Lichte sportieve stadsfiets van rond de 600, Cube Touring?

Ik rij momenteel met een zware Azor fiets met Nexus 3 naaf. Ondanks dat de fiets in goede conditie is trapt ie best zwaar. Ik wordt regelmatig voorbij gefietst door allerlei fietsers, terwijl ik toch in goede conditie ben. Ook stoort het mij dat de 2e versnelling meestal te licht is, terwijl de 3e versnelling meestal te zwaar is.

Ik fiets ongeveer een uur per dag in de stad. De fiets gaat buiten staan.

Ik ben nu op zoek naar alternatieven, een lichtere fiets met baggage drager van rond de 600 euro.

Ik zag dat de Batavus Zonar vaak werd aangeraden maar helaas is het 2018 model niet meer leverbaar voor 639,- (de oude online prijs).

Nu zag ik deze Cube Touring 2018 voor 599,-

Is dit een goede keuze? Ik weet niks over het merk Cube. Bij voorbaat dank.

Cube is een gerenommeerd merk, dat zowel goed betaalbare fietsen als eerste klas (race)fietsen maakt. Maar in dit geval ben ik toch wel zeer teleurgesteld. Alles heeft kennelijk zijn prijs. Ik zou zo weer de Zonar aanraden, maar die heeft nu schijfremmen. Onnodig, duur, zwaar en kwetsbaar. Die valt in mijn adviezen nu af. De Cube Touring in deze uitvoering heeft naast de verende vork nog een zwak punt, namelijk de gemonteerde schakelgroep: Shimano Tourney, het goedkoopste van het goedkoopste. Een fiets die buiten staat kan dat niet hebben. Je kent het gezegde: als het niks kost, kan het niks zijn. Dat geldt voor Tourney.
Ik zie dat je voor pedalen ook nog moet betalen. En een slot zit er ook niet op. Afrader dus. Kijk eens naar een andere uitvoering en een andere leverancier! Sensa is ook een merk dat veel waar voor het geld biedt. Helaas werkt de website van Sensa momenteel nauwelijks. Alleen Engels en geen specificaties. Als minimum voor de schakelgroep kies dan Shimano Acera, dat is 2 groepen hoger dan Tourney. Alivio is nog een treetje hoger. Je budget is €600,-? Ga je het onderhoud zelf doen?

Bedankt Sjef!

Ik zie hier een Sensa Campagna 24 met Shimano Acera met V brakes en slot voor 565,-
https://www.fietsenwinkel.nl/sensa-campagna-24-2018-heren

wat vind je daar van?

Onderhoud zal ik grotendeels zelf moeten doen. Ik heb daar geen ervaring mee en ben ook meestal niet heel gedisciplineerd met dat soort dingen. Misschien kan ik dat wel leren. Normaal gesproken breng ik mijn fiets 1x per jaar naar de fietsenmaker voor een grote beurt.

Dat ziet er een stuk beter uit: met slot en pedalen! Als je tips voor het onderhoud wilt: gewoon hier lezen en anders vragen. Discipline moet je zelf doen. :grinning: Een keer per jaar grote beurt is goed uitgangspunt.
Veel mensen denken dat kettingen niet verslijten…de ketting is het eerste dat verslijt. Daarom essentieel dat er zo nu en dan, toch wel iedere maand, wat olie op terecht komt en na een regenbui even met een lap droogmaken.

Bedankt weer. Gek dat Fietsenwinkel een fiets verkoopt zonder pedalen, was me nog niet eens opgevallen.

Die Sensa lijkt me wel wat. Nou heb ik wel gehoord dat de komende maanden meestal de 2019 modellen uitkomen. Zou het nog zin hebben om daar op te wachten?

Lastig inschatten. De fietsenmaker wil al plaats maken voor de nieuwe modellen. Voorts zijn de modellen die overblijven vaak niet gewilde maten, kleuren enz. Kijk ook naar de juiste maat/kleur en koop wanneer het kan en binnen je budget.

Misschien is dit nog een leuk alternatief. Ik heb deze in de aanbieding gezien voor 449,-. Erg goedkoop lijkt me.

https://www.kalkhoff-bikes.com/nl/bikes/2018/bikes/trekking/voyager-21-1.html?tx_dcwproducts_dcwproductsfrontend[familyUID]=251&cHash=3c505243c9be5cefce4054f8e4328c8b

Volgens mij voldoet hij wel aan mijn wensen behalve dat ie een geveerde voorvork heeft. Is dat een groot nadeel? Is het verder een goede fiets?

Prijs is flink lager. Alles heeft zijn prijs. Kan niet alle onderdelen naar kwalitteit beoordelen en zeker niet duurzaam heid. Een verende vork -alle goedkope verende vorken- veren met een stalen spiraalveer, maar wat er nodig is, is demping. Dat doen ze niet. Zo dik mogelijke banden (mits passend onder de spatborden) dempen wel. De remmen zijn van een totaal onbekend merk. Zo is op alles beknibbeld. De bagagedrager heeft geen montagepunt aan het frame. Een achterstandaard is dan weer veel handiger dan een middenstandaard. Succes met de keuze.

Dankjewel Sjef. Ik heb weer wat geleerd.