Onderhoud derailleur versnelling

Fiets nu eens gewoon tot de winter aanbreekt. Of je nu 1000 of 2000km doet… Zo lang je niks abnormaal hoort, gewoon NIKS doen buiten fietsen, banden op druk houden, de boel wat proper houden en ketting smeren.

In de winter hebben de fietsenmakers meer tijd, en dan breng je gewoon je fiets eens binnen voor een algemeen nazicht.

Die ketting krijg je toch niet versleten voor de winter.
Het enige wat ik wel zou doen is nu even je spaken na lopen. Als er daar een paar wat los staan, kan je die (laten) bijspannen.

Begint er iets te rammelen of te ratelen, dan ga je naar de FM.

En wat je zadelpijn betreft. Ik gebruik op een langere rit (>30km) een fietsonderbroek. Daar zit een kussentje in, en het houdt mijn scrotum wat omhoog. Anders heb ik op een kasseiweg de indruk dat er iemand me een trap in het kruis geeft. Die fietsonderbroek doe ik gewoon aan over mijn onderbroek, dan moet die (als ik niet te veel zweet) ook niet elke keer de was in.

en verder… blijven trappen!

1 like

Dankjewel! Nee, het is een vrij hard zadel. Ik fiets woon-werk verkeer, 30km per dag, 15km enkele rit. Maar die tip van dat fiets ondergoed zal ik zeker meenemen, ik geloof dat de Decathlon die verkoopt. Niet te duur ook gok ik. Maar dit ondergoed moet je niet de hele dag dragen, klopt dat? En die Caliber steek je dus met beide ringkanten in de ketting, en zolang het niet lukt om beiden in te de ketting te krijgen is de ketting nog niet versleten? Das een handig tooltje, en ook niet moeilijk in gebruik!

Mijn plan was inderdaad om tot laat in de herfst door te fietsen en tegen die tijd te kijken hoe het allemaal gaat. Er zal heus niks van de fiets afvallen tot die tijd.

Decathlon heeft dat normaal in het gamma. Voor woon-werk kan je dat boven je onderbroek aan doen, en ik zou dat uit doen op het werk. Voelt een beetje alsof je een pamper aan hebt als je daar mee rond loopt.
Maar… door de rush op alles wat met fietsen te maken heeft is de fietsafdeling van Decathlon zowat leeggeplunderd. Ik heb ca 30-35€ voor zo’n broek betaald. Lijkt op dit hier. https://www.bol.com/nl/p/rogelli-cycling-underwear-fietsondergoed-heren-zwart-wit/9200000040526619/?bltgh=jdEOZaZ815WM-HOG65NOLA.1_47.48.ProductTitle

Kettingtool vind je ook in china voor een paar euro. Nu bestellen is meten tegen het einde van de zomer.

1 like

Ik wist niet dat er zo’n rush op fiets materiaal bestond. Goed om te weten. Inmiddels hoor ik wel een klein tikje achter en een soort rateltje. Het lijkt een beetje alsof de ketting tegen de tandwielen achter loopt, maar als ik op de fiets zelf zit lijkt het stil. Ook lijkt het op het oog een paar mm speling te hebben, wat ik dan vreemd vind. Schakelen gaat gewoon prima overigens.

Ik zal op korte termijn die montage standaard bestellen zodat ik veel beter kan werken eraan. En hem grondiger kan schoonmaken.

dit is exact wat ik bedoel met geluid. volgens mij moet het stiller zijn.

Dat is een normaal derailleur geluid.
Als de ketting een beetje scheef loopt, dan maakt die net iets meer lawaai.

Maak nou eerst maar eens die 1000 km op je fiets, en kijk dan eens of alles nog los en vast zit waar het hoort.

1 like

Zo klinkt het op mijn racefiets ook. Lijkt me een normaal geluid idd (zeg ik als leek!)

1 like