Lang leve de ballonband!

Ik herken het verhaal van @spakie1
Maar het probleem had bij mij niet zo zeer te maken met de ballonvorm van de band.
Als wel met het feit dat de band erg gemakkelijk/los om de velg lag.
Omleggen kon zonder gereedschap.

Racebandjes plegen veel strakker om de velg te liggen.
Hoe minder ballon, hoe harder je moet werken bij het omleggen.
Het is een ervaringsfeit.
Ik kan het niet verklaren.

Fietsbanden, ook ballonbanden, zijn de laatste, pakweg, 10 jaar een stuk strakker geworden. Twintig jaar geleden waren ze, ook racefiets banden, veel losser. Overigens: voor het omleggen van een fietsband gebruik je geen gereedschap! Alleen voor het demonteren!

Ja, dat is een probleem.
Maar daar is een oplossing voor.
Met een tire insert kan je de ballonband die extra stevigheid geven, die de band ontbeert bij een afloper.
Waarmee je tijd creeert om naar de dichtstbijzijnde hulppost te rijden.

Ballonbanden behoor je op lage druk te rijden.
Derhalve zijn tire inserts eigenlijk verplichte kost.

Tire inserts zijn bedacht voor MTBs die tubeless rijden.
Maar er zijn er ook die je kan gebruiken icm een binnenband.

De varianten die strak om de velg zitten, en veel sidewallsupport geven, verdienen de voorkeur.
De kosten en het gewicht zijn echter niet te verwaarlozen.

Toch nog een andere opmerking, er is een ander alternatief, het lek verhelpen.

Ik noem het expres geen ā€œband plakkenā€ want mijn ervaring daarmee onderweg is niet goed, het lek vinden is vaak een probleem met verkeersruis om je heen en of de solutie nog goed is is ook maar de vraag.

Dus sinds een tijd een vervangende binnenband en een sleutel bij me. Voorwiel is bijzonder makkelijk en achterwiel (riem met Nexus-8) is ook goed te doen.

Overkillā€¦

Ik heb een tijdlang aarzelingen gehad bij het gebruik van CO2 cartridges.
Pas na een rekensom kon ik vrede sluiten met die cartridges.

Volgens de routeplanner bespaar ik 900 gram CO2 op 6 kilometer fietsen.
Mijn eigen ademhaling agv de inspanning, moet daarop in mindering worden gebracht. Zijnde Ć· 30 gram.
Om een ballonband op spanning te brengen, heb ik 50 gram CO2 nodig.
Ik heb minder dan 1 lekke band per 6000 km.

1 like

En wat betekent deze rekensom nu voor (het gebruik van) de ballonband?

Volgens mij zijn de banden een stuk breder dan vroeger. Toen was 32mm de standaard. Daar mee rijd ik nu ook op mijn fitness hybride fietsen. Veel meer is ook niet mogelijk. Dat past niet in het frame. Dat is het geval met veel andere fietsen. Mijn zogenaamd sportieve Batuvus sprinter (loeizwaar frame) uit 1990 accepteert maar nauwelijks 32mm. Spatborden zijn gemaakt voor 28mm. Electrische fietsen hebben standaard al 37mm volgens mij. Dat hoeft niet breder, voor verkeer op de weg. Kost alleen maar meer rubber en het is comfortabel genoeg. Voor wielrennen geldt dat het erg conservatief is. Dus reden ze jaren op 23mm (of nog dunner) terwijl dat toch echt niet beter is voor je rolweerstand, vooral vanwege het opvangen van hobbels. Je moet de band erg hard oppompen anders krijg je snel een stootlek waardoor het een harde stuiter wordt, gevaarlijk in bochten. Alleen op superglad asfalt zou het beter zijn. Maar ook zij hebben het licht gezien, mede door de gravel bike die wel dikke banden tot 40mm heeft, rijden nu veel wielrenners op 28mm. Het frame moet het wel toelaten uiteraard.

Dat argument hoor ik nu nooit voor autoā€™s. Stoelverwarming, airconditioning, entertainment systemen en andere speeltjes, allemaal niet nodig want een auto is al comfortabel genoeg.

Nee, volgens mij hoort een fiets zo comfortabel mogelijk te zijn, daarmee wordt hij het meest gebruikt. Hetzelfde geldt voor de infrastructuur, hoe comfortabeler hoe meer er gefietst wordt.

2 likes

Breder heeft geen meerwaarde. Het levert alleen meer rolweerstand op en dat is niet comfortabeler. Er is een optimale breedte voor de gemiddelde weg. Fatbikes zijn voor rijden op zand.

Bron?

Uit het artikel:

Bernard Blokzijl is het daar niet mee eens: ā€˜Veel fietsers willen niet geloven dat een bredere band niet meer weerstand heeft dan een smalle hardere band. Uit ervaring en het bijhouden van mijn fietsritten met Strava weet ik dat ik op bredere banden net zo snel fiets. Wel fietst het veel comfortabeler en heb ik veel meer grip in bochten.ā€™

Er zijn ook metingen te vindenā€¦

Hallo, waar ben jij mee bezig? Fatbikes? heb je er wel eens een gezien op een halve meter sneeuw?, daar zijn die voor. Daar gaat het hier helemaal niet over!

:smile:
#sarcasmemode aan#
Die ā€œstokoude en eigenwijze mannetjes die eigen ego oppoetsenā€ hebben natuurlijk geen enkele ervaring en zijn pas gisteren op een e-fiets gestapt voor een rondje om de kerk.
#sarcasmemode uit#
Tot nog toe heb ik geen echte inhoudelijke, beargumenteerde en met bronnen gestaafde bijdrage van u gelezen die mijn inzicht wezenlijk wijzigt.
Ik zal u niet node missen op ons forum.

De tabel is interessant en zet aan het denken.

Ik zou graag zien uitgerekend voor een bepaalde belasting (bijvoorbeeld 500 newton) en voor elke bandbreedte hoeveel de bandenspanning af moet wijken van het ideaal om de rolweerstand met 10%, 25%, 50% en 100% te vergroten.

Wellicht zijn de absolute afwijkingen kleiner voor de bredere banden maar procentueel niet.

Hoe hoger de bandenspanning hoe sneller een band lekt. Voor een smalle band op hoge spanning zal de spanning dus sneller afnemen.

Ik zou graag zien uitgerekend hoeveel dagen na het oppompen, banden van verschillende breedtes minder dan 10%, 25%, enz., rolweerstandstoename hebben. Vooral de laatste zou in het voordeel van de bredere banden kunnen uitvallen.

Dit lijkt mij de rekentool waarmee je zelf kan berekenen wat je anderen wil laten berekenen.

Nuttig linkje. Bedankt.

Een dikke band stelt hogere eisen aan het fietswiel dan een dunne band.

Ik heb eens in een grote fietsenwinkel metingen mogen verrrichten aan de voorspanning op de spaken.
Onder belasting bij verschillende bandedruk.
Het resultaat was bedroevend.
Ik heb te veel wielen met een te lage voorspanning aangetroffen.

Als mensen hun dikke band te hard oppompen, kan de voorspanning in de onderste spaken zelfs helemaal wegvallen.
Spaakbreuk is het onvermijdelijke gevolg.

Als fietsfabrikanten hun fietsen willen voorzien van dikke banden, moeten ze velgen gaan gebruiken die weerstand kunnen bieden tegen een hogere voorspanning op de spaken.
Misschien moeten ze zelfs kiezen voor carbonvelgen.
Want die zijn vele malen stijver dan aluminium velgen.
Maar een fiets met carbonvelgen is prijstechnisch moeilijk te verkopen.