Meenemen op een fietstocht

Nu het mooie weer er weer aankomt, vind ik het leuk om op vrije dagen stukken te gaan fietsen. Nu vraag ik me alleen wel af, wat is handig om allemaal mee te nemen voor zo’n dag fietsen? Is er misschien al een samengesteld pakketje voor het weggaan met de fiets?

Ik zou een GSM meenemen. Mocht er onderweg iets kapot gaan (bijv. lekke band, gebroken ketting) dan kun je in ieder geval iemand bereiken. Uiteraard kun je een pakket aan gereedschappen meenemen maar met de relatief korte afstanden in NL is daar weinig noodzaak daartoe. Er is altijd wel een fietsenmaker in de buurt.

Bovendien is de kans op panne onderweg vrij klein. In de afgelopen twee jaar heb ik 24.000 km gereden met 2x een lekke band, één keer een vastgelopen cassette en één keer een elektronische storing waardoor de ondersteuning wegviel. Dus gemiddeld 1 storing per 6.000 km.

Onderweg zijn bankjes schaars.
En voor het gras moet ik soms dieper door de knieeen zakken dan ik wil.
Zodoende staat de aanschaf van een stoeltje nog steeds op ons verlanglijstje.
Niet zo n campingfauteuil.
Maar een stoeltje dat je kan inklappen tot het formaat van een paraplu.
Ze zijn wel in de handel.
Maar de prijs was tot nu toe een reden om het nog wat langer met een kussentje te doen.

Voor mensen die een rondje Zuiderzee willen fietsen wordt dit paklijstje
aanbevolen.

In een ander topic (over meerdaagse tochten) werd het meest genoemd: plakspullen + bandenlichters (eerst thuis oefenen), mini fietspomp, bidon met energiedrank/druivesuiker, losse kettingschakel, fietscomputer (hoe verder je gaat, hoe verder je terug moet) en een minitool. Al heb ik altijd een reserve binnenband mee.