Nexus 3 fiets en tikkend / ratelend geluid

Na lang mee te hebben gelezen op dit forum heb ik een Batavus Fonk 3 aangeschaft als stadsfiets. Echter heb ik de fiets nu in mijn bezit en maakt versnelling 1 geen geluid en versnelling 2 en 3 constant een ratelend of tikkend geluid.

Vind het toch wel storend en ben benieuwd of dit normaal is. Ik heb hiervoor een Gazelle met derailleur gereden die volledig stil was.

En waar ik ook benieuwd naar ben: hoe is dit bij de Nexus 7 en 8? De dealerhandleiding schrijft namelijk: “Er is een geluid te horen wanneer de pedalen ronddraaien.” en noemt vervolgens alleen de 7 versnellingsnaaf.

Mijn beide fietsen met Nexus 8 maken geen ratelende of tikkende geluid tenzij je achteruit trapt.

Nee, een Nexus-3 hoort geen ratelende of tikkende geluid te maken, het zou iets met de spanning van de versnellingskabel te maken kunnen hebben maar ik zou terug gaan naar de verkoper.

Het is alweer heel wat jaren geleden dat ik op een 3-versnellingsfiets heb gefietst, maar ik herinner me zeker wel het tikkend geluid tijdens het fietsen en pedalen in beweging. Een heel rustig tikkend geluid idd in 2e en 3e versnelling als ik me niet vergis. Trappers stil houden dan hoor je echt een snel ratelend geluid.

Het is normaal dat je bij een klassieke 3 versnellingsnaaf in versnelling 2 en 3 palletjes hoort tikken. Dat zijn de palletjes op de planeetwielhouder die dan langzamer draait dan de naafhuls. In versnelling 1 gaat de aandrijiving via die palletjes en tikken ze niet.

Zoals Bakker en Kees het omschreven inderdaad, bedankt voor jullie reacties. Maar zoals Miek aanhaalt, de Nexus 8 doet dat dus niet? Maar het is toch allebei een naafversnellingsysteem?

In de Nexus 8 gebruikt Shimano rollen voor de koppeling in plaats van tikkende pallen met een veertje.