Nieuwe fiets, welk type, Hybride, Race of MTB?

Allereerst goedenavond,

Mijn naam is Wim en ik wil een nieuwe fiets kopen maar heb moeite de uiteindelijke keuze te maken. Aangezien ik op dit forum een aantal fijne reacties zag op vragen, dacht ik, laat ik ook een poging wagen. Wat zoek ik? Ik heb in de schuur een oud beestje staan, een Giant stadsfiets welke prima is voor de dagelijkse boodschappen, een ritje naar station of evt naar het werk (20km heen en 20km terug).

Omdat ik het afgelopen jaar fiks ben afgevallen met nieuwe leefstijl i.c.m. veel wandelen zoek ik een actief verdrijf naast het wandelen aangezien ik inmiddels 25 a 35 km loop en dat duurt langer als dat ik soms de tijd heb :). Graag zou ik meer gaan fietsen maar er zijn dan meerdere opties, namelijk ik koop:

  1. Een Hybride fiets. Voordelen: comfort, slot aanwezig dus te gebruiken naar mijn werk (geen veilige stalling), geĂŻntegreerde (naaf)verlichting aanwezig. Nadelen: Niet zo sportief als een sportfiets, kan er niet evt onverharde paden mee op wat ik wellicht wel wil gaan doen.
  2. Een Racefiets voor verharde wegen. Voordelen: Sportief, lekker toeren in de avonduren en weekenden. Nadelen: Vaak geen mogelijkheid tot goed slot, verlichting niet aanwezig of met losse onderdelen en een erg lage houding welke ik vooralsnog niet prettig vond. Vandaar dat ik een recht stuur prefereer in mijn keuze.
  3. Een MTB. Voordelen: Veel inspanning in korte tijd, compleet andersom aan het wandelen. Nadeel: Door de dikke banden vaak niet goed inzetbaar op lange afstanden? Wederom ook het gemis aan slot, verlichting etc.

Andere afwegingen.
Ik ben geen sleutelaar en wil de fiets 2 x per jaar wegbrengen voor onderhoud bij zaak in de buurt. Liever betaal ik iets dan dat ik het zelf doe of zelfs erger maak.
Ik zal de fiets voornamelijk gebruiken vanaf maart tot en met oktober, jawel, een mooi weer fietser ;).
Budget: inclusief slot, verlichting etc MAX 1250 a 1300 euro maar een goede goedkopere optie is zeer welkom eventueel :).
Ik ben 1.87 en momenteel 104kg. Dar zal nog maximaal 10kg afgaan vermoed ik zo.

Ok, wat heb ik zelf tot nog toe gevonden.

  • Hybride fiets: https://www.jonico.nl/cannondale-tesoro-2-black-2018-cannondale-6399 . Ik heb hierop een klein ritje mogen maken, ik had gevraagd om een sportieve hybride fiets. Ik vond hem fijn rijden met redelijk wat comfort voor zover je dat kan zeggen na 5 minuten fietsen. Wel vermoed ik dat er ook goede goedkopere opties zijn?
  • Racefiets (excuus als ik de verkeerde term gebruik): https://www.jonico.nl/cube-sl-road-race-iridium-green-2018-cube-6366 . Ook hierop heb ik even gereden. Wat een verschil qua comfort tov de Cannondale maar tevens wat reageert deze fiets fijn op elke aanzet. Het rechte stuur vind ik erg fijn tov een echte racefiets.
  • MTB: Hier heb ik echt moeite mee, de banden zijn me vaak te dik en liefst heb ik een fiets als de Cube SL Road Race maar dan evt ook geschikt voor off road zo nu en dan zoals een ritje door de bossen. (Midden Nederland).

Bovenstaande fietsen zijn voorkeuren omdat ik die in mijn handen heb gehad. Mocht je een ander merk of wat dan ook in gedachten hebben, schroom niet. Alvast bedankt voor het lezen en een evt advies!

Vraag is duidelijk. Zoals je in vele andere topics kunt lezen lopen dikke banden lichter en zijn veel comfortabeler dan dunne jongens. De Cannondale is meer op comfort ontworpen en zal waarschijnlijk ook dikkere banden aankunnen. En dan heb ik het niet over noppenbanden zoals op een mountainbike. Lastig op asfalt. Ik denk meer aan Schwalbe Big Apple of Big Ben 50-622. Zelf meer dan 30000 km ervaring en voor altijd verknocht. De vermelde wielmaat 255 is overigens totale onzin.
Dat de Cube SL (een kale hybride, geen racefiets) nogal oncomfortabel rijdt (tenminste dat lees ik toch?) komt door de smalle banden. Schwalbe Kojak in 35-622 is in werkelijkheid max 32mm breed. Met jouw gewicht zijn zulke dunne bandjes af te raden, want die moeten dan wel heel hard opgepompt worden.
Je koopt een fiets niet vanwege de banden. Banden zijn een slijtageartikel. Op de meeste velgen passen bredere en smallere banden. De Cube SL heeft ruimte voor wat bredere banden, maar bij 42-622mm is het wel op. Maar dat scheelt al een hoop. Niet op alle frames is het monteren van spatborden en/of bagagerekken eenvoudig of uberhaupt mogelijk. Daar moet je wel op letten.

