Navigeren per smartphone

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/accessoires/gps/navigeren-per-smartphone/

Wereldfietser Johan Blom weet alles over navigeren per smartphone. ‘Navigatie-apps zijn veredelde papieren kaarten.’ Johan Blom fietste rond de eeuwwisseling de halve wereld rond en vertrouwde altijd op een papieren kaart. Een gps-apparaatje – geliefd bij racefietsers en mountainbikers – op het stuur hoefde niet. Met aversie tegen techniek had dat zeker niet te maken.…

Hoewel ik nog steeds een GPS apparaat gebruik voor navigatie op de fiets heb ik ook eens een cursus van Johan gevolgd om nog beter de mogelijkheden van mijn smartphone te kennen en dat was een succes, veel van opgestoken.

Op vakantie zit de route in de GPS maar ook in de telefoon. Tijdens het rijden vindt ik de GPS voldoende, niet te veel afleiden en zuinig in gebruik. Tijdens stops kijk ik vaak op de smartphone omdat je daar meer overzicht op hebt en makkelijker dingen kan zoeken.

Ik heb ook aversie tegen de GPS moeten overwinnen.
Ik had een uitstekend gevoel voor richting.
Met hulp van zon, sterren en wind kwam ik overal.
Maar nadat ik een auto had gekocht met GPS wil ik niet meer zonder.
Ik zit meer ontspannen op de fiets.
En ervaar toch meer vrijheid om van de hoofdroute af te wijken.

Ik vind een smartphone niet geschikt voor de fiets.
Zo’n ding gebruikt te veel stroom, is niet waterbestendig, te kwetsbaar, enz.
Maar een GPStoestel kent weer niet de nieuwste paden, wegopbrekingen, de accomodaties, enz

Ik gebruik mijn GPS vooral om te weten in welke richting ik me ongeveer moet bewegen om op mijn bestemmint te komen.
Navigeren doe ik zelf.
Ik beslis ter plekke over links, rechts, rechtdoor.
De volgende aversie die ik moet overwinnen is om thuis een track voor te bereiden en op de GPS te plaatsen.

Pocketearth is echt waardevol, en niet te vergelijken met OsmAnd.
Maar helaas niet beschikbaar voor Android

Leuk artikel, heb meteen PocketEarth gedownload. Ik gebruik al een aantal jaren de app ViewRanger voor zowel wandelen als fietsen met grote tevredenheid: kan zeer zuinig met gps omgaan (dat is allemaal in te stellen) en het is mogelijk allerlei kaartmateriaal te kiezen.

Ik heb zo al veel fietsroutes gefietst oa in Duitsland bijv met de OpenCycle kaart. En bij lange afstandswandelingen bijvoorbeeld met OpenStreetMap waarbij ik al talloze keren heb kunnen voorkomen dat we de geprinte route beschrijving en onoverzichtelijke kaart verkeerd begrepen en dreigden verkeerd te gaan!