Nieuwe e-bike, de keuze is reuze

Hallo Kennisdelers,

Ik ben nieuw op dit forum en zal mij even kort voorstellen.
Mijn naam is Dennis, 36 jaar woonachtig in de Flevopolder (dronten) en vader van 2 ‘‘bijzondere’’ dochters.
Onze beide kinderen hebben spierproblemen dit resulteert in dat de oudste (bijna 13 jaar) te weinig spierkracht heeft om zelf te kunnen fietsen daar naast is zij autistisch en heeft ze evenwichtsproblemen. Voor haar hebben wij (via de gemeente) een ouder-kind tandem met trap ondersteuning in bruikleen, dus dit probleem hebben we (al een tijdje) getackeld. Onze jongste (bijna 9 jaar) mist ook de nodige spierkracht om een normale korte afstand te kunnen afleggen (bv 5km is niet haalbaar op een normale fiets). Voor dit probleem zijn we opzoek naar een e-bike waar wij dan een aanhangfiets achter kunnen hangen (ook deze moet nog worden aangeschaft).

De voorkeur is om de fiets bij een goede fietsenmaker/handelaar aan te schaffen, om bij eventuele problemen met de fiets kort en snel te kunnen schakelen en voor een oplossing te kunnen zorgen.

Wij zijn bij Forza in Nunspeet geweest (familie van mij heeft daar 2 fietsen gekocht en zijn zeer tevreden over de kwaliteit en de after sales)
Jan Brinkman in Dronten (heeft een groot assortiment fietsen in de winkel).
En een fietsenwinkel in Kampen ( waar ik zo 123 niet even op de naam kan komen, deze heeft voornamelijk Cortina in het assortiment.

Stella heb ik voor nu even links laten liggen aangezien ik niet van die hele goede verhalen hoor over de after sales en de afgesproken leverdatum vaak meerdere malen verlaat word.

Allemaal raden ze ons om een fiets met middenmotor aan omdat deze over het algemeen wat sterker zijn en dit weer goed van pas komt met de aanhang fiets + kind wat je extra moet mee sleuren.

Bij Forza, zijn alle middenmotor fietsen uitgerust met een Bafang ( 80nm) met vrijloop ,7 of 8 shimano nexus versnelingen en dan 5 of 9 ondersteuningsstanden (afhankelijk de luxe van de uitvoering). Als accu nemen we dan de ''zwaarste uitvoering een 630wh fabrieksopgave tot max 150 km in de eco stand. maar gezien de aanhangfiets en wat extra verlies door weer en andere factoren ga ik dan van een max van 75 km. de remmerij is Magura uitgevoerd.

Bij Jan Brinkman hebben we 2 fietsen bekeken die geadviseerd werden:

Een Cube Town HyBrid Pro 400 Aandrijving is een Bosch Active Plus cruise (50nm) middenmotor, 8 v naafversnelling shimano nexus en 5 ondersteuningsstanden de accu is een 400 wh komt neer op een maximale afstand van rond de 100 km in de eco stand dus reken ik op een 50 km icm de aanhangfiets.

De andere fiets is een Freebike ( een jonge nederlandse speler op de e-bike markt.)
De Freebike Urban Soho, Bafang 80nm middenmotor, 8v shimano nexus naafversnelling, 5 ondersteuningstanden, Maugura velgremmen en een 562wh accu zou op 125 km in de eco stand moeten komen dus reken ik op 62 km icm de aanhangfiets. (dit merk geeft 4 jaar volledige garantie op de motor en de accu en 5 jaar op het frame)

Bij de laatste winkel in Kampen hebben we een Cortina bekeken/geprobeerd.
Cortina E-OCTA Plus, Bafang M400 80nm, 8v Shimano nexus naafversnelling,5 'normale ondersteuningstanden en 5 sportieve ondersteuningstanden, Hydraulische schijfremmen en een accu geupgrade naar 750wh zou op 180 km in de eco stand moeten redden icm de aanhangfiets ga ik dan van 90 km uit.

Heeft iemand nog een andere goede keuze of welke zouden jullie uit dit rijtje kiezen?

graag een sterke motor en zo groot mogelijke accu ivm de aanhangfiets.
Budget: 2000/2300 euro

alvast bedankt voor jullie input.

groeten Dennis

Eigenlijk geen ervaring met elektrische fietsen, maar heel binnenkort komt de Elektrische fietsentest 2019 uit, waarschijnlijk kan je daar wel wat richtlijnen in vinden:

1 like

Ik begrijp niet dat je de keuze van de motor laat afhangen van de grootte van de accu.
Je kan altijd twee accus kopen, en onderweg de accu wisselen.
Of is dat geen optie in jouw specifieke geval?

Als je in een polder woont, is een achterwielmotor ook een goede optie.
Gelet op de aanhanger, moet je wel kiezen voor een variant die niet is gebouwd op snelheid, maar op kracht.
Je hebt een motor nodig die je op snelheid brengt bij lage toerentallen.
Dat heeft te maken met aantal wikkelingen in de motor.
En de controller van de motor moet veel amperes kunnen verdragen.
Gedurende een langere tijd dan de ebikes in een conventionele test van e-bikes.

Verder is het in jouw geval van belang dat de motor is voorzien van een throttle (een soort handgas). Zodat je bij het wegrijden direct over motorvermogen kan beschikken, en niet pas na vier pedaalomwentelingen.

Per saldo heb je alleen keuze uit een Bafang.
Die kan je naar hartelust configureren naar jouw specifieke situatie.

1 like

Ik zou eerst bedenken welke aanhangfiets je wilt. De Burley en Add+ gebruiken een speciale drager. Dan kun je dus geen drager meer gebruiken met de accu daarin. De Burley hangt zeer stabiel achter de fiets.
Sterke motor is niet zo van belang. Daarmee kun je feller optrekken, maar met aanhangfiets wil je dat denk ik juist niet. Met middenmotoren met een ’ laag’ koppel kun je ook makkelijk wegfietsen, zeker als je netjes terug schakelt.

1 like

Dank voor alle input.

De keuze is inmiddels gemaakt en de fiets is besteld. We zijn met de Firma Forza in zee gegaan en samen met hun een fiets samengesteld na gelang onze wensen en budget. Het is een kleiner familie bedrijf waarbij de klant echt het gevoel krijgt begrepen te worden, ook als vele goede verhalen gehoord over de after sales. H
De fiets is een Forza Toscane Max geworden. Een Bafang middenmotor met een 17,5Ah 36v/630wh samsung accu, 8v Shimano nexus, 9 ondersteuningen met meeloopfunctie, mee verende voorvork, meeverende zadelpen en hydraulische schijfremmen. Hij zal midden Mei geleverd worden.

Die fiets kar zal een Weehoo worden.

Als de combi compleet is zal ik een paar foto’s posten.

2 likes