Lichtgewicht fiets kopen en zelf ombouwen naar e-bike

Omdat mijn caravan op max. gewicht zit waardoor ik de fietsen op het dak van de auto moet meenemen, heb ik nu 2 redelijk lichte fietsen van zo’n 16-17 kg, die al vele jaren meegaan op vakantie.
Gezien mijn leeftijd en gezondheid kan ik dit gewicht nog tillen.
Maar het fietsen wordt steeds lastiger in heuvelachtig landschap.
Dus gezocht naar een e-bike tot 17 kg.
2 merken gevonden, Ampler (Estland) en Ribble (Engeland).
Grootste nadeel is de service, opsturen over de grens.
Alternatief is dus zelf een e-bike samenstellen.
Inmiddels ervaring met het ombouwen van onze (zware) Gazelle boodschappenfiets, deze heb ik voorzien van een voorwielmotor.
Nu op zoek naar en gevonden enige merken/modellen van zo’n 10-12 kg.
Bijv Koga Sportlady en enige Trek FX modellen.
2 Koga dealers zeggen, niet doen.
2 (web)winkels van ombouw sets zeggen, kan wel.
F.O.N heeft zelfs een website waarop Koga fietsen te zien zijn voorzien van een Pendix motor.
Dus wat is nu wijsheid.
Ik denk vanwege de gewichtsverdeling aan een middenmotor.
Maar wat betekent dit voor de bracket, ik denk met name aan trillingen.
Is het frame van dit type lichtgewicht fietsen inderdaad geschikt voor zo’n middenmotor?
Ik hoop op reacties van mensen, die met dit type fiets een ombouw hebben gedaan en natuurlijk wat hun ervaringen zijn.

Ik heb geen ervaring met ombouwsets. Ze zijn ook niet goedkoop, de goedkoopste die ik op internet tegenkom gaat al boven € 900 (BEWO) en Pendix tussen € 1000 en dik € 2000. Die Pendix voegt ook nog zo’n 6 kg aan gewicht toe en dan komt het totaalgewicht al snel boven wat je wil tillen.

Als tillen het probleem is kun je ook aan bikelift denken, die komt op € 300:

http://dijkmanautomaterialen.nl/webshop/index.php?route=product/product&product_id=259

Een e-bike van 17kg zal duizenden euro’s kosten. Ze zijn er wel, ook nog lichter, o.a. van Specialized. Mijn suggestie zou een andere zijn. Koop een lichte mountainbike of hybride, ca. 9-10 kg met lichte versnellingen, eventueel nog aangepast aan je capaciteiten. Monteer wegbanden in plaats van de noppenbanden. Bij wijze van voorbeeld noem ik de hybride fiets Canyon Roadlite 5, minder dan 10kg en met een voorblad van 34t of 36t (in plaats van 46t) voor minder dan €1000,-. Simpel: alleen rechts schakelen.