Nieuwe e-bike Norta B3040

Ik sta op het punt deze fiets te kopen. Ik weet dat Norta niet zo populair is, maar mijn fietsenboer in mijn straat is er erg over te spreken, en beweert dat ze soepel zijn met garantie en service.

https://www.norta.be/nl/e-bikes/b-3000-serie/b-3040

De fiets wil ik kopen voor een lange periode, en ik ben wat allergisch aan onderhoud en vooral kettingen. Verder wil ik geen batterij onder de baggagedrager.

Dan kom ik in een iets duurder segment, maar ik vind wel dat deze correct geprijsd is tov andere merken.

Het gebruik: vooral eens een boodschap, en een rit in het weekend van 30-50km.

Ik heb ook gekeken naar Velo de Ville, Victoria en Trek, maar dan is het altijd een paar honderd euro meer, en dan moet ik 15km verder naar de fietsenboer.

Zitten er in deze config zwakke elementen?

Die fiets kan ik niet beoordelen, maar de garantie wordt niet door de fabrikant verleend, maar door de verkoper. Dat is al zo sinds 2009. Dus daar moet je vertrouwen in hebben.
Wat betekent: “ben wat allergisch aan onderhoud en vooral kettingen.”? Kettingen zijn over het algemeen (bij een fiets) het onderdeel dat het eerste verslijt. Dat zal ook niet (snel) veranderen door technische ontwikkelingen. Sommige mensen (en dat zijn er best veel) denken nog altijd dat kettingen niet verslijten.
Een middenmotor stelt hoge eisen aan de ketting. Gaat het daarover? Tandriemen verslijten trouwens ook.

Ook al geen e-bike specialist maar waar mijn oog op valt is de achternaaf:

Dat artikel geeft dan ik goede informatie maar wat ik wel mis is informatie over hoe betrouwbaar die Enviolo N380 naaf is. Op het Internet is wel wat te vinden maar dat is meestal voor de oudere 360 naaf.

Inderdaad zoals @Sjef al aan geeft, ook een riem, heeft niet het eeuwige leven. Dit lijkt een CDN riem te zijn en, heel moeilijk te zeggen, die gaat dubbel? zo lang mee als een ketting.

Mocht je vinden dat die te kort mee gaat, neem dan als je hem (laat) vervangen een duurdere CDX riem. Een riem vindt ik een duidelijk voordeel bij slecht weer, het wordt allemaal een stuk minder vuil.

CDX is nu zowat de standaard op e-bikes.

Dat die minder onderhoud vraagt is wel duidelijk, maar niks heeft het eeuwige leven.

Wat en enviolo betreft, de meeste problemen lees je over het automatisch schakelsysteem. Dat zit niet op deze fiets.

Op duurdere e-bikes zijn CDX wel standaard zijn maar de website zegt het niet en het plaatje doet vermoeden dat de riem niet blauw is, vandaar mijn gok dat het CDN is.

Ik ben nog eens op,de site van gates gaan kijken, en die schrijven duidelijk dat de CDN niet geschikt is voor fietsen met middenmotor. Ik durf toch aan te nemen dat ze dat bij de fietsenbouwer weten. Maar ik vraag het na voor ik bestel.

Ondertussen heb ik deze fiets, en heb er op 2 maand een kleine 1000km mee gereden.

Ik vind het nog altijd een droomcombinatie, die riem en de enviolo.
De riem heb ik onderussen eens afgesopt als iik de fiets gepoetst heb, en dat is toch een stuk makkelijker dan een ketting. Ben heel tevreden over de Bosch motor en het bereik.

Minpuntjes waren dat na 200 km een paar spaken wat los stonden, en dat er wat speling zat op het balhoofd. Dat heeft mijn fm met de glimlach opgelost.
En ja… een keer lek gereden doordat de binnenband ontploft was. Moet gekneld gezeten hebben tussen de velg en de buitenband. Zat een scheur in van 30 cm.

1 like

Bedankt voor de feedback, dat zouden meer mensen moeten doen! Dat van die spaken en balhoofdlagers is gebruikelijk. Dat van die binnenband zeker niet.

Die binnenband steek ik op een foute montage.
Ik was toen ca 15km van huis en toen heeft de pechverhelping (Touring wegenhulp) me er een nieuwe Gaadi binnenband in gestoken.

Hallo allemaal, ik gebruik dit bericht om ook een vraag te stellen over een Norta-fiets. Ik wil een B-2500 van 2019 kopen, met en Active Line Plus motor, 500W accu en 2700 km. De autonomie met volledige lading en Turbo-optie is ongeveer 40 km. Het lijkt me een beetje laag, dus ik vraag me af of de batterij misschien al in slechte staat is. Kan iemand adviseren? Bedankt!

Op turbo is dat niet abnormaal.

Op tour zou je met een gezonde batterij rond de 80-90 km moeten uit komen.

Maar als je voordien een paar “onzuinige” ritjes gedaan hebt, dan geeft die veel minder aan.
Ik zou die durven kopen hoor.

Dat weet je niet. Onze ervaring met de jaarlijkse gebruikerstest is dat je op vlak parcours en rustig meetrappen ongeveer 15 km per 100Wh haalt met volle ondersteuning en 10 km per 100Wh op het zware testparcour in Dorwerth met de italiaanse weg.

Je kunt 2 dingen doen. De accu laten doormeten. Of een lange testrit maken om meer zekerheid te krijgen. (en de fiets checken bv op aanlopende remmen of veel te zachte banden).

De nieuwste CDX riemen zijn niet meer blauw