Koga F3 4.0 VS Trek District 4 Equiped VS Cortina Mozzo Pro: Giant Anytour

Is van roestvrijstaal inderdaad.

Weer wat geleerd, een vergelijkbare Koga met CDN kost even veel als eentje met een XT derailleur.

Ik ben wat minder negatief over CDN riemen en het composiet achtertandwiel heeft denk ik alleen in 2018 in het programma gezeten. De metalen tandwielen zijn gewoon goed, de CDN riem is okay, het is wel het onderdeel dat het minst lang mee zal gaan omdat tanden afbrokkelen of de riem breekt.

Wat betreft de keuze riem versus derailleur:

  • Ben je een mooi-weer fietser of fiets je ook bij regen/sneeuw? Een derailleur slijt extra snel bij regen en vooral bij nattigheid met zout.
  • Hoe ga je met onderhoud om, vindt je het geen probleem om bijv. een keer per jaar/om de een paar duizend kilometer naar de fietsenmaker te gaan en de ketting te laten vervangen of doe je dat misschien zelf?
  • Het derailleursysteem heeft iets minder verlies dan de Alfine 8 naafversnelling.

De CDN riem gaat langer mee dan de ketting en mocht je dat te kort vinden dan kan je hem als je hem laat vervangen, vervangen door een CDX riem. Qua lange termijn onderhoudskosten ben je denk ik met een riem lager uit.

Bedankt voor je reactie Mike, ik fiets elke dag naar m’n werk weer of geen weer.
Het onderhoud ga ik zelf doen, omdat ik de xt groep kan dromen ivm mijn mountainbike ervaring.

Wat ik me nog afvroeg, omdat eigenlijk alleen de Cube Travel Pro brede banden heeft: is het mogelijk om bredere banden te monteren op bv de Trek of een Koga of wordt dat een kostbare verbouwing?

Kostbaar?, nou nee, maar het past niet altijd. Denk aan vorm en breedte ter plaatse van de voor- en , vooral, de achtervork en bovendien de ruimte onder de spatborden. In mijn ervaring passen in gewone moderne stadfietsen en hybrides max 47mm dikke banden. Ballon banden, zoals de Big Apple, zijn minimaal 50mm dik. Het gaat zowel om de breedte als de hoogte.

Ik zou wel een langere voorspatbord monteren met een spatlapje. Dat scheelt veel vuil en water op je voeten en aandrijving.

Mijn shortlist wordt alleen maar langer… Kwam de Giant Anytour CS1 tegen:

Mooie fiets, Alfine 8, brede banden en nette prijs.

De Koga Venya 4.0 vind ik ook mooi, maar Feathershock en een forse prijs.

De Giant is inderdaad ook een eenvoudig maar goede fiets. De prijs is beter dan de Trek District 4, die verende zadelpen hadden ze beter weg kunnen laten. 700x45 is breder maar wat mij betreft niet breed.

Ik mis wel wat info over de Crankset, ik zie een CDN riem en een metalen achtertandwiel maar mis informatie over de overbrengingsverhouding. Met “belt drive, 38” weet ik niet weet ik niet hoeveel tanden de voor- en achtertandenwielen hebben.

Ik dacht 38 x 18t, tamelijk licht, dacht ik zo…
Wat mij ook opvalt is het ontbreken van kleine framematen, dus toch maar eerst proefrijden!

Het kleinste wat je achter kan krijgen is 19.

De hoogste versnelling van de Nexus/Alfine heeft een overbrengingsverhouding van 1.615 met 38/19 wordt dat 3,23. 700x45 heeft om omtrek van zo 224 cm, dus met een omwenteling in de hoogste versnelling ben je 7,235 meter verder.

Bij een cadans van 70 kom je dan op 30,4 km/h in zijn 8, 23 km/h in zijn 6 en 18,8 km/h in zijn 5 (direct drive). Dat is niet slecht.

Ik heb een FM hier in de buurt gemail of ik eens kan komen proefrijden, erg interessante fiets, zeker voor dit geld.

Enkele kanttekeningen. Bij een sprocket van 19t heb je wel een andere riem nodig. Een Big Apple band van 50-622 heeft een omtrek van 223 cm. Dunnere en dus ook “lagere” band zal minder omtrek hebben.

De omtrek van banden…

Ik heb zelf wel eens een poging gedaan het te meten en dat is te doen maar op één of andere manier kom ik altijd weer op dit overzicht van Schwalbe terug.

Nieuw voor mij, 700x45 is geen ETRTO maar het traditionele systeem alleen in mm i.p.v. inch. Maar zover ik het begrijp komt dat overeen met 45-622 ETRO. Toen heb ik het midden genomen tussen de 42-662 en 47-622 en kwam op 224 cm.

Hier vond ik een uitgebreide beschrijving van de fiets:

https://m.bikester.nl/giant-anytour-cs-1-metallic-black-matt-1324177.html

Mij zegt het technische gedeelte, zeker over de aandrijving me niet zoveel.

Bandenmaat, daar kun je heel veel over schrijven…
700x45 is afgeleid van de oude franse aanduiding, hoewel die banden destijds niet bestonden en ja dat moet overeenkomen met 45-622 ETRTO. Die maat zal ook op de band staan. Dat gebeurt immers al veertig jaar. De 223cm van de Big Apple is opgemeten: een omwenteling afgemeten op de vloer van ventiel naar ventiel.

Op de beschrijving van Bikester geeft tenminste bijna alle gegevens.

Een CDN riem met 46 voor en 22 achter dat is goed, rest van de spec’s ziet er ook goed uit.

Gisterochtend proefgereden met de Giant Anytour CS1, bij een FM om de hoek. Beviel uitstekend, fietst licht, fijne zithouding en een mooie fiets. Heb 'm uiteindelijk gekocht en op het einde van de middag opgehaald.

Mooi, gefeliciteerd, prima keuze en bij de lokale FM is ook een goed idee.

Inderdaad, uitstekende service, als er iets kan ik er heen en voor een servicebeurt heb ik geen gedoe, itt bestellen online.