Koga Venya 6.0

Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe (stads)fiets en na lang zoeken en mij informeren ben ik bij de Koga Venya 6.0 uitgekomen. Het is de bedoeling om vooral dagelijks woon-werk verkeer (15km) te doen en af en toe eens een langere fietstocht (50km).
Ik heb een aantal vereisten zoals:

  • Riemaandrijving & naafversnelling
  • Naafdynamo (geen batterijen)
  • Zo licht mogelijk
  • Ik zou er aantal jaren mee willen doen (ik rij al 25 jaar met mijn huidige fiets :-))
  • Liever geen schijfrem

Ik had oorspronkelijk een budget van ongeveer 1.000 euro in gedachten en was dan uitgekomen bij de Batavus Dinsdag Exclusive. Maar ik heb me (onder andere door dit forum) laten verleiden om geen maximum te stellen aan mijn budget en geen toegevingen te doen op mijn vereisten. Dus dan is het de Koga Veny 6.0 geworden, die in mijn ogen het beste van het beste samenbrengt (bvb. Alfine ipv Nexus versnelling, CDX ipv CDN riem…). Het enige nadeel is dat er geen ringslot standaard op zit, maar dat zet ik er volgens mij wel makkelijk op. En dat hij wit is en niet mat zwart bvb, maar dat ik neem ik er wel bij.

De adviesprijs is 1.899 euro, maar op mantel.com bieden ze die aan voor 1.699 euro. Ik heb al contact gehad met de helpdesk van mantel.com en behalve dat ze wat traag zijn in antwoorden, hebben ze me wel duidelijk geantwoord (bvb. of ze leveren in België).

Ik heb nu 2 vragen:

  1. Wat vinden jullie van mijn keuze voor de Koga Venya 6.0? Zijn er betere merken en modellen voor wat ik wil? Zijn er bepaalde nadelen aan die fiets die ik nu niet zie?
  2. Wat zijn de ervaringen met mantel.com? Ik heb online zitten zoeken en behalve de trage service lijkt het mij wel een betrouwbare dealer.

Alvast bedankt voor jullie meningen :slight_smile:

Als nadeel zie ik twee verende elementen: zadelpen en voorvork.

1 like

Klopt, dat had ik ook al een soort van nadeel gezien, maar het weegt niet op tegenover de voordelen die deze fiets te bieden heeft. Of insinueer je dat dit een no go is owv die 2 verende elementen?

Verende zadelpen is simpel te verhelpen; de verende voorvork kan je niks aan doen. Ik zou er - zeker gezien die prijs - eerst een proefrit op gemaakt willen hebben. Of je de vering kan waarderen, zeg maar. Verder is 16,5KG dacht ik niet echt lichtgewicht, maar ook niet zwaar voor een fiets.

Vind het verder een erg mooie fiets, vind ‘m zelf wel iets te duur maar ja je betaalt voor een Koga en heeft, is mijn ervaring, ook een hoge restwaarde.

1 like

Nee, is geen no go. Ik meen dat @mikeRZ ervaring met die vork heeft. Inderdaad de zadelpen vervangen door vast exemplaar is goed te doen. Diameter onderaan opmeten en in webshop bestellen. Ca. €20,-

Met @Sjef eens over de nadelen maar anderzijds rijden volksstammen met dit soort verende voorvorken en verende zadelpennen en lijken er best tevreden mee.

Zelf heb ik een tweedehands, 4/5 jaar oude, Koga traveller met riem gekocht als vakantiefiets en die heeft dezelfde verende elementen.

De verende zadelpen heb ik vrijwel direct vervangen, bij mij was de zadelpendiameter 31.7 mm.

De voorvork, Koga noemt het Feathershock, zie hier voor het marketingverhaal maar als je goed op het Internet zoekt lees je ook wel andere verhalen.

De mijne had al speling en ik vond het ook niet lekker rijden, dus ik heb de beschrijving hier gevolgd en dat was een prima idee, nog steeds blij mee.

