Lichtrijdende fiets voor kinderzitje, boodschappen, kinderzitje en sporadisch ca 10-20 km tochtjes

Goedenavond,

Wie kan me helpen met advies voor het aanschaffen van een fijne lichtrijdende fiets? Gebruik zal vooral in de stad zijn. Kindje voorop (over een paar jaar achterop), boodschappen in de fietstassen, soms een tochtje van 10-20 km. Ik wil niet een typische moederfiets omdat ik ze niet mooi vindt en zonde omdat het over 2 jaar al niet meer echt nodig is. Ik zit te kijken naar een Azor Ameland of New Orleans met 8v en naafdynamo. Maar vindt ze ook erg aan de prijs, maar erg mooi. Dubbele standaard vind ik ook fijn, een pick up drager voor met een klein kratje is ook erg gewenst.

Wie heeft de gouden tip?
Grietje

Gouden tips, die zijn er niet. Is ook niet nodig. Er zijn hier (forum) ook heel ongunstige ervaringen met Azor te lezen. Voor jouw gebruik is iedere stevige fiets voldoende. Al zou ik nooit een kind aan het stuur hangen en ook nog bagage in een mandje (oid) vervoeren. Mijn vrouw rijdt al ca. 10j op een Trek L200. Die fiets is eerder een vrachtwagen dan een fiets. Leerpunten: geen verende vorken (die gaan beweging ontwikkelen in de verkeerde richting), ook geen verende zadelpennen. Zwaar, duur en kwetsbaar: speling waar je het niet wilt.
Nederlandse fietsen zijn over het algemeen zwaar en lomp. Kijk eens naar Giant of Trek. Ik vervoer mijn kleinzoon vanaf het moment dat hij kon staan achterop een Bobike zitje (op een Batavus Bub-onverwoestbaar). Die kun je bevestigen aan de framebuizen. Formaat bagagedrager is dan niet relevant. Een andere standaard is een los onderdeel, daarvoor koop je geen fiets. hetzelfde geldt voor de drager voorop.
Tip: zoiets?: https://link.marktplaats.nl/m1443662721
Of: https://link.marktplaats.nl/m1443031906 (wel te duur…)

Helder! Ik was naar een fietsenzaak geweest en ze raadden mij de Batavus Mambo aan. Ik vind het alleen niet zo’n mooie fiets en daardoor kwam ik op de Azor uit. Leek me wel degelijk en er zijn veel opties.

Heb nu een knalgroene vogue elite en ik vind de fiets prachtig, maar het fietst als een ploeg :wink:

Voordrager wil ik gebruiken zodra mijn zoontje achterop de fiets gaat.

Je aangedragen fietsen lijken me ook prima! Alleen vind ik ze ook niet erg mooi. Maar door de tips ben ik er me meer van bewust dat die mooie populaire fietsen erg zwaar zijn en daardoor niet fijn fietsen.

Is de Giant triple X 1 met 7 versnellingen misschien een mooie tussenoplossing?

Misschien goed om eerste eens uit te vinden waar dat aan ligt:

Is het een Vogue Elite N3? Zogezegd met drie versnellingen?

De Mambo staat bekend als zwaar en zo slap als een vaatdoek. Helaas is de Giant triple X ook heel zwaar en uitgerust met de zwaarst lopende versnellingsnaaf van Shimano. Je aanvankelijke voorkeur voor de 8v Nexus naaf is prima. Een derailleur versnelling loopt altijd lichter en de fiets is ook lichter. Staat de fiets niet urenlang onbeschermd buiten (thuis of bij de baas) is het onderhoud van een derailleurfiets zeer beperkt. En niet duur. Ook die versnellingsnaven moeten om de twee jaar los voor een smeerbeurt. Is echt wel meer werk.
Mooi vinden, tja, daar kan ik geen advies over geven. Fietsfabrikanten willen ons allemaal een fiets met schijfremmen aansmeren. Nergens voor nodig. De Trek T100 Midstep heeft daar geen last van en ook geen verende dingen, wel degelijke V-brakes en een prima kettingbescherming. Een gesloten kettingkast is nergens voor nodig. Heeft ook nadelen: veel arbeidsuren van de fietsenmaker. Zonder gesloten kettingkast is kettingsmeren een kwestie van minuten.

En wat denk je van deze Sensa van nog geen 14kg:
https://www.sensabikes.com/bikes/trekking/597/superlite-24-lady
Sensa is overigens wel Nederlands. Eigenaardig dat ze in het Engels communiceren…
Punt is natuurlijk een dealer in de buurt…

Klopt dat is ‘m!

Tja, die Vogue (onbekend wat mij betreft) zal inderdaad niet vooruit te branden zijn. Komt voor een deel ook door de constructie van de hele fiets en de houding waartoe je gedwongen bent. Stuur ziet er zeer anti-ergonomisch uit.

Ik word wel aan het denken gezet. En de Mambo valt nu definitief af. De voorbeelden die je stuurt rijden waarschijnlijk fantastisch. Ze zijn door de zit voorover ook lekker sportief.

Ik vind het niet erg om wat meer rechtop te zitten voor fietsen door de stad, ik vind dat ook wel fijn. Alleen dan graag minder voortploegend dan wat ik nu doe op de Vogue. Verder ruimte om boodschappen kwijt te kunnen en een kinderzitje.

Voor de sportieve ritjes heb ik een hele mooie Trek staan (mtb).

Meer rechtop zitten is eenvoudig te realiseren door de stuurpen omhoog te stellen zoals bij de Sensa en de Trek. Daar zijn die dingen voor. @MikeRZ geeft op dit forum suggesties over een comfortabeler stuur dat tevens een andere houding mogelijk maakt, ook voor je polsen, al zal dat voor tochtjes van max. 20 km weinig uitmaken.

En een kindje in en uit het kinderzitje pakken op zo’n lichte fiets… zou dat ook problemen opleveren?

De Sensa weegt (in de kleinste maat) en zonder kinderzitje 13,9 kilo. Mijn Batavus BUB weegt netto 15,8 kg. Dat is erg weinig verschil. Ik denk dat dat geen negatief effect heeft op het hanteren van de fiets. Zwaarder is altijd lastiger te hanteren, ook met kind.

Voor de periode met het voorzitje kun je eventueel ook een moederstuur (laten) monteren. Dan heb je ook ruimte tussen zadel en zitje.
Voor het comfort van je kind is een lage bandenspanning wel fijn. Dus brede banden hebben de voorkeur. De brede Schwalbe Almotions lopen bij lage bandenspanning erg licht.
Gewicht van de fiets maakt niet uit. Je moet toch de fiets vast blijven houden met kind in het zitje.