Meest maximale belastbare bakfiets

Voor mijzelf, prive, om fietstochten met het gezin te doen, maar ook voor mijn nog op te starten bedrijf ben ik op zoek naar een bakfiets die extreme gewichten aankan i.v.m ook mijn eigen gewicht en zware lading. Ik wil veel ermee rijden, van plaats naar plaats dus de fiets moet ook op fietspaden te gebruiken zijn. En sommige fietspaden zijn smal, erg smal.

De belastbaarheid moet ruim over de 200 kilo zijn. Zeg maar 250 kilo en meer. Later wil ik er een Carla Cargo achter bevestigen maar dan heb ik nog steeds een fiets nodig die makkelijk 200 kilo aankan. Het moet echt stevig zijn, niet alleen het frame maar ook de velgen en spaken.

Bij Bakfiets.nl, de Cargo Classic kan ik het maximale draagvermogen niet vinden.
De Urban Arrow Tender heeft een draagvermogen van 300kg maar is te breed voor fietspaden? Dus ging ik kijken naar de smallere fietsen. Maar de Larry vs Harry Bullit is max 180kg.
Velove Armadillo - max 200 kilo en te breed en te duur.

Welke opties hebben we nog meer? Welke optie heb ik nog niet gezien? Wat is de meest robuste fietsframe combinatie? En ja mensen ik wil juist gaan fietsen om ook kilo’s kwijt te raken en mijzelf uit de bedrijfsbus te houden maar dan moet ik wel de spullen meekrijgen. Sta open voor alle tips want ik zie even het bos niet meer.

Een leuke vraag om de tanden in te zetten.
Maar ik begrijp de vraag niet helemaal.

De ouderwetse bakfiets paart een groot draagvermogen aan een een groot laadoppervlak aan een grote breedte.
Stabiel, maar slecht wendbaar, en het is zwaar fietsen.

Ik heb fotos van prachtige cargobikes gezien. Stabiel, wendbaar, enz. Maar waarschijnlijk erg duur.
Prijzen waarvoor je ook een dieselbus kan kopen.
Is 5000 euro te duur?

Wat vind je te breed?
Welke breedte en lengte van de laadbak heb je minimaal nodig voor je gereedschap en materialen.

Is electrische ondersteuning bespreekbaar?

Baksteen

Meestal kan je met een bakfiets in de bak wel veel vervoeren maar is de rijder gemiddeld meegenomen in de berekening. Ik ben absoluut niet de gemiddelde persoon zowel qua lengte niet danwel met mijn gewicht niet. Met het draagvermogen van de bak zit het meestal wel goed maar niet met het draagvermogen van de bestuurder/rijder.

5000 euro vind ik veel geld maar niet te duur voor de investering maar is wel ongeveer het bedrag in mijn hoofd maar ik weet dat het duurder kan en misschien wel moet. Ik wil niet vast komen te staan tussen paaltjes of niet verder kunnen rijden vanwege bepaalde vernauwingen. Wil in stadscentra komen maar ook in dorpskernen. En met de lading wil ik al helemaal niet kantelen.

Een voorbeeld is de Urban Arrow Tender met, volgens mij, een breedte van 107cm, dan kom je dan jezelf tegen met paaltjes en medefietsers. Ik heb als maat een meter in mijn hoofd wat de standaard zou moeten zijn met doorgangen en fietspaden. Of dit juist is weet ik niet, maar heb ik ooit eens vernomen in het verleden. Mijn partner gaf ook aan dat ze niet vrolijk wordt als fietser van zo’n bakbeest zoals de Urban Arrow Tender of een Velove Armadillo op een smal fietspad. Ik wil wel mensen te vriend houden aangezien het ook om mijn broodwinning gaat. Mijn voorkeur ging uit naar de Bullit maar ja dat draagvermogen…maar misschien met extra sterke velgen en spaken? Hoe zou je die sterker kunnen maken? Of is dat een rare gedachte?

Electrische ondersteuning zou ik liever pas willen op het moment dat ik de Carla Cargo erbij neem en om even de aanschafkosten iets te drukken. Ik zou wel graag de mogelijkheid willen hebben dat ik later de keus heb om de aandrijving toe te voegen.

De International Cargo Bike Festival staat al in mijn agenda, maar bedankt voor de reminder :+1:

Een driewieler is gemakkelijk te beladen.
Maar maakt de fiets breed.
Vooral als je ook nog eens draaibare voorwielen wilt hebben voor betere wendbaarheid.

Een tweewieler is langer.
Maar goed wendbaar.
Je benut de maximaal gewenste breedte beter.
De fiets moet worden gestut tijdens het laden.

Ik heb fotos gezien waarbij mensen een wasmachine vervoerden op een tweewieler.
Ik weet niet wat jij wilt vervoeren, en of zoiets in jouw geval haalbaar is…

Onderstaande fiets is nog geen cargobike.
Maar is wendbaar, en stabiel.
Het achterwiel krijgt de helft van de last, en het volle gewicht van de berijder te dragen.
Als je het wiel laat maken door een echte wielbouwer, hoeft dat geen probleem te zijn.

De maximale belastbaarheid van fietsen wordt vaak bepaald door de belastbaarheid van de wielen.
Als je kiest voor een wiel met carbonvelgen, en niet te dikke spaken, hoeft die 200 kg geen enkel probleem te zijn.

Ik dacht dat Elian (gevestigd in Maurik) zijn ideeen had verkocht aan een Duitse gigant.
Maar blijkbaar is hij toch voor zich zelf begonnen.
Hij heeft zijn idee van destijds uitgebreid met Hub Centered Steering.
Precies wat je nodig hebt voor een zwaar belaste cargo bike.

Ik vind het een probleem dat bij veel cargobikes met twee draaibare voorwielen de draaias van het wiel buiten het vlak van het wiel ligt.
Dat werkt prima bij geringe belasting.
Maar bij zware belasting wordt dat hard werken.

Op de foto hieronder zie je dat het contactpunt tussen band en de weg ver weg ligt van de vertikale as waar om het wiel naar links en rechts draait.
Voor een zwaar belaste cargobike vind ik het belangrijk dat het contactpunt met de weg zich recht onder de vertikale draaias bevind.
Bij een cargobike met twee wielen is dat vanzelfsprekend.

Ik denk dat onderstaande foto een beter idee is.

Onderstaande fiets wordt in Cuyck samengesteld.
In onbelaste toestand ziet het er ontspannen uit.
Probeer een afspraak te maken voor een proefrit in belaste toestand.

Voorzover ik weet mogen deze op de rijbaan.

Dat is juist iets wat ik wil vermijden gezien het verschil van snelheid met het gemotoriseerde verkeer, daarom vallen de brede fietsen zoals de Urban Arrow Tender af. Ik wil er niet alleen mee in een stad rijden.

@tweewlr Interessante links en theorie uitleg, bedankt!

Ik wacht het festival wel af in november. En tot die tijd onderzoek ik of ik fietsen dusdanig zou kunnen aanpassen met bijvoorbeeld andere wielen, spaken en naven om ook mijn doel te bereiken.