Onderdelentekort: kan je fiets nog gerepareerd worden?

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/onderdelentekort-kan-je-fiets-nog-gerepareerd-worden/

En hoe lang moet je wachten op een nieuwe fiets? Door corona is de fietsindustrie van slag. De aanvoer van onderdelen uit Azië stokt en de prijzen van grondstoffen en vervoer stijgen. Wat betekent dat voor de consument? Zijn onderdelen voor reparatie er wel? ‘Er wordt niet geducttapet.’ Ondernemer Maarten Akkers van Jan Kooij 2Wielers…

Ga gewoon bij je lokale dealer kijken wat hij in voorraad heeft. Je kunt dan waarschijnlijk niet precies krijgen wat je in gedachten hebt maar je rijdt wel dezelfde dag met een prima fiets weg.

Er zijn ook dealers die goede contacten hebben met de fabrikant en daardoor restpartijen kunnen opkopen… dat zijn fietsen die zijn afgekeurd voor nieuwkoop bijvoorbeeld vanwege lakbeschadiging. Lak even bij laten stippen en je hebt een goede fiets voor een aantrekkelijke prijs.

Ik heb dat ook altijd gedaan met de aanschaf van auto’s: liever een jonge occasion waarmee je direct de weg op kunt dan een veel te dure custom made waar je 3-4 maanden op moet wachten.

Ik ben geneigd on de schaarste aan onderdelen te linken aan de Ever Given.
Hoewel ik zeer goed weet dat het al drie maanden voor onze Corana erg stil was in de haven van Rotterdam.

Wel nu…
De Ever Given is weer op weg naar het SuezKanaal.
Op normale kruissnelheid vanuit Qinhuangdao, Hebei, China en Singapore.
Na een paar maanden op halve snelheid wat onduidelijke reizen in de buurt van Qinhuangdao te hebben gemaakt.

Zijn we weer back to normal?