Medici en professionals enthousiast over Fietsen Op Recept

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/medici-en-professionals-enthousiast-over-fietsen-op-recept/

Wanneer we per dag 2 uur konden fietsen…

Ik doe alles op de fiets, maar zal nooit beweren dat het goed voor je is.
Ik kom net zo vaak bij de dokter en aanverwante medici als mijn buurman die alles met de auto doet.

Houdt het recept ook een verbod op het eten van appelflappen in?
Zouden al die mannen nog steeds elke zondagmorgen op de fiets klimmen als de dokter hen hun favoriete appelflap gaat ontzeggen?
In een hap nemen ze meer kilocalorieen tot zich, dan ze er ooit uit zullen fietsen.
Dat weten ze allemaal.
Maar die appelflap is wel hun motivatie om te blijven fietsen.

De gezondheidsvoordelen van de fiets zitten hem in het bewegen, je kan ook op andere manieren aan dezelfde beweging komen maar fietsen heeft als voordeel dat je er ook nog ergens mee komt, het makkelijk vol te houden is en minder autoverkeer is altijd goed.

Wat betreft gezondheid:

Een vergelijk van de hoeveelheid doctorsbezoek verschilt gigantisch per persoon omdat mensen sneller of minder snel naar de doctor gaan en omdat de één een basisgezondheid heeft dan de ander. Om iets zinnigs te kunnen zeggen moet je over grote gemiddeldes kijken. Gezondheidswinst/verlies is wel goed te zien bij mensen die van niets doen gaan naar een actieve levensstijl of andersom.

Een appelflap is iets van 1500 kJ of 350 Kcal en als je op een redelijk tempo fietst is die energie weer binnen een uur verbrandt.