New all round stad-recreatie fiest gezocht

Hallo,

Ik ben opzoek naar een ligt lopende normale stads-recreatie fiets om tochtjes van 20-40 km mee te maken. Mijn vrouw heeft een elektrische fiets en ik wil comfortabel mee fietsen en mijn huidige 30 jaar oude gazelle met nexus 5 loopt te zwaar. Daarnaast is dit vooral om de conditie op pijl te houden. De eisen zijn als volgt:

  • naaf versnelling (ik heb geen zin in onderhoud)
  • comfortabel maar niet zacht… moet er makkelijk 40 km mee kunnen fietsen
  • wil redelijk tempo fietsen (23-30km/h)
  • slot, standaard, licht(naaf dynamo),eventueel riem/ketting bescherming.
  • moet ook mee op vakantie kunnen en eventueel een berg op(11 versnelling?).
  • Budget 2000 euro

Welke merken/fietsen moet ik overwegen?

Groeten,

Chris

De beste fiets koop je vlakbij bij een lokale fietsenwinkel.

Met jouw budget zit je wel bij de betere fietsen. Stap met je lijstje en zonder de prijs te benoemen eens binnen. Normaal kan je fietsenwinkel daar wel iets mee, en staan er snel 3-4 fietsen voor je neus voor verschillende prijzen en dan kan je dat rustig zelf eens bekijken.

In mijn directe omgeving zitten wel 10 fietsenwinkels … de merken zijn deels verschillend per shop. Ik zou het heel vervelend vinden als ik na aankoop opeens een heel nieuw merk of perfecte fiets ontdek… Ik wil dus breed kijken en niet later het idee hebben een miskoop gedaan te hebben. Wat zijn de merken waar je echt naar moet kijken?

Wat belet je dan om naar een 3-tal winkels te gaan en je vraag voor te leggen.
Met je budget kan je in de betere helft van het gamma gaan shoppen.

Ik denk dat je op basis van je eisen moet kijken naar een fiets met een Alfine 8 of 11 naaf. (Rohloff kan ook, maar dan is je budget te klein).
Zelf wel een voorstander van een riem.

Ik denk aan merken als Cube, Batavus, Stevens, Norta, Velo de Ville, Victoria.
Vraag ook eens aan je FM van welk merk hij goede ondersteuning krijgt in garantie of servicegevallen.
Persoonlijk vind ik het concept van Velo de Ville echt wel top.
Je kiest een basis en dan kan je ‘upgraden’ wat je maar wil. Als je start met de A700 Belt, dan kwam ik met deze config net onder je budget uit. (maar het kan ook goedkoper…)
https://konfigurator.velo-de-ville.com/nl/catalog/product/review/id/24675/
Een goed slot lul je er dan nog wel bij.

Staar je niet blind op merken, vanaf een bepaalde prijs zijn de fietsen van een merk niet beduidend beter dan een andere merk. Garantie op je fietsen komt van de fietsenmaker waar je de fiets koopt.

ik zou voor een fiets kiezen zonder (goedkope) voor en zadelvering, met brede banden en hydraulische remmen.

De combinatie van naafversnelling met bergwerk is een moeilijkere. De Alfine-11 heeft een bereik van 409% maar die is niet voldoende als je en stapvoets, 5 km/h en 30 km/h wil rijden bij dezelfde cadans met een Rohloff, 529% lukt dat zo goed als maar zoals @blackbelt al schrijft dat zijn duurdere fietsen.

Super… Dit is waar ik op zoek naar ben… Dit had ik zelf nooit gevonden.

1 like

Die kleinste verhoudingen heb je toch alleen nodig als je met 10-20kg bepakking hellingen van 10% wil bedwingen. In NL zal je met die Alfine 11 toch niet snel moeten afstappen.

@TS: als die Velo de Ville je aanspreekt, dan raad ik je aan om een 2-3 tal configuraties te maken, af te drukken en daarmee naar een VdV dealer te gaan. Die gaat je zeker nog wat advies kunnen geven over de al dan niet nuttige opties.
Dan kan je ter plaatse bestellen en heb je nadien ook een goede vakman voor onderhoud of een garantiegevalletje.

Inderdaad die kleinste verhouding heb je alleen nodig bij steile bergen maar houdt er ook rekening mee dat bij de meeste fietsen het bereik niet goed ingesteld staat. Dat wil zeggen dat in de laagste versnelling niet de laagste gewenste snelheid omhoog kan worden bereikt.

Bij mijn tweedehands Koga met Rohloff was dat het geval, in de laagste versnelling kon ik 7 km/h rijden voordat ik moest gaan lopen. Door een tandwiel te vervangen is dat 5 km/h geworden, een snelheid die ik beter vindt omdat dat ongeveer de loopsnelheid is en je met die snelheid bergop toch niet goed evenwicht meer kan houden.

Dat triggerde mij, maar misschien is @chrisl niet van plan echt steile hellingen te gaan nemen.

Vandaag op 3 fietsen gezeten:

  • Trek L500 : Prima fiets maar Nexus 8 schakeld niet prettig omhoog… van 6->7-> 8 moet je behoorlijk wat kracht zetten.
  • CORTINA MOZZO PRO : Alfine 11 schakeld prettig… fietst niet comfortabel… en design moet ik aan wennen… misschien kan je de zadel pen vervangen voor een met vering… en het stuur+ grip vervangen voor een die wat breder is
  • Koga VENYA 6.0 : Prettige grip en fiets lekker… alleen de Alfine 8 heeft te wijzig bereik… Ik zat al direct in de 7de versnelling…

Wil nog een keer de KOGA F3 6.0 proberen .

Heb ook een fiets geconfigureerd met Velo de Vile … de dicht bij zijnde dealer is net iets verder weg…
https://konfigurator.velo-de-ville.com/nl/catalog/product/review/id/24675/

Hoezo? met je vingers?
Dat zijn toch versnellingen die je alleen bij Beaufort 5 in de rug gebruikt?

Sjef: Ik houd redelijk tempo aan tijdens het fietsen… fiets vooral in 6 en 7 … berg af of als ik zin heb om mee te fietsen achter wat wielrenners aan in de slipstream 8. (bij nexus 8)

Respect!