Lege batterijen zat?

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/onderdelen/verlichting/lege-batterijen-zat/

Het is een mooi idee om een batterijgevoed achterlicht met al zijn gebreken (afgezien van de batterijen die vaak op ongelegen momenten leeg blijken te zijn de vaak abominabele kwaliteit die zorgt dat het licht pas aan gaat als je een paar flinke klappen op het achterlicht hebt gegeven!) te vervangen door een door de naafdynamo gevoed achterlicht. In de praktijk is het wel een stuk lastiger te realiseren dan het verhaal suggereert. Enkele hindernissen:

  • Spanninga lijkt dynamo-gevoede achterlichten niet aan particulieren te willen verkopen.
  • Snoertjes en stekkertjes zijn ook nog niet zo gemakkelijk te krijgen. Op het Internet tref je vooral aanbiedingen aan van leveranciers die absurde prijzen vragen (twintig Euro voor twee meter dun tweeaderig snoer, bijvoorbeeld!).
  • Hoe je die stekkertjes moet aansluiten, moet je zelf maar bedenken; informatie erover is nauwelijks te vinden.
  • Er wordt gesuggereerd dat iedere koplamp een extra snoertje met stekkertje heeft om een achterlicht aan te sluiten, maar dat is meestal niet het geval. De fiets heeft immers een batterij-achterlicht, waarom zou je dan voorzieningen treffen voor het aansluiten van een dynamogevoed achterlicht?
  • De fietsen van bijv. Gazelle hebben geen mogelijkheid om rechtstreeks een standaardachterlicht aan te sluiten.

Uiteindelijk heb ik ergens op het net een Elips XDvS achterlicht op de kop weten te tikken. Ergens anders heb ik een snoertje en een adapterplaatje kunnen kopen. Daarna was het een hoop gepruts om de bestaande koplamp open te maken en er binnenin het snoertje vast te solderen. En, eind goed al goed, de fiets is nu (hopelijk) voor eens en voor al voorzien van een optimaal achterlicht, dat bovendien nog een tijd blijft branden als je stopt. Maar het was wel een klus…

Menno

1 like

Nee, dat is ook niet opmerkelijk, Spanninga is de fabrikant en die levert niet aan particulieren. Meer dan voldoende plekken op het Internet te vinden waar je ze wel kan kopen: Hollandbikeshop, fietsonderdelenoutlet, bol.com, gamma etc. etc.

Snoertjes en stekkertjes zijn ook nog niet zo gemakkelijk te krijgen. Op het Internet tref je vooral aanbiedingen aan van leveranciers die absurde prijzen vragen (twintig Euro voor twee meter dun tweeaderig snoer, bijvoorbeeld!).

Verkeerde zoekmachine waarschijnlijk: Kabel voor achterlicht - 200cm €0,49 of even bij je lokale fietsenmaker langs gaan.

Hoe je die stekkertjes moet aansluiten, moet je zelf maar bedenken; informatie erover is nauwelijks te vinden.

Dat is inderdaad een weetje:

@nl06857 , ik was verbaasd bij het lezen van je bijdrage.
Het is lang geleden dat ik een dynamo met bijbehorende verlichting heb gekocht.
En ben niet op de hoogte van de laatste stand van zaken.

Maar je kan nog steeds naafdynamos met bijpassende verlichting van SON kopen.
Duurder dan Spanninga. Dat wel.

Of zoek je speciaal een slippende banddynamo uit de oude doos?

https://www.m-gineering.nl/sindex.htm

@MikeRZ

… Spanninga is de fabrikant en die levert niet aan particulieren.

Nee, maar de gezochte achterlichten zijn ook niet elders te koop.

Waar ik naar op zoek ging was het achterlicht dat Kees Bakker in zijn artikeltje noemt, de Spanninga Duxo XDS (of XDvS). Die blijkt bij geen van de genoemde Internet-winkels te krijgen. Als volgende optie ben ik op zoek gegaan naar achterlichten die elders op de site van de Fietsersbond als goed worden bestempeld, zoals de Brasa en de Elips van Spanninga. Ook bijna niet te krijgen. Ik vond uiteindelijk één adresje waar ik de Elips kon kopen, tegen een redelijke prijs ook nog.

… Kabel voor achterlicht - 200 cm €0,49

Dat is dus een eenaderig snoertje. Als je een betrouwbaar werkend achterlicht wilt, moet je niet van het frame als geleider gebruikmaken. En dan wordt het lastiger, zeker als je er één zou willen hebben met een Spanninga-stekkertje. (Bij het Elips achterlicht werd trouwens wel een stekkertje meegeleverd.)

(Hoe je zo’n stekkertje moet aansluiten) is inderdaad een weetje.

Ja, en het YouTube filmpje helpt ook niet, want dat gaat over een ánder stekkertje, aan de dynamo.

Mijn boodschap was eigenlijk voor wie ook denkt ‘Ja, goed idee, doe ik ook even, batterij-achterlicht vervangen door een dynamo-achterlicht’. Zonder doorzettingsvermogen en enige handigheid wordt het maar zo een 'Buurman-en-Buurman´-verhaal…

@piotr
Waar het om ging was het vervangen van het batterij-achterlicht op een fiets met een naafdynamo waaruit alleen het voorlicht wordt gevoed (Gazelle, maar er zijn er meer die voor zo’n prut-oplossing kiezen) door een dynamo-achterlicht, zoals beschreven in het aangehaalde artikel van TestKees.

@nl06857 , het spijt me.
Ik begrijp je probleem niet.
Het zij zo.

Ik weet niet hoe jij zoekt maar mijn zoekopdracht levert zeker 5 sites op waar de XDS leverbaar is.

Ik heb zelf ook een Elips achterlicht en het stekkertje werkt vergelijkbaar met dat in het filmpje. Op de stie van spanniga is ook nog een Elips-XDS handleiding te vinden met daarin:

Screenshot_20230324_222613

Fijn te horen dat je het doorzettingsvermogen hebt gevonden het toch te installeren!

@MikeRZ
je hebt gelijk, jouw zoekopdracht levert inderdaad minstens vijf resultaten op. Ik denk dat ik die niet vond, omdat ik niet naar XDS zocht, maar naar XDvS - zo noemt Spanninga het ding namelijk zelf op zijn site. Misschien kan een volgende die er naar zoekt hier zijn voordeel mee doen.

Voor wat betreft die 'handleiding´: die plaatjes staan ook op de verpakking van de Elips, maar ze zijn niet echt verhelderend. We hebben te maken met wisselstroom, dus er is helemaal geen plus en min. Wat ze hadden moeten aangeven is welke aansluiting voor massa (of voor mijn part nul) is en welke voor wat we bij netspanning de fasedraad zouden noemen.

Inderdaad zoeken op Elips XDS en niet op XDvS.

Wat betreft de aansluiting, ja dat kan wisselspanning zijn maar met moderne voorlichten is het vaak gelijkspanning, zie hier voor wat metingen die ik ooit eens heb gedaan.

Ook dan is + en - nog niet belangrijk want in de Elips (ook die heb ik open gemaakt) zit een bruggelijkrichter. De LEDjes zouden wel nog op wisselspanning kunnen maar er zitten ook een Goldcap (supercondensator) in om er voor dat het achterlicht blijft nabranden en die werken alleen met gelijkspanning.

De draden/elektronica van de Elips zijn ook niet doorverbonden met het frame dus dat ik ook geen reden voor een + en -.

Op mijn fiets met naafdynamo werkt de verlichting niet als ik de plus en min omdraai bij het stekkertje bij de dynamo (proefondervindelijk ondervonden)