Mag je een boek lezen op de fiets?

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/mag-je-een-boek-lezen-op-de-fiets/

Per 1 juli 2019 krijg je voor appen op de fiets 95 euro boete Vanaf 1 juli is het afgelopen met appen op de fiets. Je mag je telefoon niet meer in je hand houden. Met je telefoon bezig zijn leidt te veel af van het verkeer. 1. Hoe hoog is de boete voor appen…

Nu begrijp ik er helemaal niets meer van.
@MikeRZ heeft een poosje geleden een link naar de echte wettekst geplaatst.
https://www.internetconsultatie.nl/wijziging_rvv1990_appverbod_fietsers/document/3939

Daar in staat duidelijk dat je je electronisch apparaat niet mag vasthouden.
Maar ik lees nergens dat je de telefoon niet al rijdend mag bedienen.
De wetgever heeft er voor gekozen om uitsluitend het vasthouden te verbieden, en heeft in de wettekst geen aanvullende woorden gebruikt voor handelingen die met vasthouden verband houden.

Appjes en telefoontjes mogen, tijdens het rijden, blijven binnenkomen.
Automobilisten hebben telefoontjes altijd handsfree mogen starten en beantwoorden. En dat mogen zij nog steeds. Ook tijdens het rijden.
Ondanks het feit dat zij daar toch eerst voor op een knopje hebben moeten drukken.

Hoewel de wettekst zegt:
Wie met de fiets stilstaat mag dus wel handmatig gebruik maken van een mobiele telefoon. Dit is conform het verbod zoals dat tot nu toe bestond voor gebruik in en op gemotoriseerde voertuigen.

Ik heb niet de indruk dat er één automobilist is die deze regel heeft geinterpreteerd als een verbod op handsfree bellen tijdens het rijden.
Ik denk dat in deze tekst handmatig gebruik maken van, betekent vasthouden.
En dat daar niet het inzoomen op een aan het stuur bevestigd GPSscherm mee wordt bedoeld.

Met deze zin uit de wettekst wil ik mijn standpunt verduidelijken:
Door handheld telefoongebruik op de fiets expliciet te verbieden is het voor de politie mogelijk om een fietser die met een mobiel elektronisch apparaat in de hand fietst zonder direct gevaar te veroorzaken te beboeten.

@fietskous Onze afdeling wilde een soortgelijke reactie van mij niet publiceren. Ik waarschuwde ook nog dat als je een inkomend bericht of telefoontje krijgt ga dan niet midden op het fietspad stil staan, maar zoek een rustig en veilig plaatsje op om er op te reageren. Straks is het middel nog erger dan de kwaal. Dit wil ik hier alsnog melden.

Je was me voor :wink: Ik heb na het publiceren nog een aantal dingen gecheckt. Inzoomen mag wel idd.

De wet is natuurlijk een beetje krom, maar praktisch opgesteld om 'm controleerbaar te maken.

De geest van de wet is dat appen, bellen en lezen in het verkeer gevaarlijk is - ook vrouwen kunnen niet multitasken, ze kunnen hooguit sneller schakelen tussen twee taken.
Als je je gezond verstand voorrang geeft, ben je gewoon even niet bereikbaar tijdens het rijden. WIl je wel bereikbaar zijn, ga dan met het OV of ga achterop de tandem.

Ik heb me per 1 juli een telefoonhouder aangeschaft voor op het stuur en bel en navigeer naar tevredenheid (met headset). Met dien verstande dat aandacht verdeeld wordt zeker bij bellen dus het is nog steeds niet zonder gevaar. Net als bellen met een car kit in de auto merk ik dat telefoneren aandacht vraagt en ik op stukken waar verkeer m’n aandacht vraagt, tijdelijk minder goed me kan concentreren op het gesprek (ik vertel de beller dan ook zoiets als ‘momentje, ik moet even mijn aandacht richten op het nemen van een afslag’ oid) En ik ga meestal even een tijdje rustig uiterst rechts rijden zonder zelf in te hoeven halen.

Op de fiets een boek of binnenkomende berichtjes (whatsapp of anders) lezen is niet mogelijk, daarvoor moeten je ogen te lang van de weg af zijn.

Niet alles wat niet mag is opgetekend in een wet om verboden te laten zijn. Er is bijv ook geen wet die verbied dat je niet achterstevoren op je fiets mag fietsen vzv ik weet. Dus ‘zoeken’ naar extreme dingen die ‘ineens’ wel kunnen om daarmee de beperktheid of kortzichtigheid van een bestaande wet of regel aan te tonen, is m.i. vrij zinloos en niet relevant…

@bakker01, mee eens.
Dat wil zeggen.
Mijn aandacht wordt meer van de rijtaak afgeleid door gematerialiseerde wegwijzers die een richting aanwijzen die ik niet begrijp, dan door het lijntje op mijn digitale GPSdisplay.

Bijvoorbeeld. Je wilt naar A, maar je ziet alleen maar plaatsnamen X,Y,Z op de wegwijzer.
Ik probeer eerst nog langzaam fietsend een mij passende plaatsnaam te vinden, totdat ik, ter hoogte van de wegwijzer, geen andere keus heb dan midden op het fietspad tot stilstand te komen.

Waarom, midden op het fietspad?
Aan de rechterkant van het fietspad sta je te veel onder de wegwijzer om hem nog goed te kunnen lezen.