NS: Fietskaart duurder door Waddenfietsers

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/ns-fietskaartje-duurder-door-waddenfietsers/

De NS gaat in 2020 de prijs van een fietskaartje weer verhogen: van 6,90 euro naar 7,50 euro. De verhoging is volgens NS het gevolg van de populariteit van fietsen op de Waddeneilanden. In de zomermaanden moet NS extra lange treinen inzetten tussen Zwolle en Leeuwarden voor mensen die hun eigen fiets mee willen nemen…

De NS is ondanks de bemoeienis van een D66 corifee nog steeds een op en top ambtelijke organisatie: Meer reizigers betekent meer werk. En dat moeten we voorkomen.

Ik ben benieuwd wat een GroenLinks corifee op deze directiepost zou hebben besloten.

Het beleid voor reizigers met fiets bij NS in Nederland-fietsland is gewoon abominabel. Het gaat mij niet om de centen, maar gewoon over de mogelijkheid om een fiets mee te nemen. In een drukke trein wordt je eruit gezet en idem in die uren die zogenaamd piekuren zijn. Het gaat niet alleen om fietsen, maar ook kinderwagens en grote bagagestukken. Het laatste hindert alle andere reizigers. In Duitsland is het ook niet ideaal, maar daar wordt je niet de trein uitgezet, welk tijdstip ook. Men gebruikt speciale wagons,al ontbreken die soms, hoewel wel gepland, en dan moet je wachten.

2 likes

As a foreign cycle tourist in the Netherlands (and Fietsersbond member) it has always surprised me to see how difficult it is to take my bike on the NS. When I go with my family on a cycle holiday in NL we always take the train to our starting point. In the summer months there is very little space for bikes. Often we have had the very last spot.

The LF routes are being redesigned into Icon routes. The first one is ready - the Maasroute from Maastricht to Hook of Holland and Rotterdam (and vice versa). This links with other foreign cycle routes and a renewed advertising campaign will be made to attract more (foreign) cyclists.

How will they get back from Rotterdam or Maastricht to their homes? By train.

In the future, more and more cyclists will be using the train. A radical new design is needed to allow more bikes on every train. Not just a longer train.

Dutch translation:
Als buitenlandse fietstoerist in Nederland (en lid van de Fietsersbond) heeft het me altijd verrast om te zien hoe moeilijk het is om mijn fiets op de NS te nemen. Als ik met mijn gezin op fietsvakantie in NL ga, nemen we altijd de trein naar ons startpunt. In de zomermaanden is er weinig ruimte voor fietsen. Vaak hebben we de allerlaatste plek gehad.

De LF-routes worden opnieuw ontworpen in Icoonroutes. De eerste is klaar - de Maasroute van Maastricht naar Hoek van Holland en Rotterdam (en v.v). Deze koppeling met andere buitenlandse fietsroutes en een vernieuwde reclamecampagne zullen worden gemaakt om meer (buitenlandse) fietsers aan te trekken.

Hoe komen ze terug van Rotterdam of Maastricht naar hun huis? Met de trein.

In de toekomst zullen steeds meer fietsers de trein gebruiken. Een radicaal nieuw ontwerp is nodig om meer fietsen op elke trein toe te staan. Niet alleen een langere trein.

Reserveren is een onmogelijke optie. In Duitsland moeten we nogal eens een fietsplek reserveren, maar regelmatig missen we een overstap en hebben we dus geen gereserveerde plek meer (en kunnen soms niet mee).
In Nederland fiets ik vaak op de bonnefooi en heb geen idee hoe laat ik waar uit kom: dat zou dan niet meer kunnen. Moet ik dan alles voortaan gaan plannen? Dan gaat er veel plezier vanaf. Als ik een OV-fiets kan huren doe ik dat, maar het systeem en de app zijn niet waterdicht.
De treinen naar/van Leeuwarden zijn in de zomer idd een probleem. In regionale treinen worden in de zomer soms banken weggehaald. Dat zou in de trein naar Leeuwarden ook moeten kunnen.
Maar er is nog een optie: een fietsbus over de Afsluitdijk. Heeft ooit één seizoen gereden. Is toen weer gestopt omdat er geen belangstelling was. Waarom niet? Omdat niemand wist dat die bus bestond. Voor de westelijke Randstad zou dat een mooie optie zijn en waarschijnlijk goedkoper dan het tijdelijk ombouwen van treinen.
Ik kan me overigens niet voorstellen dat de inzet van meer materieel in de zomer op de lijn naar Leeuwarden en prijsverhoging van bijna 10% voor het hele land rechtvaardigt.

