Nieuwe (stads)fiets gezocht

Op dit moment fiets rij ik een oude, normale herenfiets die ontzettend zwaar trapt. Daarom zoek ik iets lichter voor in de stad, woonwerk verkeer (25km per dag) en daarnaast voor de wat langere afstanden. Daarbij denk ik zelf aan de volgende eisen:

• Stadsritjes, wil er ook gewoon de boodschappen op kunnen doen
  • Woonwerk verkeer van +/- 25km per dag
  • Langere, reactieve ritten in de weekenden / avonden
  • Minimaal 7 versnellingen
  • Sportief ogend model

Nu ben ik al langs gegaan bij de fietsenboer, waarbij ik naar een normale herenfiets ging kijken. (Gazelle Esprit) en hoewel dit prima rijd lijkt het me toch niet sportief genoeg. Nu heb ik ook de Gazelle Vento T24 geprobeerd en dit reed al een stuk beter met meer controle. Echter wel meer onderhoud en met 700eu iets boven mijn budget. Opzich ben ik bereid dit op tafel te leggen, maar vroeg me af of de echte kenners nog tips of alternatieven hebben.

Ruim onder de €700,- is er weinig te vinden, waarmee je dag in, dag uit, 25km betrouwbaar kunt wegtrappen. Dat is voor jouw plannen, incl. het weekend, altijd meer dan 7000 km/jaar. Dat vraagt om een betrouwbare fiets. En dat kost meer. Die Gazelle Vento ken ik niet uit ervaring, maar op basis van de specificaties merk ik het volgende op. Voor een lichtlopende fiets is de Shimano 7v versnellingsnaaf niet aan te raden (hoge weerstand in de naaf). Eveneens is de verende vork een afrader: gewicht (ca. 1,5kg extra), onderhoud, gaat ook in de dwarsrichting bewegen en kost trapenergie. Dempen doet zo’n spiraalveer niet en daar gaat het om.
Het lichtstlopende is een fiets met derailleur. Om de kosten dan te beperken kun je het beste zelf het onderhoud doen. Het extra onderhoud valt mee, tenminste als de fiets dan wel binnen staat, ook overdag.

Als je ook in honde-weer op de fiets naar het werk wil, is derailleur systeem af te raden. Ook uit kosten oogpunt. Het is vergeleken met een Shimano 8v naaf wellicht goedkoper in aanschaf, maar je mag met zo’n jaarkilometrage én jaarrond weersomstandigheden rekenen op meer onderhoudskosten van je casette lijkt me. Hooguit als je alles zelf kunt doen bespaart het mogelijk nog iets, of kom je na een aantal jaren fietsen op netto hetzelfde uit…

Dit tov af en toe een nieuwe ketting voor je 8v naaf (die heb je al heel erg goedkoop maar ook duurder uiteraard)

Komt nog een praktisch punt; als het slecht weer is geweest ga je dan telkens trouw de ketting en tandwielen steeds goed schoonmaken? (je hebt immers meer te doen in het leven :grinning: )

Mijn ervaring met slecht weer in woon-werk verkeer: in een slecht jaar: 10 keer in de stromende regen. In een goed jaar: 5 keer per jaar kletsnat.

Wel binnen je budget en lekker licht: Giant Escape City

En als je echt tegen het onderhoud van de ketting aan kijkt, dan is een CDX riem een goed idee, maar 700€ is dat nogal utopisch.

Ik zou echt je budget iets optrekken, dan krijg je direct terug in levensduur en minder onderhoud.

Met 70000km per jaar zal je sowieso elk jaar een 2 tal kettingen verslijten, en om het1.5 jaar een set tandwielen. Als je dat laat doen kost je dat ook ca 150 € per jaar.
Op de goedkoopste fietsen staan ook de goedkoopste banden, en je wil dan wel banden met een goede lekbescherming.
Ik zou ook kiezen voor schijfremmen, dan blijven je velgen heel, en blokjes vervangen is makkelijker.

Een tweedehandse fiets met betere componenten kan dan misschien een betere keuze zijn.

1 like

Dit is zo’n zin die iedereen van anderen overschrijft. Na ca. 25 jaar en ruim 100,000 km met velgremmen heb ik nog nooit een velg hoeven te vervangen. Je koopt de blokjes die verslijten, dan blijven je velgen heel.

Bedankt voor alle reacties. In de winkel leek het alsof het bij de derailleur een kwestie was van 'even de ketting en de tandwielen schoonmaken. Dat is wel iets meer werk dan?

Die escape city ziet er ook goed uit, zeker voor de prijs, alleen is die helaas uitverkocht en zou de fiets toch graag even proberen in de winkel.

Het budget is al iets uitgebreid. Ik zou voor een tweedehands kunnen kijken, maar dan zou ik mijn budget zelf iets moeten verlagen om eventueel (achterstallig) onderhoud te betalen. Eventueel toch nadenken om het nog uit te breiden.

Naar wat voor soort fietsen zouden jullie aanraden om te kijken? Als er een bepaald soort is zou ik zelf nog even op onderzoek kunnen gaan wat hier in de buurt te vinden is.

In de buurt wilt kopen, goed idee als je daar ook het onderhoud wilt laten doen en de garantie loopt ook via de verkoper van de fiets.

Je kan prima tweedehands fietsen kopen, maar het probleem is dat je redelijk wat kennis nodig hebt om een goede keus te kunnen maken. Niet echt een probleem bij goedkopere fietsen maar een grotere uitdaging bij duurdere fietsen tenzij je ze onder de garantie van de verkopende fietsenmaker koopt.

Wat betreft ketting of riem/kettingkast: Fiets je alleen bij mooi weer of ook bij regen en sneeuw?

En toch heeft mijn zoon op een oude fiets een velg gehad die gewoon doorgescheurd is doordat ze te dun geworden was.
Het probleem wordt groter als je een slag in je wiel krijgt, dan zit je met een velgrem meer in de problemen dan met een schijfrem.

Als ik lees dat iemand een fiets dagelijk wil gebruiken voor woon-werk, dan denk ik direct: dat mag iets meer kosten, en je wil een super betrouwbare fiets. Een paar 100€ extra voor schijven, een betere naaf of een onderhoudsvrije aandrijving mogen dan eigenlijk geen probleem zijn. Je spaart dat toch zo uit aan benzine.

Als je de ketting regelmatig (ca. 200 km) schoonmaakt en smeert kun je de tandwielen met rust laten. Ik doe niets aan de tandwielen. Ruim 100.000 km praktijk. Werkwijze: natte plek Dasty in stuk laken, over de vier kanten van de ketting halen. Daarna even met droge lap nawrijven. Dan smeermiddel aanbrengen. Dunne olie smeert goed, maar hecht slecht en trekt veel vuil aan. Mijn tip: niet mineraal middel zoals Icewax, op was-basis dus. Mijn kettingen (KMC 9speed) gaan 4000 km mee tot 0,75% verlenging. Dan is het nog mogelijk om door te rijden op dezelfde cassette. Vooral van belang bij de duurdere cassettes. Cassettes die net zoveel kosten als de ketting vernieuw ik samen met de ketting.
Na een natte rit even drogen met een lap. Zonodig beetje smeren.

De bedoeling is vooral met mooi weer. Ik heb altijd nog een auto. Het gaat voor mij vooral om de dagelijkse beweging en zoals blackbelt aangeeft scheelt het in de kosten.

Zelf ben ik bij een dure fiets gewoon bang dat het gejat wordt. Vroeger al zeker twee fietsen aan verloren. Maar laten we eens goed doen en wat geld er bovenop gooien. Dan zit ik te kijken naar een Cortina Blau N7 of zelfs een basis model Brik Brut. Dat lijkt mij die 200eu extra het dan weer waard. Zeker qua design (onderdelen zeggen me niet veel). Nog andere suggesties in die prijsklasse?

Volgens mij wordt het gedoe met een derailleur wat overschat. Mijn zoon heeft 1*8 derailleur op zijn schoolfiets en fiets zo’n 6000km per jaar. Fiets staat altijd buiten. Het enige wat ik doe:
1 keer per jaar ketting+cassette vervangen (kost 25 euro) en zorgen dat de ketting gesmeerd blijft met een dikke olie.
Wat helpt met derailleur:
-Goed spatlapje voor zodat er geen vuil op komt van het voorwiel
-Zorgen dat de ketting altijd goed gesmeerd blijft zodat de ketting niet roest en zonder smering draait
-Groot/groot rijden voor de slijtage (met 1 blad voor geen issue, maar met drie bladen zoveel mogelijk het grote blad gebruiken.)
-Kettingscherm gebruiken (maar ik heb geen idee hoeveel vuil dat tegenhoudt)
-Niet schoonmaken (bespaart je een hoop gedoe, ergernis)
-Zelf ketting en cassette vervangen. Want anders wordt het al snel duur en is goed te doen. Ketting is ook makkelijk met de moderne sluitschakel (netjes inkorten en vastponsen vond ik altijd lastig).
-Vlakke racecassette monteren zodat je achter niet maar 1 of 2 tandjes gebruikt. (monteer voor mijn zoon altijd 13-26).

Kettingscherm houdt niks tegen, dat is enkel tegen vuile broeken.

In het algemeen: het volgende aandachtspunt. Nieuwe fietsen worden geproduceerd en vervolgens geleverd volgens een plan. Dit gebeurt zowel om productietechnische redenen: iedere maand uitsluitend uitvoering A en volgende maand uitvoering B, maar ook om financiele redenen. In principe zijn fietsen die geleverd worden al verkocht. Dit heeft tot gevolg dat er heel lange levertijden zijn. Een half jaar is geen uitzondering. Het woord uitverkocht betekent niet meer hetzelfde als 10 jaar geleden. Het is maar dat je het weet. En corona heeft dit alleen nog verder gecompliceerd.

Interessant. Ik en velen met mij zoeken dergelijke cassettes (in elk geval die met 13t beginnen ipv 11t). Ik kan ze niet vinden (behalve Shimano Ultegra). Jij kennelijk wel en voor weinig. Tip?

Met 9 speed bv https://www.rosebikes.nl/shimano-cs-hg50-9-speed-cassette-520184?product_shape=standaard&article_size=14-25

8 speed https://www.rosebikes.nl/shimano-cs-hg50-8-speed-cassette-13-26-44185?product_shape=standaard&article_size=standaard

Ik heb aantal jaren geleden ook nog een 13-23 8speed gekocht. Maar die wordt niet meer gemaakt.

Bedankt!

Dat hangt toch enorm af van de fabrikant…
Ik kan me inbeelden dat Batavus zo werkt, of Sparta, maar Velo de Ville werkt volledig op bestelling van de fietser. Je kan immers zo veel kiezen (20 kleuren, opties,…) dat op voorraad werken gewoon niet kan.
Ik kan me daarbij voorstellen dat ze bij Velo de Ville hun frames per container binnen krijgen, maar dan aflakken en afmonteren naar gelang er bestellingen binnen komen.
Norta werkt ook op die manier.
Het enige wat je krijgt is dat de leveringstermijnen oplopen als het aantal bestellingen oploopt natuurlijk.