Maak ruimte voor fietsers en voetgangers in de anderhalvemetersamenleving

De bovenstaande reactie vergeet onderscheid te maken in OV met bus/tram/metro (gemiddelde ritafstand 10km) en in OV met trein (gemiddelde ritafstand 45km). Verder is van belang dat het aantal reiskilometers per jaar voor bus/tram/metro zo’n 6 miljard bedraagt en voor trein 16 miljard (op basis van verouderde cijfers maar het gaat om orde grootte).

OV-reizigers die doorgaans met de trein reizen zullen eerder overstappen naar de auto omdat de ritafstand te groot is voor de fiets. Voor de bus/tram/metro-reizigers zijn er diverse alternatieven vanwege de relatief korte ritafstand: lopen, fietsen, bromfietsen en auto. Op basis van de normale verdeling van vervoersmodaliteiten is aan te nemen dat van deze korte afstand OV-ers ca. 35% zal gaan lopen/fietsen. Dat zijn dus jaarlijks 2 miljard fietskilometers die erbij komen op de al bestaande 15 miljard fietskilometers, een toename van 13%.

Veel ingrijpender is de toename van het autoverkeer: 80% meer vanwege lange afstand-OV-ers (=13miakm/jr) en 65% meer vanwege korte afstand-OV-ers (=4miakm/jr) ofwel 17 miljard autokilometers /jr erbij op 120 geeft een stijging van 14%. Ik zie niet hoe dit te rijmen valt met meer ruimte voor fietsers…