Mokumono

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/mokumono/

Frame van gelaste platen Het zat designstudent Bob Schiller helemaal niet lekker dat er geen echte fietsfabrieken meer zijn. Fietsen produceren in Nederland komt neer op het bestellen van frames (en ook onderdelen) in Azië. Bob wilde dat anders en begon Mokumono. Bob zon op een manier – om net als in lang vervolgen tijden…

Is Berlijn moe van Schindelhauer? Kan me niet voorstellen. Wishfull thinking! Schindelhauer wordt in Berlijn geproduceerd, prachtige fietsen, daar niet van, en er zijn diverse dealers, maar de prijzen van Schindelhauer liggen lager dan die van Mokumono. Overigens zie ik (ben geregeld in Berlijn) bijna uitsluitend (stalen) eigen bouw single speeders en fixies in Berlijn.

Sjef, Ik snap je bericht niet (Berljn moe van …?) en de fiets is ook niet veel goedkoper. De Mokumono kost iets van 1990 euro en dan krijg je een nexusnaaf en schijfremmen. Als ik een verlijkgelijkbare Schindelhauer bekijk kost die 1850 (Ludwig VIII/X) euro. Ik vind de Ludwig wel veel mooier :wink:
Dat de fiets sneller fietst dan een opoe-fiets lijkt mij voor de hand liggen. Veel modernere banden die minder wrijving veroorzaken en een lichtere fiets.

In de herfst was ik Berlijn bij een Schindelhauer dealer die de Victor singlespeed met riem voor €1500,- aanbood. Dat is toch bijna €200,- goedkoper dan de singlespeed van Mokumono. Je laatste twee zinnen begrijp ik totaal niet. Ik heb niets over banden gezegd.

Maar het gaat natuurlijk om de prijs die je in Nederland betaald. De laatste twee zinnen zijn een reactie op het filmpje over de fiets. Niet voor jou bedoeld. En ik begrijp jouw zin overigens ook nog steeds niet :grinning: Maar laten we het hier maar bij houden.

Jammer dat de fiets is getest door een willekeurige fietsliefhebber. Hier kan ik niet veel mee. Zijn enthousiasme ten spijt hecht ik meer waarde aan het oordeel van een deskundige met een groter referentiekader.

In het najaarsnummer van de Vogelvrije Fietser komt het oordeel van Kees Bakker (TestKees)

Top!