Koga F3 4.0 VS Trek District 4 Equiped VS Cortina Mozzo Pro: Giant Anytour

Hoi!

In maart kan ik via m’n werk een nieuwe fiets aanschaffen, m’n budget ligt rond de €1500/€1600,- Dit is de eerste keer dat ik een nieuwe fiets ga aanschaffen.

Ik fiets, mits het niet te hard regent, zo’n 4 km enkele reis voor m’n werk en privé probeer ik ook zoveel mogelijk de fiets te pakken. Geen schokkende afstanden, maar een fijne fiets is altijd welkom.

Ik heb m’n keuze teruggebracht naar deze 3 fietsen:

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fietsen/hybride-fietsen/fitness-fietsen/district/district-4-equipped/p/33497/

https://www.cortinafietsen.nl/stadsfietsen/product/CMOP11GBNDH

Overeenkomsten genoeg, ze hebben allen een riem en een Alfine versnellingsnaaf. CDX heeft lichtelijk de voorkeur over CDN maar lijkt me geen dealbreaker. ook lees ik dat veel mensen een verende voorvork nadelig vinden, ik heb het nu ook op mijn huidige fiets en ik ervaar het niet echt als een nadeel, vandaar mijn vraag: wat zijn de voor- en nadelen van een verende voorvork?

Als de winkels weer open gaan wil ik gaan proefrijden, vooral de zithouding vind ik belangrijk. Ik las al dat het vervangen van het stuur eventueel nog een optie is om de zithouding te verbeteren.

Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten tijdens het bekijken en testen van de fiets? Iemand ervaring met één van deze fietsen of een goed alternatief?

Tips zijn van harte welkom!

Nadelen: meerprijs, onderhoud en gewicht. Voordeel alleen als je veel offroad rijdt. Naar mijn mening heb je op de weg geen praktisch voordeel van een verende voorvork.

Heb je overigens ook naar deze gekeken:

Stevens heeft, net als alle Duitse fabrikanten, een hoge prijs/pret verhouding.
Geen Alpine en CDX, wel Nexus-8 en CDN.
Minder dan 14 kg en adviesprijs slechts €1219. Scheelt toch ook weer 300-400.

Op deze fietsen zitten gewoon stalen spiraalveren, geen dempers. Dus dempen doen ze niet en daar gaat het om. Het gewicht is gauw 1,5 kg hoger. Ook ontstaat er na verloop van tijd horizontale speling in de vork. Is niet te verhelpen.

Ik ben geen fan van de Koga Feathershock, geen/nauwelijks toegevoegd comfort maar onderhoudsgevoelig en slecht (dus duur) te onderhouden.

De Cortina mist een bagagedrager en 11 versnellingen is overkill voor Nederland, wel is de naaf makkelijker te onderhouden, gewoon olie wisselen.

De Trek District 4 vindt ik een mooie, basic fiets en met de CDX ipv CDN riem is de prijs ook nog redelijk.

De Stevens Flight Luxe vindt ik ook een aardige optie, maar ik kies nog steeds voor brede banden dus zou ik ook nu weer kiezen voor een Cube Travel Pro (ik heb er zelf één) en zover ik kan zien is dat ook de voordeligste keus van alle genoemde fietsen.

Bedankt allemaal voor de input! De Koga lijkt dan toch af te gaan vallen, met z’n verende voorvork. Ik ga ook eens inlezen in de Stevens (erg mooie fiets ook!) en de Cube. Ik ken het merk niet, maar qua specs ziet het er prima uit.

[quote=“MikeRZ, post:4, topic:4361”]
dus zou ik ook nu weer kiezen voor een Cube Travel Pro (ik heb er zelf één) en zover ik kan zien is dat ook de voordeligste keus van alle genoemde fietsen.
[/quote] Ik kom ook de Travel EXC tegen, iets duurder, maar wel met een Alfine-naaf. Dan ben ik nog steeds voordeliger uit dan met de Trek. Ik vind de Cortina wel de mooiste fiets, maar inderdaad 11 versnellingen en geen bagagedrager zijn wel minpunten.

De Travel EXC heeft inderdaad een Alfine ipv een Nexus naaf en verder zijn de enige significante verschillen de prijs en de banden, Schwalbe Mondial, 37-622 versus Schwalbe Almotion, Performance, 55-622.

Ik zou zelfs zonder het prijsverschil van €200 kiezen voor de brede banden i.v.m. comfort.

De Alfine naaf is in theorie wel beter maar in de praktijk en op het Internet heb ik nog nooit een duidelijk voordeel gezien.

De Mondial is bedoeld voor verre reizen, met ook wat onverhard/slecht wegdek. Ook zonder meetgegevens zal deze zeker meer weerstand geven dan de Almotion, maar die loopt dan ook echt heel licht, eigen ervaring.

Wellicht ten overvloede, omdat velen het nog alltijd niet geloven: dikke banden lopen lichter dan dunne banden! Die oude mythe kan in de prullebak! Het is toch gewoon natuurkunde! Dikke banden vervormen over een korter oppervlak dan dunne banden, bij dezelfde bandenspanning, maar bij genoeg verschil ook bij een lagere bandenspanning, zoals bij 37mm t.o.v. 55mm. En die kortere vervorming bepaalt de rolweerstand van de band.

