

Rolhloff zou mij meer vertrouwen in deze schakeling hebben gegeven als de schakelunit van een handeltje was voorzien waarmee, in geval van noot, ook met de hand kan worden geschakeld.
Ook de integratie met het CAN-BUS systeem van de ebike geeft mij weinig vertrouwen.
CAN-BUS is mooi. Maar er hoeft maar een stofje in te zitten, of het systeem hapert.
Voeg daar aan toe dat ik nog geen fietsenmaker heb mogen ontmoeten die weet hoe je een CAN-BUS systeem moet diagnosticeren, laat staan repareren.
Mijn fietsenmaker heeft in ieder geval nog geen oproep van Rohloff gekregen voor een verplichte bijscholing op het gebied van CAN-BUS.

Als een fietsfabrikant dit soort argumenten van stal gaat halen, wordt ik achterdochtig.
Als een Rohloff zwaar schakelt, heeft dat te maken met de Gearbox die door een fietsenmaker in de slechte betekenis van het woord is gemonteerd, en niet de moeite heeft genomen om pag xx van de handleiding te lezen.
Zwaar schakelen heeft helemaal niets van doen met lange kabels.

Koga geeft nog steeds levenslange garantie op het frame.
Van de Rohloff mogen we ook een lange levensduur verwachten.
Maar van de motor weten we zeker dat ie veel minder lang meegaat.

Dat zou geen probleem hoeven te zijn als Bosch niet de onhebbelijke eigenschap zou hebben om de motoren elk jaar weer net even iets anders uit te voeren.
Het bevestigingspunt is een mm verplaatst, er wordt een ander stekkertje toegepast, enz.
Met als gevolg dat je op het moment dat je de motor wilt vervangen, toch weer een compleet nieuwe fiets moet kopen.

Normaal gesproken kan je de Rohloff gemakkelijk overzetten van het ene naar het andere frame.
Maar aan deze Rohloff zit nu een stekkertje aan dat speciaal voor een motor van Bosch uit 2018 is gemaakt.
Met als gevolg dat de Rohloff die normaal een mensenleven meegaat, nu nog slechts de levensduur van een Bosch motor heeft.

Bosch en backward compatibility hebben altijd op gespannen voet met elkaar gestaan.

De marketeers van Koga hebben een website gemaakt met veel aandacht voor research, kwaliteit, en filmpjes met blije gezichten.
Filmpjes die mij snel doen denken, “als ik mij zelf ook een Koga gun, wordt ik ook een blije fietser”

Niets is minder waar.
Kleine mensen mogen niet over de World Travellen met een Koga.
Koga biedt deze fiets aan in meerdere maten groter dan 57 cm T/T (horizontaal gemeten) aan.
Maar er is geen fiets voor mensen van 1.60 m.
Die hebben een fiets nodig van 50 cm T/T

Ik vind het van weinig respect getuigen jegens alle fietsers die kleiner dan gemiddeld zijn.
Het is mogelijk dat Koga alleen maakt waar de fietsenhandel om vraagt, en dat de fietsenhandel alleen voorraadrisico wil lopen over gangbare maten.
Deze vicieuze cirkel kan gemakkelijk worden doorbroken als Koga het voorraadrisico over kleine maten van de dealers over gaat nemen.

Zolang Koga dat probleem niet oplost, is onderstaande zin een zin zonder betekenis:
For advice on purchasing a KOGA bike we recommend you to go to one of our Selected official dealers. It is important that you are well advised prior to purchase…
Ondertussen zie ik te veel mensen op een veel te grote fiets rijden.
Dat kan niet fijn en blij fietsen zijn.