2 likes

Vooral dat laatste. Een heel specifiek probleem op een heel specifiek traject aangrijpen om tot alweer een landelijke forse prijsverhoging te komen is een gotspe. Het lijkt er vooral op dat de NS gewoon geen fietsen in de trein wil. Het wordt niet geaccommodeerd en de prijs schiet al jaren omhoog. Ik moet ook denken aan het schouders ophalen bij NS-medewerkers wanneer je met je fietskaartje bij een vervangende bus staat als er onverhoopt een trein niet rijdt. Eeuwig zonde. Terwijl hier voor de NS op het oog juist een enorme kans ligt op meer reizigers, die duurdere producten afnemen, op de rustigere momenten in de week.

1 like

De NS heeft nog steeds een erg terughoudende/behoudende (om nog maar niet te spreken van een tegenhoudende…)houding t.a.v. het meenemen van de fiets in de trein:

*€6.90 is al veel, dan nu naar € 7,50, een grote verhoging VOOR ALLE GEBRUIKERS IN HET HELE LAND, vanwege drukte naar Waddeneilanden???

  • €7,50 voor een zeer beperkte tijd van de dag, zeker omdat je ruim voor 15.30 uur al moet zijn ingestapt
    *ruimtes vaak onvoldoende
    *intercity’s met onmogelijk hoge instap
    *conducteurs nogal eens chagrijnig over de fietsen
    *op kleinere stations soms nauwelijks tijd om in/uit te stappen, conducteurs fluiten gewoon net startsignaal terwijl je aan het instappen bent…

Oplossingen voor NS:
Kijk eens naar Arriva…
Kijk eens in het buitenland…
In een tijd waarin alom het fietsen wordt gepromoot, we meer moeten bewegen en de automobilist uit de auto en met het openbaar vervoer moet, is deze houding erg contra-productief en NIET meer van deze tijd.

2 likes

Waarom niet het fietskaartje koppelen aan een rit?
Effe werk voor de NS maar een veel eerlijker systeem!

Nog een aanvulling; De Duitse rode dubbeldekkers van Siemens en sommige Belgische dubbeldekkers hebben volgens mij gewoon de gemakkelijkste oplossing: (minimaal) één treindeel is een open deel zonder de banken in de normale opstelling. Daar wordt veel gebruik van gemaakt. Er staan kinderwagens, rolstoelen, er staat grote bagage en er staan fietsen. Alles wat in een gangpad in de weg staat wordt hier geparkeerd. Bovendien is de ruimte heel flexibel. Soms staan er 25 fietsen, dan weer allerlei mensen (forensen, of mensen die een leuke dag willen maken), dan weer een paar grote bouwpakketten van Ikea. De ruimte wordt goed gebruikt en scheelt een hoop gedoe op andere plekken. En (in Duitsland) staat op de perrons per trein aangegeven waar deze ruimte te vinden is.

1 like

Dat wordt wrs duurder, vooral als je een dag elders gaat fietsen, zoals veel mensen uit onze omgeving die met de trein naar de Limburgse heuvels gaan en 's avonds weer terug komen. Daarnaast ben je je flexibiliteit kwijt, vind ik ook handig als fietser: niet persé vandaag van A naar B.