In het verhaal op het forum van de wereldfietser wordt de conus met een speciaal?? gereedschap van de vorkbuis afgetikt.
De vermelde link naar Aliexpress werkt niet meer.
Kan iemand een werkende link geven?
Hoeft niet speciaal op China te zijn gericht.

Voor het verwijderen van vorkconus moet je een stanley mesje opofferen. Die conus is opgeperst. Je slaat met een stalen hamer het mesje onder de conus op 4-5 plaatsen en als je voldoende spatie hebt, dan kun je met een schroevendraaier de conus eraf wrikken. Kan heel vast zitten, maar kan ook meevallen.

Je kan er ook voor kiezen, zoals daar beschreven, om een nieuwe conus te kopen.

Daar wilde ik ook een vraag over stellen.
Als ik bij een beetje webshop zoek op een 1 1/8 balhoofdstel non tapered met externe lagerschalen in de kleur zwart, zie ik al snel 50 typeaanduidingen.
Als ik in diezelfde webshop zoek op 1 1/8 conussen, zie ik er in de gauwigheid niet meer dan 3.
En bij die conussen staat niet vermeld dat ze universeel inzetbaar zijn.

Mijn vragen:
Hoort een specifieke conus bij een specifiek balhoofdstel?
Is een conus bij de leveromvang van een balhoofdstel inbegrepen?

Vraag 1: Ja. Zonder specifieke kennis ter zake, zou ik zeker niet gaan mixen. Ze lijken allemaal op mekaar, maar een klein verschil kan je je frame kosten.
Vraag 2: Ja. Er zijn (betere) headsets, waar een bovendeel apart en een onderste deel apart worden verkocht. Voorbeeld: Cane Creek Forty. In het tweede geval maakt de vorkconus deel uit van de onderste lagerset.

Details over het balhoofd/conus zijn te vinden op Welke vorkconus

Balhoofstellen zijn iets waar veel te veel variatie in is, bij mij waren de geïntegreerde lagers nog goed en zoals ene Matthieee daar schrijft:

De enige relevante variabelen van de vorkconus zijn de binnendiameter (30mm…), de hoogte en de hoek waaronder de lager hem raakt, meestal 36 of 45 graden.

Zoals je daar kan lezen lijkt de originele conus van Tange seiki te zijn maar ik zie dat de “listing has ended”. Ik heb gewoon die FSA Gabelkonus H6036 besteld en een stukje blik eronder gedaan, daarna goed in het vet gezet, gemonteerd en het paste allemaal mooi.

Het is niet mijn manier van een fiets opbouwen.
Ik heb ervaren dat pech onderweg veel tijd en geld kost.
Een nieuwe lagerschaal met bijpassende conus kost slechts een fractie van de kosten waar je onderweg mee geconfronteerd zou kunnen worden.

Op internet vond ik deze tool voor het verwijderen van de conus.
Afgaand op het plaatje heb ik de indruk dat je met een scherp mesje meer kans hebt om onder de conus te komen.

Ik kan je verzekeren dat je met de stanley-mes-methode de kroonlagerring met wat geduld en zonder braampjes e.d. kunt verwijderen. Ik werk altijd zo.

Hallo Dusse,

Ik ben benieuwd of je uiteindelijk de Venya 6.0 hebt aangeschaft en hoe deze bevalt? Ik wil er misschien ook één gaan kopen (2021 model) en ben benieuwd naar je ervaringen.

Bedankt.,

Bas Romeijn

@basromeijn Je bericht is een reactie op een bericht van @dusse van anderhalf jaar geleden. Het is niet zeker of hij/zij je bericht ontvangt. Komt mede door het gebrekkig functioneren van de forumsoftware. Je kunt @dusse ook een persoonlijk bericht sturen. Dat doe je door op zijn/haar naam te klikken en in het dialoogvenster je vraag in te vullen en dan verzenden.