NuVinci naaf wie?

Heeft iemand al eens gereden met de NuVinci naaf?
De fiets modellen in 2011 die met deze naaf zijn uitgerust zijn alleen E-bikes.
Iemand een NuVinci naaf in zijn eigen gewone fiets laten zetten?
Ervaringen graag melden.
Ben benieuwd.

Ik heb hem kort getest en ook in mijn meetfiets met srm meter gehad. Extra verlies door de versnellingsnaaf is ongeveer 16 watt. Wat een snelheidverlies betekent van ongeveer 1 km/h ten opzichte van een singespeednaaf. Verlies is vergelijkbaar met de Nexus7 naaf. Verder schakelde de naaf erg soepel.

 

 

Testkees (Kees Bakker), consumentenvoorlichting Fietsersbond

Heb in 2008 een setje nw fietsen gekocht met de Nuvinci naaf. het was 1 brok ellende
na een half jaar begonnen beide fietsen lawaai te maken in de nuvincinaaf. alles aangedaan zelfs naar fabriek terug geweest voor een nw naaf maar weer getikker en gebonk in de naaf. ten einde raad beide fietsen om laten bouwen naar een chimano nexus naaf. nu weer veel fietsplezier

Bedankt voor de reacties.
Vorige week heb ik de VERNIEUWDE Nuvinci naaf in laten bouwen. Deze schijnt veel soepeler te lopen dan het 1e model.
Heerlijk fietsen. Altijd de goede versnelling.
1 minpuntje. Maar dan moet ik eerst vertellen dat ik erg sterke beenspieren heb.
De Nuvinci naaf zou kunnen schakelen zelfs als ik op volle kracht trap. Dat is niet helemaal waar. Ik moet ietsje inhouden met kracht. Mijn vrouw heeft het geprobeerd en heeft er geen last van…
Groeten van Eddy

Ik rijdt nu ruim 3 jaar op een fiets met een NuVinci naaf, en wil nooit iets anders meer.
Het verlies zal er best zijn t.o.v. een goed onderhouden derailleur, maar een derailleur is erg onhandig voor dagelijk woon-werkverkeer.
Ik heb overigens nog nooit onderhoudsproblemen gehad met een naaf, en heb ruim over de 15000km gefietst.
Jammer dat er geen gewone fietsen met de NuVinci meer lijken te zijn…

De Batavus fiets waaraan de nuvicinaaf is gemonteerd rijd fijn en stabiel met de naaf heb ik nu meer dan 5000 km woon/werk en toer kilometers mee gereden.met ongeveer 1500km heb ik een nieuwe naaf gekregen omdat hij olie lekte onder garantie. maar het gebruik is onvergelijkbaar met andere versnellingen.hiervoor had ik een nexus 7 versnelling maar deze is veel fijner omdat je altijd de juiste overbrenging kan kiezen zonder de kracht van de pedalen te halen.de meeste kilometersmaak ik wel op een vlak parkoers maar een heveltje of viaduct is geen probleem.

Welk type naaf gebruikt U? Over het nieuwe type 360 zoals ook gemonteerd wordt onder de nieuwe E-bike "Fl0x" van Theo de Rooij?

rauke

Ik heb 2 weken op een fiets met NuVinci 360 gereden en ik moet zeggen dat ik het geweldig vindt! Zou zo mijn fiets om willen laten bouwen. Volgens mij vallen de verliezen wel mee. Vergeet niet dat een normale derailleur ook verliezen heeft naarmate de tandwielen inslijten en de ketting uitrekt.

Wat is er nou zo geweldig aan? Je hebt er twee weken geleden kennelijk EEN KEER op gereden of heb je er twee weken op gereden? Niemand bestrijdt de wrijvingsverliezen van een niet schoon derailleursysteem (en dat is meestal), maar wat is dan beter aan een naafversnelling?  Een loodzwaar achterwiel een voordeel? Lijkt me niet! Snel wiel eruit? Lijkt me niet! Met een derailleursysteem moet je schakelen met duim en wijsvinger om in dezelfde cadans te blijven. Inderdaad. Kost dat veel moeite, mmwja,.... ja van duim of wijsvinger. Hebben die ook wat te doen.

Trouwens, wrijvingsverliezen kun je en moet je meten en zijn al gemeten. Het gaat hier niet over gevoelens. Die zou ik voor andere, belangrijkere zaken bewaren.

Ik rijd al 5 jaar met een Batavus Nuvinci CS, een beter schakelsysteem dan een Nuvinci naaf bestaat niet. Ik ben nu op zoek naar een fiets met gates beltdrive en een nieuwe Nuvinci 360 naaf. Ik ben echt verslaafd aan deze naaf.