En Koplopers inzetten richting Leeuwarden in het vakantieseizoen, dat is vragen om moeilijkheden.

Ik vind dit echt idioot duur. Er zou ook onderscheid gemaakt moeten worden tussen langere en kortere ritten, zodat je voor een paar Euro voor een korte afstand de fiets kunt meenemen. Nu ziet de NS de fiets vooral als last en maken ze het steeds onaantrekkelijker. Net als kinderwagens en grote bagagestukken moet men de fiets als iets vanzelfsprekends zien en moet hij altijd mee mogen. Misschien dat er wat eerste klas coupe’s omgebouwd kunnen worden om meer ruimte te maken voor fietsers, rolstoelen en kinderwagens?

In veel landen moet je de fiets met het voorwiel in een haak hangen.Dan kunnen er veel meer fietsen een plaats krijgen.Reserveren zou een oplossing zijn.Dat maakte ik mee in een Oostenrijkse trein.Dat werkte prima.Dieptepunt was Roemenië,daar moet je onderhandelen(soebatten) met de conducteur.Ik was de grens met Hongarije nog niet over,of ik werd er uit gezet.Reizen per ov met de fiets blijft lastig.Het beste bevalt me de flixbus,ook voor binnenlands vervoer.Daar wordt je fiets netjes in een fietsdrager gezet.Wel van te voren reserveren.

Wordt er in het Locov ook gekeken hoe gezamenlijk (met NS) innovaties gedaan kunnen worden voor dit ‘probleem’? In het kader van duurzaamheid zou het toch wenselijk zijn samen naar praktische mogelijkheden te kijken hoe er meer fietsen op een makkelijke manier de trein in kunnen? Zoals de al eerder genoemde ophangsystemen, lege coupéruimtes. Er zijn zoveel creatieve geesten, ook op het gebied van duurzaamheid. Moet lukken, lijkt mij.

Beste allemaal, de suggesties ter verbetering die de Fietsersbond in het Locov deed samen met andere consumentenorganisaties (Rover, Anwb) vind je hier: https://www.locov.nl/binaries/Locov%202019-165351%20Advies%20tarieven%202020_tcm118-412841.pdf

1 like

Uit de brief leid ik af dat het overleg een eenrichtingverkeer is waarin de consumenten alleen met een Ja of Nee mogen reageren.

Maar de vraag hoe je zoveel mogelijk fietsen in een beperkte ruimte kan proppen, is niet beperkt tot de trein.
Overal worstelt men met die vraag.
Derhalve vind ik het vreemd dat niemand nog een fiets heeft ontworpen, waarvan het stuur en de pedalen kunnen worden ingeklapt.

Ter inspiratie onderstaand idee van Yuji Fujimara.6fc9c128a70d076f4aa350032dc6c059

Dat is wat kort door de bocht. Bijna alle vouwfietsen hebben die mogelijkheid. En in te vouwen pedalen zijn los te koop.

Eerder schreef je dat de fiets geen ontwikkeling doormaakt.

Een stelling met veel waarheid.
Maar om een fiets te maken die in een brievenbus past, is wel wat meer nodig dan een vastzetknop voor het stuur.

Een moderne fiets zit barstensvol kabeltjes. Geen fietsenmaker die ooit van een kabelboom, of de draadloze variant daarvan, heeft gehoord,
Waarom zou je een ebike nog voorzien van een crankstel met pedalen als het gros van de ebikers zijn fiets als brommer blijkt te gebruiken?
Daarnaast wordt het hoog tijd dat we eens worden verlost van losse lampjes, rammelende spatborden, tuinslang om de ketting, losse fietstassen met inwatering, enz
Genoeg aangrijpingspunten om een ontwikkeling in gang te zetten, dunkt mij.

Maar die discussie gaat de prijs van het fietskaartje te boven.

Bij deze beeindig ik de discussie voor zover ze niet meer over de prijs van het NS fietskaartje gaat.

Ik ben het met deze reactie helemaal eens!!!