Hoi Sjef. bedankt voor je snelle antwoord.

Foutje van mijn kant, ik bedoelde met minder comfortabel de complete zithouding. Ik moet gewoon nog wennen aan een hoog zadel tov stuur ivm een stadsfiets ;). Niet de dikte van de banden.

Wat jij overigens zegt met noppen bij mountainbike, dat is precies wat ik bedoelde met minder geschikt voor de weg. Thanks voor het duidelijk maken.

Heb je naast bandenadvies ook een idee welke fiets goed past bij mijn wensen?

Of je op een fiets lekker zit, is alleen door jezelf te bepalen. En uiteraard is er vanwege het verschil tussen stadsfiets en sportieve fiets een gewenningsperiode nodig. Afhankelijk van je lijf en leeftijd kun je je meer of minder aanpassen. Ook moet je een keuze maken tussen een kale fiets en een met spatborden en drager. Of je laat de verkoper die aanpassingen regelen, mits dat kan, natuurlijk. Dat laatste is niet altijd digitaal te beoordelen.
Eigenlijk zijn er heel veel sportieve fietsen die jou kunnen passen. Gezien je gewicht is de mogelijkheid van dikke(re) banden en een niet te diepe zithouding - het beste: stuur en zadel ± op hetzelfde niveau- een belangrijke pré. Wil je velgremmen, schijfremmen, een versnellingsnaaf of een derailleur? Wil je naafdynamo of batterij licht?
Zo is de keuze wat in te perken. Bovendien wordt je keuze beperkt door je keuze om de fiets te laten onderhouden. Veelal zal je dan bij voorkeur een fiets bij die handelaar kopen. En dat beperkt je keuze uiteraard flink. Tenzij hij het geen probleem vindt om andermans spullen een beurt te geven, tegen uurtarief uiteraard. Zoiets moet je van tevoren afspreken.
Wat vind je van deze fiets: https://www.stevensbikes.de/2018/index.php?bik_id=112&cou=NL&lang=nl_NL

In je eerste bericht link je naar twee fietsen van Jonico Fietsmegastore, mag ik daar uit begrijpen dat je bij hun de fiets zou willen kopen? Zo ja, dan beperkt dat de keuze en is het makkelijk mee te denken.

Zou mooi zijn maar hoeft niet. Ik ben daar geweest, werd prettig geholpen en ze zitten redelijk in de buurt.

Maar ik zit niet vast aan ze.

  • Ik wil goed kunnen remmen, het type maakt me niet veel uit. Ik lees op diverse fora voor en nadelen van beide.
  • Derailleur schakelt soepeler als ik het goed heb? Lijkt me wel fijn.
  • Een naafdynamo lijkt me heerlijk maar op een sportieve fiets is dat sowieso wel een issue begrijp ik.

Ik ga eens kijken naar je link.

Mooie fiets, meer een in de category van de Cannondale als de sportievere variant waarmee ik evt ook off road zou kunnen. Maar dan voor een prettiger prijssetting al zit er dan wel wat verschil hier en daar.

De Giant Tough Road SLR 0 bied je met de SRAM GX groep een “one by eleven” aandrijving. Geen voorderailleur, alleen achter schakelen en een narrow-wide kettingblad zodat de ketting er nooit afloopt. En lekker licht. Ik heb zelf met die aandrijving inmiddels twee jaar ervaring op een sportieve hybride, ook met GX componenten. Ben enthousiast.
Ook bredere banden: je kunt zo een veldweg insturen.
https://www.giant-bicycles.com/nl/toughroad-slr-0

Dank je, deze gaat op de lijst er bij als interessante optie, al is hij iets te hoog in prijs. https://youtu.be/28L6Irvtlhc

Vandaag nog in een winkel geweest en daar de Cannondale Tesoro, een Bulls Urban 27S en de Cube Road SL 2018 getest.

De Cannondale reed voor mij het lekkerst. De Bulls was zeer zeker niet slecht maar het schakelen zat een flinke vertraging op tov de Cannondale. Prijsverschil was daar ook wel naar vermoed ik, 1299 om 949 (aanbieding, was eerst 1200).

