Naafversnelling 7 of 8?

Een vraag over het verschil tussen 7 en 8 naafversnelling. Is de kortste versnelling bij de 8 naafversnelling korter dan de kortste van de 7 naafversnelling?
Kan ik dus op een E bike met een sterke motor op de achtste versnelling van de 8 naafversnelling makkelijker en lichter zon’27 km per uur fietsen dan met een 7 naafversnelling op de zevende versnelling?

De kortste versnelling is de lichtste versnelling. Versnelling 1, dus. Wil je daarmee 27km/u rijden?
De achtste versnelling van de Nexus 8 is dus de langste/zwaarste versnelling. Haal je niet wat door elkaar?

Een beetje Googlen, en je had dit overzicht gevonden

Ik denk dat er meer argumenten een rol spelen .
Waaronder enkele op deze pagina worden genoemd

2 likes

Wie de moeite neemt zich druk te maken over de verschillen (danwel voordelen) tussen de Nexus 7 en 8, komt onherroepelijk uit bij de Nexus 8…

Ik heb zelf ervaring met Nexus 7 en de 8 Premium op 2 vergelijkbare fietsen qua gewicht (de fiets met de 8 Premium iets zwaarder qua gewicht dan de 7) en Alfine 8. Ik vind de Nexus 8 Premium het fijnst rijden van deze drie; schakelt uitermate soepel en licht en trapt nooit door. De Nexus 7 vond ik zwaar schakelen, zwaar trappen en trapte vaak door. De Alfine vind ik ook zwaar schakelen en trapt ook wel eens door (althans de mijne) maar loopt wel lekker licht, met name de direct overbrenging in z’n 5. Dat maakt wel dat de stap (gangsprong) van 5 naar 6 gevoelsmatig net de groot is.

Weer wijzer geworden, bedankt voor de waardevolle reacties!

1 like