Meenemen van verkeerslichten in de routeplanning

Zover ik weet houdt op dit moment de Fietsersbond routeplanner geen rekening met verkeerslichten ook wel genoemd (met goede reden) stoplichten.

Elk stoplicht dat ik op mijn route tegen kom kost me denk ik gemiddeld z’n 45 seconde incl. afremmen en optrekken; ik rij graag een stukje om om een stoplicht te ontwijken.

Beste Mike,

Er zit een lichte straftijd op verkeerslichten. Dus als die ingevoerd zijn (te controleren door ze via de knop ‘locaties / POIs’ op de kaart aan te zetten), dan houdt de planner daar rekening mee. Echter, er zijn nog wel wel meer factoren waar rekening mee wordt gehouden, zoals wegdeksoort en wegdekkwaliteit. Ook langere stukken en hoofdroutes krijgen wat pluspunten, omdat dat makkelijk is om te volgen. Dus alles bij elkaar kan dat dan weer de straftijd van de verkeerslichten compenseren. In die zin is het altijd een optelsom van factoren, waarbij we uit moeten kijken dat het niet tot te ver omrijden of vreemde routes gaat leiden.

Richard Valkering
Team Fietsrouteplanner

Goed te weten dat je via Locaties/POI’s stoplichten kan laten zien!

Ik denk dan dat de optelsom van factoren ervoor zorgt dat de routeplanner een andere route kiest dan mijn voorkeur is.

Als ik een route plan van het Stationsplein, Utrecht naar het begin van de Koningsstraat krijg ik:

Mijn voorkeursroute heeft één stoplicht in plaats van vier:

De route van de planner gaat over het fietspad langs de Catherijnesingel (twee stoplichten) maar asfalt en denk ik een voorkeursroute, ik door de wijk. Verder vermijdt ik het stoplicht op de kruising Gansstraat-Albatrosstraat door over/langs de Krommerijn te rijden, straatstenen en iets langer i.p.v asfalt maar geen stoplicht.

Ik had drie Via punten nodig om de route “om te leggen”, is het op één of andere manier mogelijk de instellingen van de planner zo te wijzigen dat stoplichten meer als nu vermeden worden? Voor een recreatief uitje is de voorgestelde route prima, voor dagelijks woon-werkverkeer ga ik toch voor snelheid en kies ik voor een route met zo min mogelijk stoplichten.

Factoren die hier meespelen zijn inderdaad het goede asfalt, ten opzicht van de klinkerweg.

Heb je al een keer geëxperimenteerd met “Mijn routetype”? Een van de opties daar is het verhogen van de straftijd op verkeerslichten. Zie bijvoorbeeld: Homepage | Fietsersbond Routeplanner

Tja, dat had ik moeten weten dat je ook je eigen routetype kan samenstellen maar ik wist niet of ook stoplichten daar in voor kwamen, maar ja, dat doen ze.

Door wat te spelen met voorkeuren (Straftijd verkeerslichten naar rechts) kom ik op een route met maar één stoplicht maar niet de mijne, hij is qua afstand wat langer. Wat me opvalt is dat zodra je de straftijd stoplichten verhoogt, de route na het station eerst de Catherijnesingel over steekt (verkeerslicht) en daarna een optimale route zonder stoplichten plant. Als je wat knoppen wat extremer zet dan gaat de route verder in oostelijke richting geen stoplichten maar beduidend langer.

Het is me niet gelukt om (alleen met de straftijd) in plaats van langs de Catherijnesingel te fietsen de parallelroute over de Herman Gorterstraat te nemen, het enige alternatief lijkt de Catherijnesingel over steken te zijn.

Wat ook typisch is:

Waarom niet over de Koningsweg? Weg met fiets(suggestie)strook verhoogd en dan gaat de route weer over de Koningsweg maar eigenlijk snap ik dat niet, waarom zorgt alleen een extra straftijd geen stoplichten ervoor dat dit deel van de Koningsweg vermeden wordt.

Het algemene gevoel dat ik hem als ik met instellingen ga spelen is dat (voor mijn voorkeuren) de afstand snel te weinig gewicht wordt gegeven en dat er veel meer scherpe hoeken in de route zitten.

Prima dat stoplichten worden meegenomen, ik ken geen andere planners die dat doen. :+1:

Wordt op één of andere manier ook nog gekeken naar kruisingen/bochten? Als je wilt doorfietsen wil je niet te vaak (scherpe) bochten maken en een vergelijkbare route qua lengte met minder kruisingen is ook te prefereren.

Inmiddels nog een keer geprobeerd en het lijkt alsof het algoritme of de data is bijgewerkt want er komt nu een misschien nog wel betere route uit: