Ledeninteractie

Hi! To find out what I can do, say @discobot help weergeven.

Over hoe ik het forum zie:

  • Een belangrijk deel van het forum heeft te maken met de aanschaf van een fiets of reparaties.
  • Discussies zijn eigenlijk altijd gedreven door Nieuws artikelen.
  • De discussies lopen de laatste tijd naar mijn idee eigenlijk wel goed misschien op drie “populaire” wielren gerelateerde topics na:
    • Hoe houden we het prettig en veilig?
    • 15 Tips van wielrenners
    • Waar moet je je als racefietser aan houden?
  • Het is best opmerkelijk voor een fietsersbond forum dat (meer recent) de meeste inhoudelijke discussie die ik hier heb vaak is met personen die primair speed pedelec berijder zijn. Goede discussies maar het zou beter zijn een breder/meer divers publiek te hebben dat een betere aftekening is van de gemiddelde fietser.
  • Zoals eerder gezegd, ik mis nieuws van lokale afdelingen, discussies over de vereniging, fietspolitiek, infrastructuurkeuzes etc.

Feiten: Een moderator (leader heet dat hier) is geen webmaster! De leader kan niets doen aan het slecht/niet funktioneren van de forum software. Daarvoor is er het webteam.

Ben jij een moderator/leader?

Zie http://forum.fietsersbond.nl/about

Duidelijk! Maar liever aangeven in elke topicbijdrage. Ik heb er geen moeite mee dat moderatoren actief deelnemen aan discussies maar dan wel graag duidelijk aangeven met welke pet men reageert. Dit is vrij eenvoudig te realiseren door een bericht als moderator herkenbaar te maken:

Moderator: niet-inhoudelijke bijdragen worden verwijderd.

@Lomito Wanneer de vraag aan mij gericht is, dat is niet duidelijk, dan ja ik ben leader, maar dat weet je al jaren. Klik op de blauwe S. Ik heb maar Ă©Ă©n pet op, ben lid van de Fietsersbond en wordt door niemand betaald. Wat jij wil, is jouw zaak.

Ik dacht bij het forum van de Fietsersbond op een plek te komen waar fietser van alle “gezindten” een plek zouden hebben/krijgen/vinden.
Fora zijn voor mij een belangrijke bron van kennis en informatie.
Ik overwoog betalend lid te worden maar het werd mij al snel duidelijk dat dit slechts een plek is voor ingewijden, voor die hard fietsers en niet voor mensen die het gewoon fijn vinden om de pedalen rond te laten gaan.
Advies aan Sjef: Lees je eigen berichten nog eens na en probeer dat door de bril van een nieuwkomer te doen. Je zal in het dagelijks leven vast een zeer aimabel mens zijn, maar op dit forum ben je nogal grumpy.

Nou @Sjef, ik zie tot mijn verbazing dat je ergens tussen gisteravond en vanmorgen van de door MikeRZ (dank!) genoemde forum-about pagina bent verdwenen. Moderator/leader af dus? Ik sluit mij geheel aan bij de woorden van hansb57 over de toon van Sjef. Sjef zal zijn redenen hebben, maar ik vraag mij wel meteen af: kan het niet anders? Sjef, wat vond je van mijn bericht over “intentie tot dialoog”?
Ondertussen blijft, in ieder geval in dit topic, naar mijn idee overduidelijk de behoefte bestaan naar een geluid van een moderator/leader/beheerder die wél op dingen in wil gaan. Ook suzanne-brink blijkt overigens moderator te zijn. Ik begrijp dat niet iedereen altijd tijd heeft, maar daarom zijn er ook meerdere beheerders en moderators. Aldus richt ik mij, ook gezien de beperking van het aantal toegestane ledenlinks, tot de eerste beheerder: @douwtjefietsersbond, maar ook elke andere beheerder/moderator, ik ben benieuwd naar jullie visie op de in dit topic besproken inhoudelijke en praktisch items.

Dag Thijs, ik heb het gesprek in dit topic gevolgd. Allereerst: goed dat je lid bent geworden en nu al zo betrokken bent. Mijn collega Stephanie wil graag met je in contact komen, heb je haar al gemaild?
Je vraagt om een visie van een van de moderators op inhoudelijke/praktische onderwerpen die voorbij zijn gekomen. Ik merk dat ik dat verzoek lastig vind: de moderator is er niet om een visie te geven, maar om het gesprek in goede banen te leiden en in te grijpen als dat nodig is. Een aantal van de deelnemers in de discussie hierboven spreekt elkaar aan op de toon in de berichten. Het is jammer dat de discussie zo loopt, het is ieders verantwoordelijkheid om een discussie niet te laten ontsporen; dan is er geen moderator nodig. Ik roep alle gesprekspartners bij deze op om het met elkaar te hebben over het onderwerp van dit topic: Ledeninteractie. En daarbij je bericht zo te schrijven dat het over de inhoud kan gaan en niet over de toon.

De vraag was inderdaad aan jou gericht, moderator/leader Sjef. En zoals je zelf ook aangeeft weet ik dat al jaren
 Maarrr net zoals ik dat jaren geleden niet wist, weten de meeste forumleden dat nu ook niet. En dat wilde ik even rechtzetten. Overigens wel verwarrend dat je niet vermeldt wordt in de link van MikeRZ
 dus alsnog onduidelijkheid over jouw status op dit forum???

Verder onderschrijf ik de opmerking van @hansb57 over hoe je overkomt op mij. Eerlijk gezegd heb ik er een hekel aan om kwalificaties over personen te geven (ofwel spelen op de man) maar aangezien jij mogelijk moderator bent vind ik dat wel van belang.

