Mobiel/tablet opladen op fiets

Hallo ik ben Jeroen Huisman en studeer aan de TU Delft.

Ik ben momenteel bezig met een project waar ik met mijn team iets wil ontwikkelen om op de fiets bijvoorbeeld je mobiel of tablet op te laden doormiddel van een dynamo.

Ik heb een paar vragen

1.      hebben vakantiefietsers/toerfietsers behoefte aan een methode om een mobiel op te laden op de fiets?

2.      Gebruiken vakantiefietsers/toerfietsers producten met batterijen op de fiets?

3.      Hoe lossen vakantiefietsers/toerfietsers het probleem van een lege batterij momenteel op?

4.      Hoeveel geld heeft een vakantiefietser/toerfietser ervoor over om een systeem te kopen dat het probleem van een lege mobiel oplost?

Roel 135 meld het volgende:
Zeker nu de mobiele telefoon meer gebruikt zal gaan worden met de moderne route planner, zal er meer behoefte zijn om de mobiele telefoon op te laden.Zelf maak ik gebruik van een accu ondersteund door een zonnepaneeltje. toch weer extra rompslomp.
Het kan toch wel een leuk ontwerp worden ik zie het al helemaal voor me, een dynamo levert 6 volt
wisselspanning stel hem geïsoleerd op maak gebruik van een brugcel een elco een driepoot van 5,1volt een stevig kastje (waterdicht) met een normale usb ingang zodat een normaal laadkabeltje gebruikt kan worden.
Einde verhaal succes

Mijn fiets heeft een USB-aansluiting die gevoed wordt door de accu. Dus smartphone, dashcam en navigatie kunnen rechtstreeks op de accu worden aangesloten. Nog nooit gebruikt.

Ik zou het wel prettig vinden bij langere tochten, echter gebruik ik nu vaak een powerbar of het boven genoemde zonnepaneeltje.

Ik gebruik voor mijn mobiel een Waka Waka op stopplekken, maar die WakaWaka laadt niet op als de zon het af laat weten. De gps loopt op goede oplaadbare batterijen. Maar ik zou graag een andere oplossing zien. Als het goed is betaal ik er 50 euro voor.

Ik gebruik daarvoor de USB-Werk.

1 like

Dag Jeroen, ik gebruik op mn ligfiets in cimbinatie met een naafdynamo een omvormer www.cycle2charge.de Werkt redelijk goed. In mijn mobiel laat ik gpx-routes vanuit de fietsersbondrouteplanner in de app OsmAnd. Werkt als tomtom. De lader kan het net bijhouden.

Ik gebruik een PedalPower + V 4. Die wordt opgeladen door de naafdynamo en daar kan je alles mee opladen.

Ik heb daarvoor een extra aansluiting op m’n naafdynamo, met een bufferopslag om de stroom gelijkmatig te houden. Het werkt prima zolang het licht is, maar zodra ik de fietsverlichting aanzet krijgt de lader geen stroom meer. Als je dat probleem kunt oplossen., ben je een held!

Hallo Jeroen,

Ik lees jou oproep maar zie nu dat deze al 3 jaar oud is… :grimacing:
Ik zit met een probleempje t.a.v. het gebruik van de iPhone op de fiets.

Ik heb sinds kort een e-bike en heb een houdertje voor mijn fiets gekregen.
Na een uurtje of 2 fietsen met het display op volle sterkte (het is tenslotte mooi weer) raakt de telefoon leeg.

Nu worden er momenteel heel veel fietsen verkocht met Bosch motor en een Intuvia display.
Aan de zijkant zit een micro-usb aansluiting bedoeld om externe apparaten op te laden vanaf de accu van de fiets.
Perfect alleen is er geen kabel te krijgen die van micro-usb naar
Lightning (iPhone) gaat.
Jammer, want nu moet ik een lange witte lightning kabel met een verloop snoertje aan elkaar knuppen.

Misschien heb je wat aan deze informatie.

Groet, Theo

Het is elke weer jammer als onderzoekers niets meer van zich laten horen.

Ik meen te hebben begrepen dat problemen met opladen niet zozeer hebben te maken met de oplader. als wel met een telefoon die van mening is dat we bij tijd en wijle te langzaam fietsen.
Een telefoon hecht aan een constante evenwichtige laadstroom.
En als die laadstroom niet aan de eisen van de telefoon voldoet, wordt de oplader door de telefoon afgesloten.
Met de Forumslader zou dit probleem volgens de ontwerper moeten zijn verholpen.

Dan resteren alleen nog problemen met het juiste USBkabeltje, en vocht in de aansluitingen.

http://www.forumslader.de/automatiklader/

De forumslader heb ik zelf op mij vakantiefiets en bevalt prima maar een beetje handig moet je er wel voor zijn. Zeker niet het volledig aanbod, voor een mooi en compleet overzicht, zie: