Nieuwe Gazelle bouwjaar

Hallo Allemaal,

Na jaren wil ik toch weer gaan fietsen en wil dan ook gewoon een echt goede fiets hebben. Nu zit ik te kijken naar de Gazelle Eclipse C8 ltd. Echter zie ik dat fietsen uit voorgaande jaren goedkoper zijn. Zo zie ik een 2015 model voor €690 terwijl het 2017 model voor €765 te koop is. Zit daar nou nog een ander verschil in dan de kleur lak die ze hebben gebruikt?

Verder heb ik ook gekegen naar de Gazelle Chamonix C8, behalve dat deze duurder is en 500gr lichter en een andere koplamp heeft heb ik geen verschillen gevonden.

Voor mij viel de keuze op deze fietsen omdat ik een degelijke onderhoudsarme fiets wil waar ik wel lekker op kan touren. Ik wil meer bewegen en het zou mooi zijn om heel regelmatig (enkele keren per week) er op uit te trekken. Maar ik ga nu ook weer geen hele dagen op de fiets zitten.

1 like

Om met je mee te kunnen kijken naar de genoemde modellen is het wel handig te beschikken over de links naar die modellen. Dus: als je die hier in je reactie plaatst (kopieer en plak), kan er gericht gereageerd worden. Los daarvan zijn overjarige modellen altijd goedkoper en meestal is er een groter verschil dan €75,-. Dat is nogal mager.

Oh ja de links. Dit is de Gazelle Eclips:
https://www.gazelle.nl/fietsen/eclipse-c8-ltd
en dit is de chamonix:
https://www.gazelle.nl/fietsen/chamonix-c8/

Verschillen tussen diverse jaargangen kan ik zo niet beoordelen. Beide modellen zijn voorzien van verende elementen in de vork en de zadelpen. Voor een fiets waar je tochten mee gaat maken, niet echt aan te raden spullen: zwaar, duur en kwetsbaar (fiets weegt 20kg!). Effect is er nauwelijks. Het gaat eventueel om dempen van de schokken en dat doen die dingen niet. Dikkere banden hebben meer effect. Een verende vork werkt tegen je trapenergie in.
Laatste tip: het spatbord met de ingebouwde lamp is ook een afrader. Is de koplamp stuk (gestoten/vernield) moet je de hele component vervangen. Kost een paar centen. En hoe lang blijft Gazelle die dingen nog maken? Ieder jaar maken ze andere modellen. Een losse koplamp zoals bij de Chamonix is practischer en goedkoper.

Maar welke fiets dan wel?
Want ik had eerst naar de test op deze website gekeken:
http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/testkees/toerfietsen
Daar leek de Batavus San Remo me een mooie alleen kwam ik er achter dat die V brakes heeft en ik wilde liever wat onderhouden armer, roller brakes.
Dus daar kwam de Gazelle Chamonix om de hoek en bij de dealer er even op gereden. En ook even vergeleken met een fiets die geen premium naaf heeft en daar zat toch echt verschil in.
Toen ik op de website van Gazelle keek kwam ik die Eclips tegen die dezelfde naaf en remmen heeft en dacht dat dat dan dus een mooie zou zijn.

Wat kan ik dan het beste doen met een budget van €1000. Een fijne onderhouden arme tourfiets. En het liefste koop ik een dames model. En geen mountain bike zit/model. Een stadsfiets is naar mijn idee stabieler.

Rollerbrakes remmen altijd, ook als je niet remt. Wil je dat? V-brakes remmen heel wat beter en alleen als jij remt. Nieuwe remblokjes iedere 3 jaar? Hoe erg kan dat zijn? Ieder zijn meug.
Een fiets met lage instap is inherent instabiel. Ieder zijn meug.
Voor €1000,- heb je inderdaad heel veel keuze.

Tja als je het op die manier bekijkt dan remt een naaf versnelling ook zo’n 8%, als ik de statistieken daar van goed begrepen heb.
Maar goed om te weten dat die blokjes maar eens in de 3 jaar vervangen hoeven te worden. Mijn fietsen kennis is ca 20 jaar oud en die dingen van toen zag je voor je ogen zo ongeveer verdampen.
Echter hier: http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/testkees/kooptips/welke-remmen zie ik niet staan dat die remmen altijd remmen. Dat zou dan toch bij de nadelen van die dingen moeten staan.
Maar bij de V brakes staan ook geen echte nadelen genoemd. Ik had het idee dat dat type rem het minder goed zou doen bij nat weer. Dat was vroeger immers ook zo dat als je remde met nat weer het 2x zo lang duurde voor je stil stond, bij de remmen met blokjes op de velgen.
En lage instap, laatst had ik een gekneusde rib en toen merkte ik dat een lage instap er fijn zou zijn geweest. Verder kan ik mij erg goed voorstellen dat bij ongelukken zo’n stang erg naar kan uitkomen. Verder is de materiaal kennis erg toegenomen de afgelopen jaren en zou ik me kunnen voorstellen dat het nu wel mogelijk is om een stijf frame te maken met de materialen die er nu zijn en een lage instap te hebben. En wat ik met stabiliteit bedoel is de manier van sturen en rijden. Als ik erg graag ongelukken wil maken moet ik op een mountain bike of een race fiets gaan zitten. Maarja dat is iets wat een ras fietser zich misschien niet kan indenken.

Maar ik kwam hier om een idee te krijgen wat een goede keuze is voor mij. Dus zal ik het nog een keer proberen uit te leggen.
Ik ben opzoek naar een fiets die lekker fietst op afstanden om te touren. Een fiets die onderhouds arm is, een rechte zit heeft, licht loopt en een lage instap heeft.

Duidelijk. Rollerbrakes hebben stalen rollen die altijd in vet meedraaien. Dat is remmen. Recht zitten is je spieren (hamstrings) niet aanspannen en dus geen kracht kunnen zetten. Bij wind tegen, weet ieders lichaam wat te doen: namelijk voorover buigen, dus spieren aanspannen en dus kracht kunnen leveren. Over jouw fietskeuze kan ik je niet verder helpen.Wie wel?
Ik beperk me tot het volgende: nadeel van V-brakes is het belang van het nauwkeurig monteren (montagetijd dus).
“Vroeger bij nat weer duurde het lang voor je stil stond.” Klopt: stalen velgen! Ondingen! En dat was heel lang vóór de V-brake! Ik had in 1960 al alu velgen. Staal was echter goedkoper. Dus bleef staal de keuze van de fabrikanten.

Na veel lezen op dit forum ben ik bij deze uitgekomen:

De sensa strada.
Wat het type frame weet ik het nog niet. Hier vond ik het verschil tussen dames en heren fietsen:

Mijn lichaam heeft veel langere benen dan zou moeten, ca 10 cm te lang. Dat maakt ook dat de spieren te kort zijn. Het is mij nooit gelukt om die blijvend op te rekken. Dus misschien is een dames frame dan nog niet zo gek.
De fiets heeft de keuze tussen geen verende voorvork of wel. Na wat ik hier heb gehoord dus geen veer. En hydrolische remmen.

Bedankt voor je advies en geduld.

Goede keus Jelbert!