Nexus7 naaf trapt door in hoogste versnelling

Hoi,
Niet zo lang geleden heb ik een nieuwe fiets gekocht met nexus 7 naaf. De fiets is erg fijn (Gazelle Orange). Echter, de naaf blijft doorslaan in de hoogste versnelling. Meestal na zo’n 700-1000 meter. Ik ben teruggegaan, ze hebben iets bijgesteld. Zou kunnen liggen aan “rek” in de kabel wat op zich logisch lijkt bij een nieuwe fiets.
Ik heb zelf bijgehouden of de merktekens opgelijnd zijn en eventueel bijgesteld. Maar hij blijft doorslaan. Ik heb ook het vermoeden dat de kabel iets stroef loopt omdat soms, na het bijstellen, even later de kabel juiat weer strakker lijk te staan ( ik draai de shifter na stellen steeds 2x helemaal heen en weer.
Ook hoor ik een soort van … ratel in de hoogste versnelling.
Weet iemand wat ee zou kunnen zijn?
Merijn

Zal wel een afstellingsprobleem zijn. Je kan zelf een beetje bijstellen, maar als dat niet helpt…maar terug naar de FM.

Hoi.
Ik heb dat zelf afstellen steeds gedaan op het moment dat de naaf doortrapte, zelfs onderweg. Ook net iets strakker geprobeerd ( omdat gazelle shifters een vrij scherpe hoek maken.), maar ook precies “op het punt”. Hij bleef doorslaan.
Tot ik afgelopen week zag dat de kabel uit de shifter komt gezet. Meteen gebeld naar FM. Hij zei dat de kabel wellicht was blijfen hangen in een stalling. Die kans acht ik echter nagenoeg nihil. Ik vermoed dat de kabel al niet goed toen ik de fiets kreeg want ik heb nooit langer dan, zeg, een kilometer kunnen rijde n zonder doorslaann.
Dinsdag gaat hij maar de FM en ze vroegen of ik wilde wachten. Maar ik wil dat ze de naaf nakijken op schade door het doorslaan.

Die gaat echt de naaf niet open maken…

Waarschijnlijk niet. Vervangen is waarschijnlijk minder werk. Maar ik neem wel aan dat t garantiewerk is, vervangen kabel op zn minst iig.

Ik ben ervan overtuigd dat die kabel nooit helemaal goed heeft gezeten. Eerste paar weken stond ie thuis en maar n paar keer meegenomen. Nergens gestaan waar de kabel kon blijven hangen.
Aanvankelijk kon ik “rek” van de kabel begrijpen. Maar na 1,5 maand verwacht ik wel dat ie er uit is. Ben een “schakel-aar” dus die rek is er wel uit.

1 like

Hallo Merijn,

Hoe is dit uiteindelijk opgelost bij jou? Ik heb hier ook erg last van, afgesteld, nieuwe andere kabel, naaf in oliebad, niks heeft tot nu toe geholpen. Krijg nu volgende week een nieuwe naaf dus ben benieuwd!

Groeten Maurice