Wil je een andere fiets en een andere naaf? Waarom? Naaf kapot? Zo niet, laat je fiets ombouwen op Gates Carbon Drive en rijdt verder. Waar en wie? Mi:tech in Schalksmühle (D). Kosten materiaal €199 en arbeid €110. Eigen ervaring.

Ik fietste vorige week met een Nuvinci-naaf. Traploos schakelen klinkt leuk, maar ik vond de ervaring niet overtuigend. Het blijft toch een beetje gokken en ik had het gevoel dat er nogal wat wrijvingsverliezen waren.

Ik hoor een enthousiast gebruiker.
Kunt u aangeven of deze naaf nog leverbaar is om in te bouwen.

Gr, Arjo

Sinds kort rijd ik met een Velo de Ville met een NuVinci 360 naaf. Bevalt mij erg goed, het rijdt heerlijk soepel en het verlies t.o.v. mijn vorige fiets met derailleur valt mij erg mee. Een snelheidsmeter is wel handig aangezien je geen vaste standen van de versnelling meer hebt.

nuvinci Fiets is alleen maar ellende in garantie nieuwwiel na 2 jaar kabel kapot nu is de kabel weer kapot gaat stuk bij het stuurversnelling mechanisme. Reparatie is heel duur. door slechte ketting kast die geen bescherming biedt tegen straat vuil enorme slijtage aan ketting en tandwielen. Moeten dus ook regelmatig vervangen worden
stuur is ook levens gevaarlijk kan kan zomaar los schieten ,

Afgelopen jaar heb ik een fiets met een NuVinci N360 naaf gekocht en inmiddels ruim 2.000 woon-werk kilometers gereden. Ik ben heel tevreden met de naaf. Van “heel veel wrijvingsweerstand” is beslist geen sprake! Testkees heeft ergens op deze site een artikeltje waarin deze naaf wat dat betreft wordt vergeleken met een Shimano Nexus 7 speed naaf. Het grote voordeel van de NuVinci vind ik dat je traploos versteld, dus altijd een overbrenging vindt die je prettig vindt. Ik kan de NuVinci dus zeer zeker aanbevelen. Let er wel op dat de fiets is uitgerust met de huidige versie, de N360. Dit staat duidelijk op de naaf aangegeven. De vorige versie was groter en zwaarder en zou wellicht wel meer wrijvingsweerstand kunnen hebben (al heb ik daar geen ervaring mee.

Beste medefietsers,

Ik krijg een aanbod voor een occasion Batavus Ouverture met de NuVinci versnellingsnaaf.
De fiets is gebruikt als ‘mama’ fiets en nog geen 200 km op zijn gefietst. Prijs ligt rond de € 500,-.

Ik zoek een damesfiets die een lage instap heeft en ‘licht’ fiets (ivm de aandoening fibromyalgie).

Alleen er zit geen garantie meer op de fiets en als ik de reviews lees over lekkende vloeistof, tikkende naaf ed,…

wat is wijsheid?

ik lees graag jullie reacties
mvg Hans

Ik kan geen praktijkervaring toevoegen, maar gezien de systematiek van de naaf moet je rekenen op heel veel wrijvingsweerstand in het naafmechanisme.

Ik heb de eerste batavus met de eerste nuvinci naaf in 2007 gekocht.
Ik wil nooit meer iets anders.
Omdat ik elke dag, zomer en winter 33 km per dag fiets naar het werk is het een idiaal systeem.
Geen onderhoud gesloten kettingkast.
Ik heb nu inmiddels 42000 km gefietst zonder problemen.
De volgende wordt een nuvinci 360.
Voor deze fiets had ik een fiets met derailleur, ondangs de 24 versnellingen toch vaak niet de juiste versnelling kunnen vinden door iets meer of minder wind.
Daardoor toch wel vaak last van knieen.
Met de nuvinci nooit geen last meer van de knieen gehad.
Het rendement is lager, dan maar een km minder snel maar wel met minder moeite.

De Merida E-Presso 400A Sport (april-2015) heeft een Bosch middenmotor (Performence line) die de Nuvincinaaf aandrijft. De fiets had de eerste dag al een foutcode 720 gegenereerd die door de fabriek moest worden opgelost (3 weken geen fiets).
Daarna reed de fiets voortreffelijk. De vaste cadans instelling maakte het fietsen wel heel eenvoudig. Tot ik in augustus 's morgens de fiets pakte en hij van de cadansregeling af was. Ik moest opeens heel snel trappen. Nu moet het systeem telkenmale gekalibreerd worden en loopt de cadans steeds terug. Op de zwaarste instelling moet ik dan nog zeer snel trappen.
Een update naar de nieuwste software werkte tijdelijk. Heeft iemand een gelijksoortige ervaring?