Losmaken versnellingskabel shimano nexus 4 naafversnelling

Hallo,

Ik wilde de achterband van mijn vaders fiets vervangen, maar het is een frustrerend klusje geworden want in loop vast bij het losmaken van de versnellingskabel. Heb gegoogled, maar deze variant niet kunnen vinden (weet typenummer niet). De binnenkabel zit niet met een bout je aan de ‘cassete joint’ (zoals shimano dit noemt) op de naaf dat je eruit kan halen en ook de buitenkabel krijg ik niet uit deze cassete joint, wat in de gazelle handleiding wordt aangegeven om ruimte te maken het wiel uit de gleuf van het frame te nemen. Zie foto hieronder (kon maar 1 foto uploaden, dus geen foto van hoe de buitenkabel vast zit, maar hij zit niet zoals ik bij andere types heb gezien gewoon ‘los’ in de cassete joint).

Weet iemand hoe je deze loskrijgt? Ik zat al te denken de kabel aan het stuur los te maken en het zo te doen, maar lijkt me dat het anders moet kunnen. Ik weet dat je ook een vorkspreider kunt gebruiken om de band te vervangen zonder het wiel eruit te halen, maar die heb ik niet en intussen zit alles los (behalve de versnellingskabel natuurlijk), dus wilde liefst het wiel er toch maar uithalen als het gaat.

Alvast bedankt!

Sebastiaan

Wel bij youtube gekeken?

Als je het inbuschroefje los draait op de foto moet de versnellingskabel eruit kunnen.
Dit kan natuurlijk moeilijk gaan want de kabel is plat geduwd door het boutje.
Ik zou er zo wie zo een nieuwe kabel inzetten en afstellen.

Het goede aan Shimano is is dat ze vaak goede documentatie hebben, in dit geval te vinden via:

https://si.shimano.com/#/en/search/Keyword?name=SG-4

Hee, bedankt allemaal!

Ja, veel op youtube gezocht, maar de enige filmpjes zijn met de andere systemen met een boutje dat je uit de cassete joint uit kan nemen. Ook op de Shimano documentatie kon ik dit systeem niet vinden. In alle handleidingen staan weer alleen beschrijvingen voor dat andere systeem, met in kleine letters de opmerking dat voor cassete joint CJ-4S30 geen boutje heeft, dus ik neem aan dat dat de mijne is, maar op dat typenummer vind ik verder niets, ook niet bij Shimano.

Ik nam ook aan dat dat inbusje de kabel zou bevrijden, maar dan zou ik inderdaad een nieuwe moeten installeren, want die oude gaat er nooit meer in. Ik wilde liefst nog een extra klus vermijden.

Nog veel online gezocht, en denk dat ik maar een goedkope vorkspreider koop. Dat lijkt me toch het makkelijkst, al vind ik het eigenlijk een beetje rare optie om het frame te buigen ipv het wiel eruit te halen. Moet toegeven lang niet aan fietsen gesleuteld te hebben. Beetje gecompliceerder geworden.

Nogmaals dank voor de reacties!

Sebastiaan

Alleen een stalen frame spreiden! Alu zal breken!

1 like

Vandaag inderdaad een vorkspreider gekocht (het is een stalen frame) en kon de band daarmee vervangen. Het was zo’n goedkope van Simson, maar hij deed het wel met veel gepiep en een grote griptang om mee aan te draaien, want met de vleugelmoer van de spreider zelf kon ik niet genoeg kracht zetten. Ook heb ik een klemmetje op de framebuis naast de spreider gezet, want hij willde wegglijden bij teveel kracht. Een tierip zou ook werken denk ik.

Dank nogmaals voor de suggesties.

Sebastiaan