Nieuwe e-bike Norta B3040

Ik sta op het punt deze fiets te kopen. Ik weet dat Norta niet zo populair is, maar mijn fietsenboer in mijn straat is er erg over te spreken, en beweert dat ze soepel zijn met garantie en service.

https://www.norta.be/nl/e-bikes/b-3000-serie/b-3040

De fiets wil ik kopen voor een lange periode, en ik ben wat allergisch aan onderhoud en vooral kettingen. Verder wil ik geen batterij onder de baggagedrager.

Dan kom ik in een iets duurder segment, maar ik vind wel dat deze correct geprijsd is tov andere merken.

Het gebruik: vooral eens een boodschap, en een rit in het weekend van 30-50km.

Ik heb ook gekeken naar Velo de Ville, Victoria en Trek, maar dan is het altijd een paar honderd euro meer, en dan moet ik 15km verder naar de fietsenboer.

Zitten er in deze config zwakke elementen?

Die fiets kan ik niet beoordelen, maar de garantie wordt niet door de fabrikant verleend, maar door de verkoper. Dat is al zo sinds 2009. Dus daar moet je vertrouwen in hebben.
Wat betekent: “ben wat allergisch aan onderhoud en vooral kettingen.”? Kettingen zijn over het algemeen (bij een fiets) het onderdeel dat het eerste verslijt. Dat zal ook niet (snel) veranderen door technische ontwikkelingen. Sommige mensen (en dat zijn er best veel) denken nog altijd dat kettingen niet verslijten.
Een middenmotor stelt hoge eisen aan de ketting. Gaat het daarover? Tandriemen verslijten trouwens ook.

Ook al geen e-bike specialist maar waar mijn oog op valt is de achternaaf:

Dat artikel geeft dan ik goede informatie maar wat ik wel mis is informatie over hoe betrouwbaar die Enviolo N380 naaf is. Op het Internet is wel wat te vinden maar dat is meestal voor de oudere 360 naaf.

Inderdaad zoals @Sjef al aan geeft, ook een riem, heeft niet het eeuwige leven. Dit lijkt een CDN riem te zijn en, heel moeilijk te zeggen, die gaat dubbel? zo lang mee als een ketting.

Mocht je vinden dat die te kort mee gaat, neem dan als je hem (laat) vervangen een duurdere CDX riem. Een riem vindt ik een duidelijk voordeel bij slecht weer, het wordt allemaal een stuk minder vuil.

CDX is nu zowat de standaard op e-bikes.

Dat die minder onderhoud vraagt is wel duidelijk, maar niks heeft het eeuwige leven.

Wat en enviolo betreft, de meeste problemen lees je over het automatisch schakelsysteem. Dat zit niet op deze fiets.

Op duurdere e-bikes zijn CDX wel standaard zijn maar de website zegt het niet en het plaatje doet vermoeden dat de riem niet blauw is, vandaar mijn gok dat het CDN is.

Ik ben nog eens op,de site van gates gaan kijken, en die schrijven duidelijk dat de CDN niet geschikt is voor fietsen met middenmotor. Ik durf toch aan te nemen dat ze dat bij de fietsenbouwer weten. Maar ik vraag het na voor ik bestel.