Onderhoud Derailleur | beste methode | Koga F3 5.1 S

Beste allen, Wellicht hebben sommige van jullie mijn andere bericht gelezen over de Victoria fiets. Deze fiets heb ik alsnog ingeruild vanwege wat dingetjes die ik niet te verwachten vond van een nieuwe fiets. Met een coulance regeling ben ik voor de volgende fiets gegaan, te weten een Koga F3 5.1 S Blue. Een zeer strakke fiets met een fijn weggedrag, mooi frame, hydraulische velgremmen (Magura HS33 geloof ik?)

Het voldeed niet aan mijn eis voor de onderhoudsvrije riem, maar vooral met de huidige Corona problemen was het onmogelijk geweest om een vergelijkbare fiets te krijgen voor eenzelfde bedrag of op korte termijn. Na wat proefritjes wat ik verkocht.


(Zadel is uiteraard netjes afgesteld, evenals de rest van de fiets)

Mijn volgende vraag is nu: hoe onderhoud ik mijn ketting en tandwielen goed. Ik zal met regelmaat op een jaar de ketting moeten vervangen, omdat ik 30km per dag wil gaan fietsen. 4 dagen per week. Weliswaar als het lekker droog is, maar dan nog. Het zijn flinke kilometers op een jaar. Her en der lees ik dat teflon een wondermiddel is, de ander zweert bij naaimachine olie. Ikzelf voel me wel geneigd om zo’n tooltje te gebruiken dat je op de ketting klikt en hem vervolgens erdoor draait. Maar ik sta open voor alle suggesties.

Ik ben geen technisch persoon. Zaken zoals een derailleur uit elkaar halen zijn niet aan mij besteed en laat ik door een service punt doen. Maar je fiets goed schoonhouden is het halve werk. Hoe pak ik dat het beste aan?

Ik weet niet hoeveel dit nog toevoegd, maar de groepset is Shimano SLX (Deore) ik ben niet zo heel erg thuis in alle typen derailleurs en wat de exacte verschillen zijn. Ik hoor het graag van jullie!

Je vraag is hier al vele malen beantwoord. Zoals in dit topic: Nieuwe (stads)fiets gezocht
Bij de voorgenomen kms zal je net wel of net niet een jaar met ketting/cassette doen.
Het aantal smeermiddelen is ontelbaar. Een derailleur moet je/kun je niet uit elkaar halen. Hooguit de versleten wieltjes vervangen, maar dan ben je wel een paar jaar verder. Shimano SLX is nog een trapje hoger dan Deore. Goed spul dus. Maar onder vieze omstandigheden krijgen alle soorten onderdelen dezelfde smurrie te verwerken. De betere kwaliteiten kunnen daar beter tegen.

1 like

Youtube staat vol. Zoek maar eens op RoelPeerenboom, die post elke week wel een filmpje en er zit zeker wat tussen over onderhoud van ketting en derailleur.

Belangrijk is dat je niet gewoon smeert, maar wel eerst reinigt en dan smeert.
Op tijd je ketting vervangen is belangrijk zodat je tandwielen langer mee gaan. Een paar kettingtools lijken me aangewezen:

  • tool om slijtage te meten
  • kettingpons zodat je ze zelf kan vervangen

Er zijn verhalen zat te vinden over smeermiddelen. Het gekste wat ik las gaat over je ketting helemaal in kaarsvet steken en dan goed opwarmen zodat het overal in dringt.
Maar vooral belangrijk voor een lange levensduur is na een ritje in de regen het vuil en zand er af wissen.

1 like

Die ketting zal totaal niet lopen: kaarsvet stolt! Ook de antieke methode: ketting in kettingvet blik leggen (ik heb nog zo’n blik) op het fornuis en daarna uitdruppen levert vooral veel troep op, maar geen soepele ketting. Eigenlijk alleen geschikt voor een ketting in een gesloten kettingkast. Te dunne olie zal door de centrifugale kracht van de snel draaiende cassette via de spaken op het remvlak van de velg komen: remmen kun je dan vergeten. Het smeermiddel moet IN de ketting komen en blijven.

Kan wel hoor, maar je moet ze warm wat afvegen, en heeft als voordeel dat het ook helemaal binnenin blijft zitten.
Je vindt er wel iets over als je wat googelt.

Oké. Dat is een goede tip. Maar er is dus geen eenzijdig antwoord, wat het beste is om schoon te houden?

