Kopenhagen 'de beste stad voor fietsers'

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/kopenhagen-de-beste-stad-voor-fietsers/

‘Schaamteloze zelfmarketing’ De Denen fietsen graag een beetje door. Als je rustig wilt rijden moet je rechts houden. Wie dat weigert, wordt stevig terecht gewezen. Kopenhagen koestert haar fietsers. ‘We zouden wel gek zijn als we het fietsen niet zouden promoten.’ De ambities werken aanstekelijk. Wereldwijd willen bestuurders hun steden nu ook copenhagenizen. Ambtenaren en…

In Nederland staat de doorontwikkeling van de fiets als alternatief van de auto in de ijskast met het gekozen ontmoedigingsbeleid van de overheid, ondersteund door de Fietsersbond en ANWB, als gevolg van doorgeslagen veiligheidsdenken. Ik doel uiteraard op de nieuwe regelgeving voor speed pedelecs die zeer vrijheidsbeperkend en levensgevaarlijk is voor de snelle fietsers maar veiliger zou zijn voor de gewone fietsers.

Dat veiligheidsdenken is gebaseerd op de te gemakkelijke aanname dat de hogere snelheidsverschillen tot meer aanrijdingen op het fietspad zal leiden waarbij wordt voorbij gegaan aan het feit dat snelle fietsers zelf het grootste risico lopen door de hogere snelheid op ernstig letsel en daarom wel uitkijken om hogere snelheden te kiezen als de verkeerssituatie daar aanleiding toe geeft. Een tikje van een zwalkende fietser is voldoende om een snelle fietser op hoge snelheid uit balans te brengen en te laten kennismaken met asfalt, stoeptegels, varkensruggen en andere obstakels die het letsel verergeren.

In Kopenhagen heeft men het beter bekeken, ruim baan voor snelle fietsers zodat mensen uit de wijde omgeving van de hoofdstad vlot klanten/werk/huis kunnen bereiken per fiets en per speed pedelec. In Amsterdam ontbreken ruime fietsstraten die de binnenstad verbinden met de centra van omliggende satellietgemeenten en waar de fietsers ruim baan krijgen t.o.v. gemotoriseerd verkeer. Verkeerd bezig dus en dan ook terecht dat Amsterdam is ingehaald door Kopenhagen.

Ambtenaren en politici uit Amerikaanse steden slaakten een zucht van opluchting toen ze zesbaanswegen in Kopenhagen zagen. Dat kenden zij thuis ook, en toch was het de Denen gelukt om mensen op de fiets te krijgen.

Ik ken een stad in Nederland met brede autowegen en zou hopen dat die Kopenhagen achteraan ging of nog liever inhaalde, Rotterdam.

Rotterdam is de laatste tijd redelijk bezig en genereert daaromheen aardig wat publiciteit, zie bijv. http://fietsfan010.nl/ maar naar mijn idee is het nog steeds gerommel in de marge.

Waarom worden bijv. de verkeersaders in de binnenstad niet afgesloten voor doorgaand autoverkeer en waarom gaat op de nieuwe Coolsingel het fietspad aan een kant verdwijnen? Het Kruisplein (toegang tot CS) heeft prima voorzieningen voor voetgangers en auto’s maar een apart fietspad voor fietsers kon er niet af.