Koptelefoon tijdens fietsen

Ik zie steeds meer fietsers met een koptelefoon op, ik dacht dat het verboden was, immers moet je "gewaar zijn van omgevingsgeluiden" Laatst fiets ik en voor mij fietste 3 jongens naast elkaar, ik flink bellen, maar de meest linkse fietser kon mij niet horen, omdat hij een koptelefoon op had, ik had "geluk" dat hij ineens achterom keek, zodat hij mij alsnog voorbij liet fietsen. Even verderop kwamen 2 politie-bromfietsers meerijden, maar ze lieten de jongen met de koptelefoon ongemoeid! Ik vind overigens dat het gebruik van een mobile telefoon ook verboden zou moeten worden tijdens het fietsen, misschien toekomstmuziek?

Waar blijven de reacties, of is iedereen het met me eens?

Een koptelefoon en bellen op de fiets is niet verboden. Dat je bij gebruik minder of niet meer op verkeer let, is secundair. Vaak zijn het anderen (inhalers) die er last van hebben. Dit soort fietsgedrag wordt soms het gedrag van de nieuwe verkeershufter genoemd. (vooral bezig met wat leuk is voor jezelf en niet bezig of dit lastig, gevaarlijk is voor anderen.)
Vanwege bellen en koptelefoons heb ik mijn bel vervangen door een claxon. Dit geluid is dominanter dan een telefoongesprek of dan muziek op de koptelefoon. Bovendien krijgt het meer respect, omdat het het geluid van een scooter is en die bekend staan om hun hufterig verkeersgedrag.
Toeteren klinkt vaak niet aardig, maar het is wel veiliger.

Wellicht is dit een handige oplossing: Heb je je oren vrij, wel muziek of telefoon en je hoort hulpdiensten ander verkeer enz. gewoon nog.:

https://allesvoororen.nl/aftershokz/

Ik vind het in ieder geval ook heel gevaarlijk wanneer mensen op de fiets naar muziek luisteren, en hetzelfde geldt voor het bellen met de mobiele telefoon. De tijden van bedrade telefoons thuis waren, als je het mij vraagt, toch wel beter :)!