Bedankt voor de tips! Ik heb me even verdiept in methodes die gebruikt worden voor het schoonmaken van een groepset ( te weten ketting, derailleur en tandwielen) en dit lijkt de meest effectieve en haalbare methode te zijn:

Een paar oude en schone, niet pluizende doeken.
Een kettingsmeermiddel dat biologisch afbreekbaar is (producten als WD40 en Teflon vermijden)
Biologische ontvetter (liefst auto producten of specifiek voor de fiets. Zaken als Dasty of Dreft kunnen ook lakwerk aantasten)
2 Nagelborsteltjes, wat kwasten en/ of een specifiek tooltje voor de ketting.

Van te voren de ketting goed insoppen met ontvetter, evenals de tandwielen en het derailleur. Goed laten intrekken, tot 5 minuutjes. Vervolgens met een doek en borstel goed afvegen en borstelen. Eventueel nog een keer herhalen tot al het vuil weg is, ook tussen de schakelringen. Uiteraard zorgen voor een droge ketting voordat je smeermiddel aanbrengt.

Met de borsteltjes kun je ook het derailleur heel goed schoonmaken.

Lijkt allemaal heel simpel, maar een ding heb ik nog niet begrepen. Moet je nog eventueel iets over het Deraileur sprayen/ druppelen om dat ook goed te smeren? En de tandwielen, die smeer je niet, correct? Die houd je het liefste zo schoon en droog mogelijk.

uiteraard de velgrandjes af en toe met remmenreiniger poetsen. zorgen dat de blokjes schoon zijn…

WD40 is een ontvetter! Insoppen van de ketting zal betekenen dat je het vet uit de ketting haalt of in elk geval verdunt. Niet doen dus. Het is DE derailleur, mannelijk niet onzijdig. Niet insoppen, gewoon schoon vegen. Tandwielen, die hebben geen bewegende delen, nee die smeer je niet. Het contact tussen tandwielen en de ketting is soepel indien de ketting gesmeerd is.
De derailleur heeft draaipunten. Kan geen kwaad om die draaipunten periodiek een druppeLTJE olie te geven. Een, twee keer per jaar.
Met tooltje voor de ketting bedoel je een caliber, om de slijtage/verlenging te meten? Velgen gewoon met ontvetter, zoals Dasty, schoonwrijven. Als Dasty lak aantast, dan heb je wel erg slechte lak.

1 like

Ga nou gewoon eerst wat fietsen.
Je bent te veel met de fiets bezig, geniet nu gewoon van die fiets.

1 like

:grinning: :grinning: :grinning:

Nee, ik bedoelde zo’n borstel geval voor de ketting schoon te maken. Maar dat ander dingetje heb ik ook zeker nog nodig, hoewel ik nog noooooit een ketting heb aangepast, geponst of wat dan ook. Zal me razend benieuwen hoe dat moet, maar dat is voor nu nog even niet nodig lijkt me. Verder heb ik een heerlijk rondje gefietst naar de lekkerste ijssalon aan de grensstreek , Eisparadies Penners. Toch nog een lekkere 14km heen en terug, en dat door ons mooi zuiden. Ik heb een paar kiekjes gemaakt, die zal ik even delen hier. :slight_smile:

1 like

Een borstel op de ketting zal blijven haken en de afgebroken haren blijven achter in de ketting. Inderdaad een aanstekelijk kleurtje die Koga!

1 like

Ja, ik kan af en toe niet stoppen om ernaar te kijken. Die gasten weten wat ze maken hoor…En die frisse kleur zie ik bijna nergens, dat geeft toch wel een fijn gevoel. Maar een borsteltje is dus geen goed idee…goed om te weten.

Lijkt idd gek, is het niet. Deze methode is al zo oud als de weg naar Rome. Diegenen die dit deden / doen, zweren erbij. Vanuit de brommer / motorfiets wereld was deze methode veel langer geleden al bruikbaar begrijp ik.

Lees maar eens dit artikel (van nota bene uit 2011)

YouTube vlogger OzCycle besteedde er in een paar how-to filmpjes aandacht aan recent.
Kijk en oordeel zelf zou ik zeggen:

Hoe dan ook: ik vind het te leuk om niet zelf te proberen en ik ga mijn bevindingen zeker delen hier op het forum tzt.

2 likes