Nieuwe fiets woonwerk

Na 15 jaar is mijn goede oude Batavus Kayenta overleden.
Ik had hem een paar weken geleden de laatste service beurt gegeven waar duidelijk gemaakt werd dat hij eigenlijk echt op is.
Gisteren liep mijn vrijloop vast waardoor het fietsen lastig is.
De fietsenmaker gaf aan de vrijloop in Nexus naaf zit waardoor er eigenlijk een nieuwe naaf in moet.
Tijd voor vervanging dus.
Ik fiets 20 per dag. Gemiddelde fiets snelheid is rond 25 km/h.
Maar wat moet ik kopen? De fabrikanten hebben niet stil gezeten zeg.
Bij de fietsenmaker ben ik er achter gekomen dat ik voor een normale ketting (geen band) met normaal derrieur moet gaan omdat dit makkelijk zelf te onderhouden is. Verende voorvork is niet nodig.
De keus kwam toen op een Giant anytour RS2 (899).
Maar ik twijfel over schijfremmen. Het feit is dat de fiets vaak buiten staat en ik zie er nu geen voordeel van in. (Op mijn mtb heb ik schijfremmen en daar zie ik voordeel van, want blubber en lange afdalingen. Op een stadsfiets zie ik eigenlijk alleen nadelen).

Budget is rond 1000 euro +/- 150 euro.
Ik hoor goede verhalen over de Nexus 8 naaf.
Ik heb nu een naaf dynamo, dat is wel makkelijk.

1 like

Heb je topics van de vele voorgangers hier al eens nageplozen? Dezelfde vraag wordt geregeld gesteld.
(Bijna alle) fietsfabrikanten willen ons aan de schijfremmen helpen. In de stad inderdaad onzin.
Suggestie: een Stevens: veel waar voor het geld: https://www.stevensbikes.de/2019/index.php?bik_id=75&cou=NL&lang=nl_NL
Met Nexus 8 naaf: https://www.stevensbikes.de/2019/index.php?bik_id=67&cou=NL&lang=nl_NL

1 like

Waarom?
Ik begrijp dat niet.
In de stad moet je vaak remmen, en af en toe ook nog stevig.
Ik zie alleen maar voordelen in schijfremmen.
Wat zie ik over het hoofd?

Schijfremmen zijn echt goed als ik met 45 de heuvel af kom met plassen.
In de stad heb ik met mijn rollerbrakes nog nooit 1 keer gehad dat ik remkracht miste.
De fiets gaat buiten staan dus schijven gaan wellicht roesten. Als ze nat zijn piepen ze (hard). En ze kunnen in reguliere fietsen standaard krom worden.
Afgezien dat velgremmen de velg slopen zie ik geen meerwaarde voor een stadsfiets met schijfremmen.

De Stevens is mooi geprijsd.
Daar ga ik naar kijken. Budget heeft wel meer ruimte eventueel.

Los van het bekende piepen en aanlopen ontstaan er alleen al door de montage van schijfremmen, zowel in voor- als achterwiel in het spaakwerk (links) een paraplupatroon, weliswaar in geringere mate dan door de cassette rechts, maar toch. In combinatie met een derailleur staan daardoor de spaken achteraan vrijwel recht. Een hele slechte zaak.

OK.
Schijfremmen vragen dus om een goed gespaakt wiel icm een velg met gericht voorgeboorde spaakgaten…
Maar zo`n wiel kan worden gemaakt.

Je kan het het schijfremsysteem niet aanrekenen dat het in een slecht gespaakt wiel is gemonteerd.

1 like

Ga je inderdaad het onderhoud (ketting smeren, ketting/tandwielen vervangen) zelf doen en zo ja, heb je daar al ervaring mee? Wat voor fietser ben je, fiets je ook bij regen en sneeuw?

Oké ik ga voor de Batavus dinsdag exclusive. Deze lijkt alles te bieden wat ik wil en nog binnen budget.
Nu alleen kijken of mijn lokale dealer deze kan leveren.

Mijn lokale (Premium) Batavus dealer vertelde mij destijds dat Batavus de productie voor de maand juni gepland zou staan (deze maand dus) Dus dat moet goed komen, zou ik denken.

Ik heb de jankende en kreunende schijfremmen van een gezinslid gerepareerd door de schijf te demonteren en de (6mm) gaten met een 8mm boor te ‘verzinken’ aan allebei de kanten. Even aantikken met de boor is voldoende.
Ketting smeren: ik gebruik de laatste tijd Dr Wack teflonspray (halen bij de Louis, motorwinkel) S100 DryLube. Fantastisch spul. Blijft lang zitten, water en vuil vallen er zo vanaf. Schakelt als nooit tevoren.
Ik overweeg een Giant RS2 als vervanger van de MTB waar ik niet comfortabel 80 km op fiets.

In dit topic is dit je eerste bericht. Het zou wel nuttig zijn, wanneer wij, de forumleden, kunnen begrijpen waar je bericht over gaat. Met je bericht zoals het nu er staat, wordt niemand ook maar enigszins wijzer.