Ligfiets voor rug, pols en nekklachten

Een gewone fiets kan klachten geven aan de nek, de rug of aan de polsen. Op een gewone fiets zitten rug en nek in een onnatuurlijke houding en steun je op je polsen. Zelf fiets ik op een ligfiets en dit werk goed bij al deze klachten. Door de zitting is je hele rug ondersteund en de wervels blijven mooi in een ontspanne lijn. Je kijkt naar voren, waardoor je je nek niet hoeft te buigen en omdat je nek recht  boven je rugwervels blijft, is ook dit een ontspanne houding (en voor twijfelaars zijn er neksteunen verkrijgbaar). Je handen kan je op het stuur leggen en hier komt dus bijna geen druk op. Last van de polsen hebben ligfietsers niet.

Het enige dat echt wennen is, is de andere fietshouding. Je trapt anders en hier moeten je spieren aan wennen. Het voordeel van minder luchtweerstand merk je hierdoor niet direct.

Het nadeel van een ligfiets kan de stad zijn. Omdat hij laag kan zijn, ben je minder zichtbaar en zie je soms minder. Als stadfiets alleen kan ik hem niet adviseren. Voor de polder wel en er zijn voldoende wegen door de stad die voldoende zicht geven.

En voor wie ligfietsen eng of instabiel vindt, en zijn ook driewielers (trike's)

Voor de mensen die dit toch s willen proberen; er worden door ligfietswinkels open dagen georganiseerd. Probeer dan eens.

 

En voor de sceptici: nee, ik heb geen fietswinkel of aandelen. Ik ben alleen zeer blij met dit product.

 

 

 

 

Ik heb al vaak mensen met zo´n fiets zien rondrijden en vroeg mij ook altijd af of dat nu eigenlijk echt comfortabel rijdt/zit… Dus bedankt voor je inlichtingen en je tevredenheid over het product :wink:
Heb je trouwens zo´n ligfiets met omhulsel? Die lijken nogal snel te kunnen rijden: http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/fietsen/bestaat-maximum-snelheidsregel-ligfietsen-hard.82474

Zo’n ligfiets met een omhulsel heet een velomobiel en die heb ik ook naast mijn “gewone” ligfiets. Handig bij slecht weer, sneeuw maar ook bij slechte stabiliteit aan te raden. Er kan veel in en inderdaad, ze gaan hard. Het omhulsel is een stroomlijning. (Als je goed kan trappen haal je brommers in) Volgens mij is de maximum-snelheid die snelheid die er op de borden staat aangegeven, dus in 30 km gebied 30 km/u en als je op een 70 km weg mag fietsen, dan is de maximum snelheid 70 km/u. Op de snelweg mag je niet met een fiets, anders was de maximum-snelheid 130 km/u geweest. De Velox heeft dit ooit bijna gehaald :slight_smile:
Nog een klein handigheidje: een velomobiel is een 3 wieler. Als je stil staat val je dus niet om en hierom is het ook handig op gladde wegen of op het ijs.

Leuk als iemand gewoon zijn/haar positieve ervaring deelt. Ik zit er al een paar jaar aan te denken om een ligfiets een keer te proberen. Moet ik binnenkort toch maar eens gaan doen! Bedankt voor de overtuiging.

Een ligfiets rijdt zeker comfortabeler. Je gaat daarna al gauw sneller dan menig ander fietser. De enige echte nadeel in mijn mening is dat sommige mensen het gewoon niet durven doordat er een bepaald stigma aan zit. Maar het is zeker waard om te proberen. Ik ben zeer blij dat ik er al vroeg achter ben gekomen dat een ligfiets zo veel voordelen heeft. Als je naar http://ligfietsforum.net/ of http://ligfiets.net/ kun je er meer te weten over komen.