Kwaliteit fietspaden

Ik rijd dagelijks zo’n 50 km over fietspaden in met name Rivierenland, Veluwe, Land van Maas en Waal, KAN-gebied en ervaar dat de diverse kwaliteiten (omgeving/toeristische kwaliteit, wegdek, staat van onderhoud, bewegwijzering, verkeersveiligheid en sociale veiligheid) van de fietspaden/wegen sterk varieert. Ik zou best willen meewerken aan het beoordelen van deze paden en wegen. Eigenlijk een uitbreiding op het meldpunt en een mogelijkheid om met de routekeuze/routeplanner rekening te houden met die beoordeling van diverse fietsers.

Als voorbeeld noem ik een landweggetje dat een belangrijke verbindingsroute is voor fietsers, op de weg rijdt voornamelijk bestemmingsverkeer waardoor het er vrij rustig is. De weg is kaarsrecht en vlak, geasfalteerd maar ook erg smal voor passeren auto’s/tractoren.

Voor omgeving krijgt deze weg een 7,5 want hoewel er veel natuur rondom ligt is de nabijgelegen snelweg minder aantrekkelijk.
Voor wegkwaliteit krijgt de weg een 9,0 want supervlak, geen oneffenheden en geen achterstallig onderhoud.
Voor verkeersveiligheid krijgt de weg een 4,5 want hoewel zone 60 wordt er vaak ingehaald/gepasseerd met hogere snelheden terwijl nauwelijks zijdelings ruimte gegeven kan worden door de geringe wegbreedte.
Voor sociale veiligheid krijgt de weg een 3,0 want nauwelijks huizen en geen straatverlichting.

Leuk plan!

Hoi Lomito,

Dat is precies wat vrijwilligers van de Fietsersbond Routeplanner ook doen, alleen zie je dat als gebruiker niet, omdat deze info verborgen zit in het systeem. De data wordt wel gebruikt om routes te plannen.

Zie deze pagina op Fietsersbond.nl voor meer informatie.

Mocht je vrijwilliger willen worden, dan kun je je aanmelden met dit formulier.

Wat mij handig lijkt is een app die via de bewegingssensor van de smartphone in combinatie met gps de wegkwaliteit meet. Uit geaggregeerde data van gebruikers kun je zo in kaart brengen waar de slechte fietspaden zijn en dit doorspelen naar de wegbeheerders.Iets voor in de fietstelweek app?