Krijg jij voorrang als je van rechts komt?

Ik krijg niet altijd voorrang van rechts maar het zijn ook vaak fietsers zelf die geen voorrang verlenen.

Goede vraag!
Ja, meestal wel. (Utrecht, maar daar zijn voor mijn gevoel relatief weinig gelijkwaardige kruisingen).
Soms is de inrichting van de weg niet optimaal en dat herken je als fietser ook meestal wel, dus dan kijk ik extra uit. Ook kleinere auto’s zoals VW Golf, maar ook Audi’s en Mercedessen houd ik extra in de gaten. Mijn ervaring is dat als die pardoes voor je langs schieten het meestal jongere chauffeurs betreft. Die zouden de regel dus wel moeten kennen maar houden zich daar niet aan als ze denken dat ze wel voor je langs kunnen. Vaak rijden ze toch al met te hoge snelheid.
Verder probeer ik ook wel oogcontact te hebben voor ik doorrijd.
Jan

Provincie Gelderland, bv. tussen Vorden en Ruurlo.

Ik krijg dikwijls wel voorrang van rechts, vooral als ik oogcontact maak met de automobilist. Het is heel ambivalent, zelfs bij kruisingen met provinciale wegen bestaat de kans dat je als fietser voorrang krijgt, alleen, als het meerdere banen zijn (b.v. bij voorsorteervakken) ontstaat er spraak - en gebaarverwarring omdat je als fietser nooit af kan gaan op die enkele bestuurder… misschien heeft die ander, in de baan voor rechtsaf helemaal geen zin om mij voorrang te geven… let wel, ik spreek hier over voorrang kruisingen.
En als racefietser (met helm) of tourfietser (met helm) wordt je ook vaak net iets serieuzer genomen in het verkeer en gaat de automobilist er van uit dat je voorrang neemt… (en dus krijgt) omdat je door die helm het stigma uitdraagt van “ik weet de regels”. Er zijn echter ook (soms jonge automobilisten) die aan dit spel van mores en regels geen boodschap hebben. Oogcontact is ZO VRESELIJK BELANGRIJK!!! Hierdoor “lees” je iemands intenties.

PS ik fiets meest in Zuid Holland, meestal regio Rotterdam, maar ook door heel Nederland.