Nieuwe (stads)fiets gezocht

Onlangs is helaas mijn oude trouwe Gazelle Orange gestolen (op klaarlichte dag pal voor de Albert Heijn!) en ben ik daarom opzoek naar een nieuwe stadsfiets.

Ik zoek een fiets voor met name woon-werkverkeer en af toe recreatief. Ik weet van mijzelf dat ik niet veel aan het onderhoud doe en mede daarom vind ik riemaandrijving een interessante techniek. Ik zoek een fiets voor rond een budget van €1000,-.

Na enig speurwerk heb ik een kleine selectie gemaakt:

  • Victoria Trekking 5.8D
  • Pegasus Urbano

Nu zag ik hier goede ervaringen over de Victoria Verzorging en onderhoud| Nieuw| Victoria 5.8D| Gates Riem.

Terwijl de Pegasus vorig jaar in de test van de Fietsersbond erg goed beoordeeld werd https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/stadsfietsen/snelle-fietsen-weinig-onderhoud/.

Gelukkig zijn er dealers in de buurt die deze fietsen op voorraad hebben, maar voordat ik een testrit ga maken was ik benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

Ik ben daarbij ook benieuwd naar:

  • Of ik op het goede spoor zit qua fiets, merk, model en aandrijving
  • De belangrijkste verschillen tussen de Pegasus en de Victoria (ik kom daar niet echt uit)
  • Hoe jullie de bouwkwaliteit vinden van beide merken/modellen?
  • (Extra) Slotentips

Alle input is meer dan welkom en zeer gewaardeerd!

Verreweg het belangrijkste is de houding waarin je wilt fietsen en of dat mogelijk is met de fiets. Dus een lange proefrit maken.

1 like

Ik weet niet wat je woonplaats is, hier in Amsterdam moet je zorgen dat je fiets altijd met een 2e aparte kettingslot (dus niet zo’n ketting die aan het bestaande Axa ring slot gaat) vastgezet wordt aan iets anders. Door het frame en liefst ook voorwiel heen.

Afhankelijk van welke stad kan je kiezen voor een duurder of goedkoper en minder goed slot.

Vuistregel: zorg ervoor dat je fiets vergeleken met andere net iets beter op slot staat. Fietsdieven kiezen de gemakkelijke en snelle roof. Als jouw fiets net iets beter vast staat, kiezen ze hopelijk een andere.

Verder heb ik jaren geleden besloten mijn fiets niet meer buitenshuis te laten overnachten (bijv op stations) Dan pak ik wel een keer de bus.

1 like

Op https://bigline.nl/fietsenwinkel staat er onder elektrische fietsen ook het merk victoria. Daar staat per fiets aangegeven wat de specificaties en voordelen zijn!