De Cube is echt een compleet andere fiets. daar moet ik echt over nadenken.

Ondertussen beginnen de Stevens Fietsen, en dan meerdere modellen me echt aan te spreken. Ergens deze week even langs een winkel om verschillende modellen te bekijken/proberen.

Dat de Bulls zoveel trager schakelt is beslist te wijten aan de schakelgroep, die is minstens twee niveaus lager dan van de Cannondale. Alles heeft zijn prijs…
Je pakt het grondig aan…! En zo moet het ook, het blijft heel veel geld.

Ik vind het alleen moeilijk in te schatten bij de Stevens waar het kantelpunt ligt qua prijs en kwaliteit. Zit allemaal vrij dicht tegen elkaar aan.

Wel hebben ze een variant met verende voorvork (de niet light versie), wellicht daar eens naar kijken ook of die enigszins de bossen in kan en onverharde wegen op.

Dat is handig: een andere keuze maakt je niet gelijk bankroet. Kies wat je nodig hebt. Over een paar maanden ben je de aanschafprijs vergeten!

Klopt als een bus, de vraag voor mij is, is de 7 de 300 euro meer waard als de 6. Maar eens gaan kijken bij 12gobiking van de week.

En ga ik voor de vaste voorvork voor normaal gebruik of prik ik een verende mee om zodoende ook soms offroad te kunnen gaan. Leuke keuzes voor de boeg.

In additie, de Pegasus is nu in de aanbieding.

https://www.12gobiking.nl/pegasus-premio-ultralite-30v-2018 Ziet er prima uit qua onderdelen etc, of zie ik iets over het hoofd? Want dan zal de keuze tussen te Pegasus en de Stevens gaan, mits beide lekker fietsen voor mij.

Even een selectie gemaakt en een 4-tal fietsen welke het kunnen worden naast elkaar gezet.

2 in het budget wat ik eigenlijk wilde doen. Tussen de 1000 en 1200 euro. 1 met velgremmen zonder verende voorvork (Stevens Lite 6x) en eentje met schijfremmen en verende voorvork (de Stevens Tour). Daar moet ik nog goed over nadenken en ze proberen in de winkel.

Daarnaast 2 duurdere modellen, de Pegasus Premio en de Stevens lite 7x. Wat ik me afvraag, ga ik het verschil in Shimano XT merken? Input zeer welkom, niet alleen over de Shimano XT maar ook over evet ervaring (ook in je omgeving) van deze fietsen.

Wat een mooi overzicht!
De kwaliteit van XT betaalt zich op de lange termijn. Ik ben de details kwijt, maar heeft de 7x lite niet alleen de achterderailleur van XT? Indien ja, dan is dat wat mij betreft geen koopargument. Het prijsverschil met de 6xlite komt door de verende vork en de schijfremmen.
Op de testdagen in 2017 heb ik (en nog 9 testers) onder andere op 2 Pegasus fietsen gereden, een met een versnellingsnaaf en een met derailleur. Meerdere testers, ik ook, vonden het een logge, trage fiets. Waarschijnlijk is hij veel zwaarder dan de Stevens fietsen. Proberen dus!

Hoi Sjef, bedankt voor het compliment.

Ik zit nu te wachten bij 12gobiking tot mijn fiets klaar is. Ik heb de pegasus getest en werd daar niet gelukkig van, alsof de fiets niet direct luisterde.

Tevens de Stevens getest en die was veel fijner net als de Cube Kathmandu exc. Die laatste reed niet lekker maar nadat ik ze verzocht had om de banden op te pompen reed deze als een zonnetje. Qua uiterlijk een stuk minder als de Stevens maar de lockable verende voorvork, de afzonderlijke onderdelen enil de manier waarop de fiets reageert op wat ik doe heeft me doen besluiten voor deze Cube Kathmandu exc te gaan. https://www.12gobiking.nl/cube-kathmandu-exc-2167?gclid=Cj0KCQjwv-DaBRCcARIsAI9sba-DwyHhMixKMpXb-8Fb8z8xZnKQw2PIaDCSrLbu4d5rO02zt3BCPI4aAh_3EALw_wcB

Over 3 kwartier is deze klaar incl gemonteerd slot, kabel, bidons en telefoonhouder.

Super bedankt voor je hulp, sommige opmerkingen van je hebben mij in de waarschijnlijk juiste richting geslingerd. En ja, de fiets is 15kg maar ook al ben ik inmiddels bijna 70kg afgevallen, er mag nog wel meer af voor ik mag klagen dat mijn fiets te zwaar is.

Zometeen 25km naar huis fietsen, lekker!

Heel leuk, graag gedaan en veel fietsplezier!
Sjef

1 like