Nexus-8 vs Alfine-8

Ik ben (zoals vele anderen zie ik) op zoek naar een lichte & weersbestendige fiets fiets voor woon-werk verkeer (woon-station in mijn geval; 2x15 km/d). Nu overweeg ik net zoals de meesten hierbij een combi van versnellingsnaaf, riem en schijfremmen. Voor relatief vlakke ritten lijkt een 8 versnellingsnaaf hierbij het meest kosten-efficiënt.

Mijn vraag: wat is anno 2021 nu precies het verschil tussen de Nexus 8v naaf en de Alfine 8v naaf? Is de Alfine echt mechanisch beter? Of is alleen de afwerking / shifters anders/luxer?

Ik doel daarmee ook expliciet op de “betere” Nexus 8v versies (zoals je vroeger de Premium had).

Ik zie ook dat sommige fabrikanten zowel Alfine 11v als Alfine 8v aanbieden, maar andere (Stevens bv) alleen Alfine 11v en Nexus 8v). Enkele uitzonderingen (Contoura) bieden alle drie (Alfine-11; Alfine-8 en Nexus-8) met dan toch nog 150 euro verschil tussen de Alfine en Nexus.

En indien er nog steeds twee kwaliteiten Nexus zijn, hoe kan ik die onderscheiden op basis van de websites van de fabrikanten?

Dank!

Indien Alfine 8 en Nexus 8 Premium op elkaar lijken, qua techniek, dan is het verschil alleen uiterlijk. Beiden hebben overal rollagers. Mij is niet meer bekend. Gewone Nexus 8v heeft/had ook glijlagers.

Alfine naaf loopt in speciale olie die ververst moet worden

Dat is zo, maar dat is de Alfine 11v. De Alfine 8v heeft vetvulling, die je ook om de paar jaar moet verversen. Ik heb die zelf onder handen gehad.

Ik ben ook wel eens op zoek geweest naar die informatie (Nexus-8 versus Alfine-8) en op het Internet is er wel wat te vinden maar veel informatie haal ik daar niet uit en wat ik er uit haal is dat de verschillen minimaal zijn. Efficiency verschillen heb ik bijv. nooit gevonden.

Ik heb twee fietsen met een Nexus-8 en ben daar zeer tevreden over, wat mij betreft is Nexus dus goed genoeg en daarmee is het een beetje een academische vraag geworden.

1 like

Ik rijd met Rohloff.
En er zijn dagen waarop je je afvraagt of het ook goedkoper had gekund.
Vandaar mijn interesse voor dit topic.

Als ik de officiele dealerhandleidingen van de Nexus en de Alfine als leidraad neem, zijn er wel degelijk belangrijke verschillen.
Zo mag je met de een maar een versnelling tegelijk schakelen.
En met de andere twee.
Zo zijn er meer verschillen.

https://si.shimano.com/#/nl/DM/SG0004

https://si.shimano.com/#/nl/DM/CASG001

1 like

Wat dan ook niet helpt is dat de Alfine handleiding voor 8v en 11v is, en de Nexus handleiding voor 7v en 8v, dus het zou zomaar kunnen dat de “één versnelling tegelijk” (Nexus) vooral vanwege de duidelijk andere 7v is… Of misschien vanwege de andere shifters…
Blijft onduidelijk.

Ik had op de Shimano site ook nog de “explosie” tekeningen bekeken, maar de onderdelen die de kogel/naald/glij lagers betreft (waar de verschillen zouden zitten) zijn daar dan weer niet op te zien (de pinions in het planeetstelsel, dacht ik), maar misschien heb ik niet goed gekeken.

Om het nog moeilijker te maken zijn er 4 types Alfine 8v. De Alfine naaf die ik hier heb staan is van 2009 (weet het nummer even niet) en die heeft vetvulling en ook het grootste lager had kogels, maar die had ook een constructief probleem: namelijk het tandwielstelsel bestaat uit 2 sets tandwielen, die beide op de as gemonteerd zijn en met een nogal simpel veerklemmetje aan elkaar vastzitten. Dat veerklemmetje is veel te zwak en laat dan los en dan schakelt de naaf heel slecht of niet.

Voor een prima overzicht van Nexus/Alfine-8 zie https://www.sheldonbrown.com/nexus8.shtml, onderaan de pagina staan alle mogelijke modellen met links naar de documentatie van Shimano.

Mogen? Volgens mij is het kunnen. Met een draai-schakelaar of een duim-schakelaar (trigger-shift). Met een duim-schakelaar kan je maar één versnelling tegelijk zover ik weet maar met een draai-schakelaar kan je (eigen ervaring) doen wat je wilt.

De schakelrichting van Alfine én Nexus lijken in 2015 omgedraaid te zijn dus dat is opletten geblazen mocht je dingen willen vervangen.

1 like