Nieuwe e-bike aanschaffen: Batavus Wayz E-go Active Plus

Wij willen graag e-bikes kopen en ik heb al heel erg veel gelezen.
Vanzelfsprekend ook de test van de Fietsersbond.

Dillema waar ik mee zit:
De Batavus Wayz E-go Active Plus lijkt in alle opzichten een goede keus.
Korte opsomming:
Bosch Activeline Plus middenmotor
Nexus 8 versnellingen
Stuurvering/Zadelvering
met 400wh accu is de meeneem prijs 2200 euro

De fiets is echter getest bij de Fietersbond (en in alle andere testen) met een E-motion motor, en daar is bijna niemand over te spreken.

Hoe zou deze fiets uit de test komen met een Bosch Active Line Plus middenmotor, is het dan geen potentiële bestseller op vlak van prijs/kwaliteit?

Mocht je hier wel een idee over hebben of meer informatie kunnen delen: ik waardeer de reacties!

De Active line plus motor van Bosch is een van de beste motoren op de markt. Stil, geen weerstand met uitgeschakelde motor en zeer prettige vloeiende ondersteuning. Ook met goed display. 50 Nm koppel is ruim voldoende om vlot op te trekken. Magurra Hs11 en Nexus8 is ook prima. Vering en koplamp zijn niet geweldig.

Meer informatie over de veranderingen bij Bosch.
Met de nieuwe motor worden fietsers die met een cadans van meer dan 80 rpm willen fietsen, beloond.
De display is vervangen door een app op je smartphone. Dat vind ik minder.

Bedankt voor je reactie, dat waardeer ik enorm.
Hoe denk je specifiek over het frame van deze fiets?
Daar zit eigenlijk nog mijn grootste zorg, ik lees namelijk op internet dat de stabiliteitsproef / shimmytest met de E-Motion motor gemonteerd, niet echt hoogstaand is. Maar gaat dit beter met de Bosch motor?

Ik ben niet bekend met de shimmytests waar je naar verwijst.
Maar shimmy doet mij denken aan wielrenners die in razende vaart van een berg vallen, en niet aan een ebike voor mensen die rechtop in het zadel zitten.

Dat neemt niet weg dat een fiets met een Bosch motor een minder stijf cabinet/magazijn voor de ophanging van de motor heeft dan bijvoorbeekd een motor van Brose.
Bij Bosch worden de twee framehelften bij elkaar gehouden door een plat stukje staal.
Bij bijv Brose worden voor- en achterframe bij elkaar gehouden door een doosconstructie.
Het zal geen uitleg behoeven dat een doos een stijver frame oplevert.

Een shimmy voor een fiets ziet er zo uit:

Heeft wil iets met de stijfheid van een frame te maken maar het is niet zo dat een stijver frame minder zomaar minder snel een shimmy hebt, het beïnvloed wel de snelheid waarbij het plaats vindt maar dat kan ten goede of ten slechte zijn.Eigenlijk altijd wel te verhelpen door je handen aan het stuur houden en/of wat meer gewicht op het voorwiel te krijgen.

Of je de fiets voldoende stabiel aan vind voelen kun je alleen ervaren met een proefrit. Bij onze ebiketesten merken we wel verschillen. Maar echt veel te slappe frames zijn zeldzaam geworden.