Zijn banden echt het meest bepalend voor het fietsgedrag? Ik bedoel, bijna elk merk heeft wel dit type fiets, met nagenoeg dezelfde specs in het assortiment. De meeste echter met smalle banden, alleen de Cube Travel Pro volgens mij niet.

Verschil tussen de Nexus en de Alfine lijkt me, bij normaal gebruik, ook niet zo heel groot.

Verder verschil in afwerking misschien? Ik zag vrij dikke lasnaden op de foto’s van de Cube, maar ik heb daar verder nooit aandacht aan besteed moet ik zeggen.

Ik kan een lang verhaal houden, maar nog altijd geldt dat de fietswereld oer-conservatief is.
Nexus 8 en Alfine 8 hebben hetzelfde binnenwerk. Nexus 7 is heel anders.
Het slijpen van lasnaden kost geld en heeft alleen een cosmetische betekenis.

Ja, daar was ik al achter. Ik ga de fietsen binnenkort maar eens in het echt bekijken en er mee proefrijden, dat lijkt me toch de beste manier.

Proefrijden is altijd een goed idee maar ben je bewust van de valkuilen:

• Bandenspanning kan veel uitmaken, knetterharde banden voelen sneller omdat je meer trillingen voelt.
  • Keur een fiets niet (direct) af op dingen te vervangen zijn zoals het stuur en het zadel, neem dat alleen in de prijs mee
  • Het comfort voel je niet als je alleen op een spiegelglad parcours rijdt.
  • Te veel op look letten

Wel in het Engels maar een prima artikel over het waarom van brede banden (en het is niet voor niets #1 van de Cycling Myths)

Even on very smooth asphalt, you don’t lose anything by going to wider tires (at least up to 54 mm). And on rough roads, wider tires are definitely faster

https://www.renehersecycles.com/12-myths-in-cycling-1-wider-tires-are-slower/

Goedemiddag, omdat ook ik in maart een fiets via m’n werkgever mag aanschaffen en in dezelfde prijs categorie uitkom als de topic starter stel ik m’n vraag in dit topic.
Mijn keuze was gevallen op de koga f3 4.0 ivm de riem aandrijving, nu lees ik hier zoveel negatieve verhalen over dit type aandrijving dat ik twijfel of dat dit de juiste keuze is voor mij. Dus nu m’n vraag ga ik voor de koga f3 4.0 met belt aandrijving of voor de koga f3 5.0 met een xt derailleur aandrijving. Mvg en bedankt voor de reacties.

Ik ken ook de negatieve ervaringen met de CDX riem van Gates. Hierbij is het wel essentieel in welke fiets die riem draait. Er zijn sterke aanwijzigingen dat de klachten veroorzaakt worden doordat bepaalde fabrikanten erg slordig bouwen: niet exact recht. Dat is absoluut noodzakelijk. Op dit forum kun je dat geillustreerd vinden bij een Batavus Dinsdag, uit het hoofd van 2019. Fiets spoorde niet, in vaktermen. Dat is niet met het blote oog zomaar te constateren. Mijn zonen rijden al ruim 10 jaar met de(zelfde) CDC riem, maar daar heb jij niets aan, want die riem is jaren uit productie, …ja…, te goed dus.
Mijn advies: kies voor goedkoper en tevens betrouwbaar: Koga met XT derailleur. Wel meer onderhoud, maar als de fiets niet buiten wordt gestald, valt dat best mee.

Beste sjef bedankt voor je snelle reactie, het is inderdaad niet meer mogelijk om de cdc riem te laten monteren. De Koga 5.0 kost evenveel als de 4.0 met riem en daarom zit ik in dubio.
Het voordeel van xt is dat ik door mtb ervaring deze groep zelf kan onderhouden afstellen en vervangen alleen is dat natuurlijk wel meer werk.

Oh, even duur, dus… :disappointed: Nou, maar XT betekent wel meer dan 10 jaar zorgeloos fietsplezier.

Ja dat zeker en een systeem wat betrouwbaar is en wat ik ken. Op de 4.0 zit een cdn belt en ik begreep dat dit een mindere belt is dan een cdx belt.
Spoort een koga frame in uw ogen over het algemeen wel. En ik begrijp dat u voor de xt variant zou kiezen in plaats van de cdn belt?

Het Koga frame kan ik niet beoordelen. De CDN riem is van goedkopere grondstoffen gemaakt, maar vooral het kunststof tandwiel achter (sprocket in Gates termen) is gewoon inferieur. Snel kapot en de prijzen voor betere vervanging zijn exorbitant, ook als je zelf aanschaft en monteert. Laagste prijs voor CDX sprocket die ik vind is ruim €74,- bij velgrem.

Dit is het achtertandwiel van de 4.0 het lijkt mij een metalen tandwiel of is het schijn dat me bedriegt.