Ik kan daar niets over zeggen. Hindert me ook niet. Kun je navragen bij de autoriteiten, wanneer je dat belangrijk vindt. Dat lijkt het toch op.

Ik hoop dat het je, mede door dit draadje, nu duidelijk is waarom dit forum geen bijdrage aan fietsend Nederland is. Jammer.

@douwtjefietsersbond, dank voor je reactie. Even puntsgewijs:

  • ik heb gĂ©Ă©n contact opgenomen met @shoiting (Stephanie). Ik wil discussies namelijk hier voeren, op dit forum, zo breed mogelijk, en niet verkleinen tot een bilateraal. Ik zie op dit moment geen enkele noodzaak Stephanie apart te spreken. Ik heb haar uitgenodigd, maar niks meer gehoord

  • waar komt je visie over het moderatorschap vandaan? Zeggen dat een moderator er niet is om zijn visie te geven is
 een visie. En waarom zou je geen dubbele rol kunnen spelen? Wat is het ‘gevaar’? Juist in dit topic gaat het direct om zaken die het moderatorschap betreffen, dus er is behoefte aan meningen hierover, niet in de laatste plaats die van de moderators zelf! Maar goed, je geeft die dus toch ook weer deels wel
  • ledeninteractie gaat natuurlijk zeker ook over de toon. Ik ben heel wat gewend, maar de inhoud lijdt onder de toon zodra de toon aanstootgevend wordt; dan wordt de toon de inhoud, waar niets op tegen is, zodra je uiteindelijk maar weer bij de inhoud terecht komt, maar dat vereist een moderatorrol, liefst bij een discussiedeelnemer, dus, again, neem ajb deel!
  • je hebt gelijk dat iedere deelnemer verantwoordelijk is voor de voortgang van de discussie, maar moderatorschap zal altijd nodig blijven om ook productief te zijn in plaats van alleen maar wat te stoeien
  • hoe zit het met de vraag van MikeRZ over de e-mailnotificatie?
  • dan over Sjef: een moderator met een dergelijke agressieve toon vind ik ongeschikt als moderator
  • ik opperde een rubriek ‘verenigingszaken’. ‘Ledenwerving’ zou er ook een kunnen zijn. Hoe denk je daarover?
  • hoe vrij ben jij eigenlijk? In hoeverre word je gestuurd door het landelijk bureau?

Beetje rondstruinend door het forum kwam ik deze oude bijdrage tegen: Hoe dwing je een maximumsnelheid op het fietspad af? - 72 van Lomito

Stoeien met de moderator kan ik je niet aanbevelen, de machtsmiddelen zijn immers ongelijk verdeeld. Het zou wel netjes zijn als de moderator zich ook als zodanig kenbaar maakt. Dat voorkomt dat forumleden onverwachts een tik in het gezicht krijgen van een ander forumlid waarmee zij dachten op gelijke voet te staan.

Dit was in januari 2018 dus dit speelt al meerdere jaren
 Ik kan me goed voorstellen dat forumleden na zo’n “tik in het gezicht” afhaken om nooit meer terug te komen.

Mijn idee van een moderator op een forum is dat het een rol is die iemand heeft om excessen aan te pakken. Ik vindt dat die rol het beste in anonimiteit kan gebeuren, wel met een kleine terugmelding, bijv. “discussie opgeschoond”. Een besluit van een moderator is naar mijn idee niet aan te vechten, wel zou er een team van moderatoren moeten zijn die elkaars werk in de gaten houden.

Ik ben me al te bewust dat moderator geen leuke rol is maar als het goed is is de rol van een moderator klein. ) Iemand kan naast de rol van moderator (via een ander account) gewoon mee kan doen aan het forum wat mij betreft, dat is een andere rol.

Ik snap niet zo goed waarom personen expliciet worden genoemd in deze thread, wil je iets kwijt aan een persoon dan kan je een privébericht sturen, voor al het andere kan je je punt maken in algemene termen.

Ik ben het met je eens dat een moderator ook gewoon forumlid moet kunnen zijn en aan discussies moet kunnen deelnemen. Maar niet dat de moderator anoniem is en zich als duveltje uit een doosje kan ontpoppen als moderator. Dat is een overvaltactiek die door mij als bijzonder onplezierig werd ervaren en gezien de verdwenen leden die met de moderator te maken kregen was ik niet de enige.

Ik weet sinds jaar en dag dat Sjef een ietwat agressieve moderator is dus daar houd ik rekening mee, maar voor de meeste forumleden is dit totaal onbekend totdat men “overvallen” wordt met de toorn van iemand die aanvankelijk als een gelijkwaardig forumlid beschouwd werd. En daarom pleit ik ervoor dat duidelijk gemaakt wordt wie de moderatoren van dit forum zijn. Gewoon als ondertitel bij elke bijdrage van de moderator. Dit is gebruikelijk op vrijwel alle fora, ik zie niet waarom dat hier een probleem is?

@Lomito Wil je ook nog mijn adres?

Jouw adres en telefoonnummer zijn inderdaad erg gemakkelijk te vinden op internet. Maar dat is niet waar het hier om gaat. De vraag is waarom dit forum zo moeizaam loopt en daar zijn in deze draad vanuit meerdere forumleden aanwijzingen gegeven. Het is nu aan de Fietsersbond om te beslissen wat ze met deze informatie doet.

Het aardige is dat deze discussie in het klein een beeld geeft van waar de Fietsersbond staat: op een kruising van wegen en men moet nu een keuze maken welke weg wordt ingeslagen.

Er zijn weinig forumleden die met zoveel kennis van zaken vragenstellers hier helpen. Dus een klein beetje excentriciteit is dan wel geoorloofd :wink: