Magura HS11 remmen: afstellen & onderhoud


#1

Wat komt er precies bij kijken bij de Magura HS11 hydraulische remmen qua onderhoud en afstelling?

Wat ik heb begrepen is dat de remhevel af en toe bijgesteld moet worden, zodat de remdruk goed blijft:
Dit zou kunnen met een Torx 25mm lange schroevendraaier de stelschroef bij te draaien. Doordat deze remmen geen snelspanner (noem je dat zo?) hebben, schroef ik mezelf een ongeluk.

Verder is me opgevallen dat het een ongelooflijk priegelwerkje is om de remcilinders waar de remblokken in zitten, op de juiste manier op de velg uit te lijnen. De cilinders zitten geklemd in de houder, die je met behulp van 2 Torx schroeven aandraait. Tussen de cilinder en de houder zit een soort zacht plastic ring waar groeven in zitten. Die komen over een met de binnenkant van de houder. Als ik de cilinders vervolgens verplaats van positie, schuift die telkens terug in de oude positie dankzij die groeven, heel irritant.

Uiteindelijk is het vrij aardig gelukt om de cilinders met remblokken goed uit te lijnen, waarbij ze al nagenoeg op de verste stand zitten op dit moment (zo dicht mogelijk bij de velg) Ook de stelschroef lijkt niet veel verder meer ingedraaid te kunnen worden; terwijl de blokjes nog ‘spek’ genoeg hebben. Valt hier nog verder wat aan af te stellen? Zie ik iets over het hoofd?

N.B. ik heb deze handleiding van Magura zelf gebruikt als leidraad:


#2

Magura had bij het ontwerp van deze remmen geen zuinige Hollanders op het oog.
Volgens Magura zijn je remblokken versleten zodra je de TPA helemaal hebt moeten aandraaien.

Als zuinige Hollander, woonachtig in een polder met vooral tegenwind, bewaar ik de gebruikte setjes remblokken in een doosje.
Na vijf sets nieuwe remblokken te hebben verbruikt, begin ik aan een reeks gebruikte remblokken.
Op deze manier hoef ik de remmen niet steeds opnieuw af te stellen.

Maar bij het opnieuw afstellen bezuinig ik niet op die zachte plastic ringen.
EUR 1.50 per rem.


#3

Mocht je meer visueel ingesteld zijn dan heeft youtube ook de nodig video’s:

Wat @fietskous schrijft, bij nieuwe montage altijd nieuwe plastic ringen gebruiken.

Als het goed is hoef je de remmen maar een keer te installeren daarna is het alleen nog de stelschroef bijstellen en het vervangen van de remblokken.


#4

Ah, die ringen dien je dus te vervangen telkens. Wist ik nog niet. Dat verklaart eigenlijk wel een hoop, want het is met die gegroefde toestanden vrijwel niet te doen. Ik ga er een paar in slaan.
Edit: gevonden:

Enkele video’s had ik YT reeds bekeken, maar het viel me op dat ze zonder uitzondering allemaal over die snelspanner beschikken (wat eea wel makkelijker lijkt te maken)


#5

Ik herken hiervan niets in mijn praktijk met vier fietsen, drie met HS33 en een met HS11. De jongste hiervan is al 10 jaar in gebruik. Dus oudere modellen. Zijn nooit uit elkaar geweest. De TPA werkt bij dat type HS33 met een rode kunststof wartel en daarvan ging er een stuk. Je kunt letterlijk alle onderdelen los kopen. Blokjes verslijten ook nauwelijks. In 15 jaar 4 blokjes.


#6

Ik heb de remmen zowel voor als achter eraf gehad wegens opnieuw uitlijnen van het voorwiel (die is onder garantie vervangen en zowel af fabriek als na vervanging onder garantie zat die niet goed recht in het frame) en vanwege plaatsen van spatborden achterop.

Daarbij was het me dus zo’n gedoe om de rem cilinders netjes uitgelijnd op de velg te krijgen.