Lekke band - pechspray

Op dit moment verkoopt LIDL een pechspray van ca € 2,00, om banden te plakken, inspuiten en oppompen. Is dit goed voor de band, of moet je binnen afzienbare tijd de hele binnenband vervangen?

Ik ken het product van Lidl niet, maar de prijs spreekt al boekdelen. Meerdere fabrikanten bieden vloeibare latex in sprayvorm aan, die via een demonteerbaar ventiel in je band kunt spuiten, vooral voor toepassingen zonder binnenband. Na 3-5 maanden verandert die latex druppeltjes wolk in een plakkerige massa (het is een natuurproduct), die uiteindelijk de binnenband onbruikbaar maakt. Het tast niets aan en de producten met een naam zijn zeer effectief. Het is met binnenbanden rijdend verstandiger goede buitenbanden te kopen en op spanning te houden. Dan heb je vrijwel geen lekke banden meer.


meer fiets, meer mens, Sjef

1 like

Ik heb de spuitbussen van de Action geprobeerd, maar die werken ten delen, de band wordt goed opgepompt, maar het lek wordt niet gedicht!.
Overigens zal elke fietsen maker waar je komt met een lekke band, de binnenband altijd vervangen, repareren kost meer tijd, en met vervangen geen risico’s van andere lekken! De band plakken doe je alleen als fietser als je onderweg bent met b.v. een E-bike!

In het bericht van Luky hierboven staan zowel denkfouten als feitelijke onjuistheden. Dat fietsenmakers niet meer plakken maar vervangen heeft een andere reden: zo kunnen ze “in redelijkheid” een hogere prijs vragen (is hun gedachte). Plakken is veel minder werk, zowel vooraan, maar vooral achteraan. Denk aan kettingkast en kabels los en vast. Alleen bij een scheur en bij een niet zichtbaar gaatje moet de binnenband er sowieso uit. De binnenband vervangen maakt controle van de buitenband op scherpe stukjes niet overbodig.

Beste Sjef, wat is mijn denkfout, en wat is feitelijk onjuist. Een rondje navraag in mijn woonplaats, leert dat elk beetje fietsenmaker een lekke band standaard vervangt. Degene die een fietsband wil plakken, begint niet aan een E-bike, omdat het vaak voorkomt vanwege de sensors dat de unit gereset moet worden. Ook wordt een lekke band zonder meer vervangen als er gebruik is gemaakt van een spuitbus! Overigens verving mijn fietsenmaker mijn band zonder kosten, zit in servicecontract! Ikzelf ben in staat om een band van mijn E-bike zelf te plakken, enigste probleem is de units die erop zitten! Maar mijn vraag is nog steeds wat is een goed pechspray voor onderweg, want als deze werkt, kan je tenminste thuiskomen, want ik fiets vaak in een groep, en ze wachten wel op je, maar als je moet wachten op een reparatiedienst, weet je niet hoelang deze onderweg is?
Overigens als je een band laat plakken kost dit € 15,00 een band vervangen €18,50 waar hebben we het over, ik heb zelf op verzoek een hele tas "lekke"banden meegekregen voor het vastzetten op de fietskar, en sommige waren niet lek!