Met een beltdrive een vieze broekspijp?

Ik wil de Batavus Dinsdag Exclusive gaan kopen. Daarop zit een Gates Beltdrive. Ik heb hiermee al een proefrit gemaakt en mijn ervaring is dat deze fijner fietst dan een fiets met een gesloten kettingkast.

Ik ga de fiets gebruiken voor woon-werk verkeer. Mijn vraag is in hoeverre een belt drive vies wordt (in slecht weer) en dit aan je broekspijp smeert? Als dit zo is, kies ik toch weer voor een fiets met een gesloten kettingkast.

In slecht weer wordt je hele fiets vies, ondermeer van spatwater van het voorwiel zonder spatlap. Dat geldt ook voor de riem indien onbedekt. Geldt ook voor je schoenen, sokken en broekspijpen. Door de gaten in voor- en achtertandwiel verdwijnt zand en dergelijke weer snel.

Ik fiets het hele jaar, elke werkdag met een fiets met riem en kan wat Sjef schrijft bevestigen. Van de riem wordt je broek niet vuil, echter van opspattend water wel.

Vuil worden bij regen is te voorkomen met een regenbroek maar daarbij draag ik altijd overschoenen en het is verbazend hoeveel zand daar vanaf komt als ik ze uit trek terwijl heel bijna heel mijn route asfalt is en de rest goed onderhouden anders verharde straten.