Koga f3.6.0

Vandaag opgehaald Koga f3.6.0

Na een paar jaar verschillende koga’s roadrunner gereden te hebben.
Was ik klaar met het onderhoud aan de ketting steeds.
En de slijtage aan de ketting en tandwielen.

Na mij verdiept te hebben in de voordelen en de nadelen van riemen.

Gekozen om voor een riem te gaan.
Nog wel getwijfeld tussen de Koga f3.40 of de F3,6.0
Vond ik de afwerking van de F3.6.0 een stuk mooier als de F3.4.0
Lasnaden zijn mooier
CDX riem
Shimano Alfine 11 speed
Vandaag een stuk gereden
En bevalt zeer goed
Riem Is heel stil, je merkt dat je snel en makkelijker fiets.

1 like

Goeie keuze. Ik heb 'm zelf ook, maar dan een jaartje ouder. Daar zit nog geen guard op bij het voorste tandwiel. Vraagje; hoe loopt het draad naar het achterlicht? Ik heb zelf een nieuwe getrokken langs een van de kabels naar achteren.

Prachtige fiets. Staat ook op mijn lijstje. Wat me wel direct opviel bij een testrit, waren de KEIHARDE, ronde handvatten. Die zou ik gelijk vervangen voor wat comfortabelere exemplaren. Wat me ook enigszins weerhoud, is de Feathershock en dat ik zo’n fiets werkelijk nergens onbeheerd achter zou durven laten :slight_smile: Noem het opberg-stress.

Ik ben zelf 1.78 en heb gefietst op een frame van 54cm, wat wonderwel goed leek te zitten. Doorgaans fietste ik ook 57cm frames maar dit is kennelijk altijd wat te hoog geweest, hoewel dit wel “rechtop-zit-fietsen” geweest zijn.

Ik heb het 57cm frame en ben net zo lang als jwve en het zadel staat best hoog (als een 61cm). De handvatten heb ik vervangen voor lederen exemplaren met iets meer bolling bij de handpalm/onder de duim.

Sinds kort ben ik ook eigenaar van deze fiets. Weliswaar tweedehands (model 2020), want een geheel nieuwe was me toch echt te duur. Inmiddels heb ik er ruim 100 km mee gereden en dus wat beginnerservaring opgedaan.
Algemeen: prachtfiets, mooie lijn en hoog afwerkingsniveau.
Zithouding: hierover ben ik nog niet helemaal tevreden. Ik denk dat het zadel nog iets naar voren zal moeten om wat beter boven de trapas te zitten. Het zadel zal ook nog wel iets achterover moeten.
Schakeling: alhoewel soms wat “vaag” bij opschakelen, toch wel fijn met een enkele shifter en groot bereik.
Overbrenging: top.
Remmen: top.
Zadel: heel mooi, maar blijkt niet waterdicht! Een regenbui levert nadien een natte kont op!
Handvatten: mooi, maar niet echt fijn. Inmiddels hiervoor ergo luxe pro aangeschaft.
Banden: goed, maar ik lijk meer rolweerstand te ervaren. Nog maar eens naar kijken.
Verlichting: prima.

1 like

Prima idee om z’n fiets tweedehands aan te schaffen. Goed om de tijd te nemen de fiets verder af te stellen, en ja, dingen die je niet bevalt kan je vervangen…

Een nat zadel is me nog nooit opgevallen maar mijn fiets staat dan ook eigenlijk altijd onder dak of ik zit op het zadel.

Niets is zo moeilijk om objectief rolweerstand te beoordelen, zo associëren mensen vaak harde banden met snelheid maar zeker als de rijweg niet compleet glad is dan gaat alsnog energie verloren door stuiteren. Ik zou adviseren te gaan voor comfort zonder rolweerstand compleet uit het oog te verliezen.

Volgens de specificaties zouden het Marathon Racers zijn. Dat zijn (ondanks de naam) banden met een hoge rolweerstand. Ik heb zelf zeer goede praktijk ervaringen met de Vittoria Voyager Hyper. Schwalbe Almotions rollen ook licht. Zie bv https://www.bicyclerollingresistance.com/

En de Marathon Supremes…

Dat zijn ook wel echte aanraders!