Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/onderdelen/verlichting/lege-batterijen-zat/
Het is een mooi idee om een batterijgevoed achterlicht met al zijn gebreken (afgezien van de batterijen die vaak op ongelegen momenten leeg blijken te zijn de vaak abominabele kwaliteit die zorgt dat het licht pas aan gaat als je een paar flinke klappen op het achterlicht hebt gegeven!) te vervangen door een door de naafdynamo gevoed achterlicht. In de praktijk is het wel een stuk lastiger te realiseren dan het verhaal suggereert. Enkele hindernissen:
- Spanninga lijkt dynamo-gevoede achterlichten niet aan particulieren te willen verkopen.
- Snoertjes en stekkertjes zijn ook nog niet zo gemakkelijk te krijgen. Op het Internet tref je vooral aanbiedingen aan van leveranciers die absurde prijzen vragen (twintig Euro voor twee meter dun tweeaderig snoer, bijvoorbeeld!).
- Hoe je die stekkertjes moet aansluiten, moet je zelf maar bedenken; informatie erover is nauwelijks te vinden.
- Er wordt gesuggereerd dat iedere koplamp een extra snoertje met stekkertje heeft om een achterlicht aan te sluiten, maar dat is meestal niet het geval. De fiets heeft immers een batterij-achterlicht, waarom zou je dan voorzieningen treffen voor het aansluiten van een dynamogevoed achterlicht?
- De fietsen van bijv. Gazelle hebben geen mogelijkheid om rechtstreeks een standaardachterlicht aan te sluiten.
Uiteindelijk heb ik ergens op het net een Elips XDvS achterlicht op de kop weten te tikken. Ergens anders heb ik een snoertje en een adapterplaatje kunnen kopen. Daarna was het een hoop gepruts om de bestaande koplamp open te maken en er binnenin het snoertje vast te solderen. En, eind goed al goed, de fiets is nu (hopelijk) voor eens en voor al voorzien van een optimaal achterlicht, dat bovendien nog een tijd blijft branden als je stopt. Maar het was wel een klus…
Menno
Nee, dat is ook niet opmerkelijk, Spanninga is de fabrikant en die levert niet aan particulieren. Meer dan voldoende plekken op het Internet te vinden waar je ze wel kan kopen: Hollandbikeshop, fietsonderdelenoutlet, bol.com, gamma etc. etc.
Snoertjes en stekkertjes zijn ook nog niet zo gemakkelijk te krijgen. Op het Internet tref je vooral aanbiedingen aan van leveranciers die absurde prijzen vragen (twintig Euro voor twee meter dun tweeaderig snoer, bijvoorbeeld!).
Verkeerde zoekmachine waarschijnlijk: Kabel voor achterlicht - 200cm €0,49 of even bij je lokale fietsenmaker langs gaan.
Hoe je die stekkertjes moet aansluiten, moet je zelf maar bedenken; informatie erover is nauwelijks te vinden.
Dat is inderdaad een weetje:
@nl06857 , ik was verbaasd bij het lezen van je bijdrage.
Het is lang geleden dat ik een dynamo met bijbehorende verlichting heb gekocht.
En ben niet op de hoogte van de laatste stand van zaken.
Maar je kan nog steeds naafdynamos met bijpassende verlichting van SON kopen.
Duurder dan Spanninga. Dat wel.
Of zoek je speciaal een slippende banddynamo uit de oude doos?