NS zet reserveringsplicht fiets door ondanks protesten

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/ns-zet-reserveringsplicht-fiets-door-ondanks-protesten/

Blijft onverteerbaar: 1. fietsers en ‘mensen met hulpmiddelen’ hebben allebei recht op vervoer, de mensen met hulpmiddelen misschien nog een beetje meer, maar we worden en blijven hier dus tegen elkaar uitgespeeld.
2. en toeristen dan?

Ik heb getekend. In Duitsland en Zwitserland moet je ook reserveren. Op zich lijkt me dat logisch. Vol is vol, toch?

1 like

In Duitsland reserveren? Sinds wanneer dan? Ik heb tot voor een jaar geleden regelmatig in Duitsland gereisd met de fiets. Misschien geldt dat reserveren voor IC(E)? Die gebruikte ik niet.

Het document “Voorwaarden Fiets mee in de trein” periode 10 juli - 15 september 2021 lijkt snel en niet consequent in elkaar geflanst op basis van al bestaande documenten, knip- en plakwerk, zonder het daarna nog eens goed door te nemen, lijkt het. Tevens vlak vantevoren bekend gemaakt naar NS-reizigers, onvoorstelbaar amateuristisch van NS, een enorme afknapper.
Voorbeeld :
Algemeen, artikel 3 :” In het weekend, op feestdagen (m.u.v. Koningsdag) en in de maanden juli en augustus mag je fiets de gehele dag geldig mee , dus ook tijdens de spitsuren . “
Deze zin ontkracht verder het gehele stuk over reservering e.d.
Koningsdag is voor de vermelde periode helemaal niet relevant.
Graag op korte termijn actie naar de NS.

Zo doen we dat dus bij NS! De aap komt uit de mouw. Ik wil mijn fiets meenemen in de trein. Dat kan in juli ook in de spits. Vergeet het maar. Tot 11 uur is er geen plek in de trein (vier intercity’s per uur). Dan maar de Sprinter (vier sprinters per uur). Geen plek in de Sprinter tot 11 uur. Dat geloof ik dus niet. Alleen is mijn fietskaartje niet geldig zonder reservering. Handige zet van NS. Daar gaat mijn fiets er trein-dag.

Inmiddels is het na twee keer inloggen de derde keer alsnog gelukt. Opeens was er wel plek. Ik kon geen kaartje kopen als ik de reservering niet op orde had. Maar dat is nu toch wel gelukt. Ik blijf het een ingewikkelde toestand vinden.

Reizigers met hulpmiddelen hebben in principe een eigen plek. Wel staat er vaak bagage/vouwfietsen op de fietsplekken die zouden, wanneer mogelijk gezien de drukte in de trein, plaats moeten maken voor de fiets