Nieuw knooppunt en bewegwijzering

Bij een fietstocht van enkele dagen door de provincies Utrecht en Zuid-Holland is me het volgende opgevallen. Ter info: ik hanteer de kaarten die ik 2-3 jaar geleden heb gekregen toen ik lid werd van de Fietsersbond. Vóór de rit stippel ik de route uit en noteer de te volgen knooppunten. Het is meerdere malen gebeurd dat het eerstvolgende knooppunt niet meer aangegeven staat, maar wel een onbekend nummer, dat dan ook niet op mijn kaarten staat. Kennelijk een nieuw knooppunt. Het "oude" knooppunt, dat wel nog bestaat, is dan van de borden verdwenen. Zeer irritant! Om irritatie en verwarring te voorkomen, moet ik dus ieder jaar een nieuwe set kaarten aanschaffen. Dit vind ik onaanvaardbaar. Wie ik hierop moet aanspreken is mij onbekend. In mijn eigen provincie weet ik dat wel: VVV Limburg. Maar in andere provincies is dat een groot vraagteken.

Ik kreeg van fietsplatform.nl het volgende antwoord:

"De fietsknooppunten zijn rond 1995 vanuit België via Limburg naar Nederland uitgerold en telkens is er een regio bijgekomen die op eigen initiatief een netwerk heeft aangelegd. Inmiddels is heel Nederland bedekt en zijn er zo’n 45 netwerken beheerd door vele verschillende regio’s. Wij zijn als Fietsplatform verantwoordelijk voor de langeafstandroutes, LF-routes, maar dus niet voor (de tracering en bewegwijzering van) de knooppuntnetwerken. Wel proberen wij als koepelorganisatie onder meer het volgende te stimuleren: uniforme en consequente bewegwijzering, voldoende bordjes (maar ook niet te veel), goed onderhoud. Wij hebben daarover ook contact met de verschillende regio’s.

Een fietsknooppuntnetwerk is echter niet een statisch iets. Door o.a. veranderingen in de infrastructuur en suggesties van fietsers is het na verloop van tijd wenselijk om een netwerk een herziening te geven. Zo is in Utrecht het bestaande netwerk aangepast. En zo ook recent in Twente en Zeeland. Dit betekent dat op kaarten van twee-drie jaar oud niet meer de actuele situatie wordt weergegeven. Dit is helaas niet te voorkomen. De aanpassingen worden natuurlijk altijd gedaan vanuit de optiek om het netwerk nog verder te verbeteren en zeker niet met het idee om de fietser bewust telkens nieuwe kaarten te laten kopen."