Nieuw Meldpunt?

Heb ik iets gemist?

Als ik nu via de homepage Onderweg → Fietsersbond Meldpunt klik kom ik op:

Daar kan ik echter niet meer de meldingen van het “oude” meldpunt vinden, bijv http://meldpunt.fietsersbond.nl/melding/9025

Waarom is deze wijziging gemaakt en waarom is er geen ruchtbaarheid aan gegeven?

We hebben het Fietsersbond Meldpunt eind vorig jaar vervangen door een nieuwe versie, deels omdat we een simpeler meldingsprocedure wilden, en deels omdat de beheerlast vrij groot was. Voor het nieuwe Meldpunt werken we intensiever samen met de organisatie achter Verbeterdebuurt, die ook het vorige Meldpunt al had gebouwd.

Je meldt nu in principe via het platform van Verbeterdebuurt, en de melding wordt in sommige gemeenten direct in de backoffice geplaatst. Om die reden konden we helaas de oude meldingen niet meer meenemen naar het nieuwe Meldpunt. De meldingen kunnen nog wel via het oude Meldpunt worden afgehandeld.

We hebben hier inderdaad weinig ruchtbaarheid aan gegeven. Voor de gemiddelde melder veranderde er namelijk weinig.

Zo te horen een prima reden om over te gaan en ja, voor de gemiddelde melder verandert er weinig dus veel ruchtbaarheid is inderdaad niet nodig.

Wel zou het de fietserbond sieren om de melders van het “oude” meldpunt te berichten, het is toch een beetje typisch om na verloop van tijd te moeten constateren dat zonder dat je iets gehoord hebt jou meldingen naar de achtergrond zijn verplaatst.

Ik heb eerder enkele meldingen gedaan via het meldpunt maar omdat daar geen vervolg op kwam ben ik de wegbeheerder maar rechtstreeks gaan benaderen voor de melding van een levensgevaarlijke situatie met een half opengebroken fietspad in Nijmegen. In januari kwam ik de onderstaande situatie tegen op de Waaldijk bij Dodewaard waar het stopbord op een voorrangskruising verdwenen was. Zulke zaken moeten met spoed aangepakt worden en dan is het meldpunt gewoon veel te traag met een reactietijd van enkele weken…

Ik heb de gemeente Nederbetuwe op zondag (!) een mailtje gestuurd met daarbij de camerabeelden van de gevaarlijke situatie, zondagmiddag opgenomen, zondagavond verstuurd naar de gemeente en maandag om 12:00 uur is het probleem al opgelost met een nieuw stopbord!

Dit zijn de beelden van genoemde situatie:

Hopelijk gaat verbeterdebuurt zichzelf ook nog verbeteren zodat:

  1. Wegbeheerders online bij de melding laten reageren: ik belief in de meeste gevallen geen e-mail of telefoon.
  2. De juiste wegbeheerder aanwijzen: Rijkswaterstaat i.p.v. Gemeente voor bijv. fietspad langs Merwedebrug
  3. Wat spaarzamer wordt met data transfer: 3214 kB voor de homepage is veel
  4. Sneller wordt met laden: 19 tot 40 seconden voor de homepage is vrij lang
  5. Google-vrij wordt: liever Open Street Maps zoals de routeplanner
  6. Geen XHR verzoeken meer doet die foutmeldingen retourneren: OPTIONS, departments|agreement|reports
2 likes
  1. spaarzamer met scripting tijdens het tikken, ik wil niet hoeven wachten met tikken voordat de tekst na seconden eindelijk pas in het invoerveld verschijnt (markdown codes wil ik desnoods tikken)